Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Pippo voi säilyä moottoriurheilun käytössä – "Tämä on äärettömän hyvä asia kerhollemme"

Lahden kaupunki toivoo moottoriradan toiminnan jatkuvan, mutta edellyttää, että seurat sitoutuvat kehittämään aluetta.

Pippon radalla on ajettu muun muassa kartingin SM-kilpailuita. Kuva: Leevi Vähälä

Vuosia jatkunut epätietoisuus Pippon moottoriradan tulevaisuudesta on hälvenemässä Lahdessa. Kaupungin mukaan radan toiminta voi jatkua eteläisen kehätien valmistumisen jälkeenkin sillä edellytyksellä, että seurat sitoutuvat kehittämään aluetta.

Pipon kohdalle rakennetaan uusi Kujalan liittymä, jossa kehätie yhtyy nelostiehen. Moottoritien itäpuolelle kaavoitetaan parhaillaan yritysaluetta.

Muutoksista huolimatta Pippossa on yhä tilaa Lahden FK-kerhon ja Salpausselän moottorikerhon toiminnoille, ennakoi Lahden kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sirkku Hildén (sd.).

– Alueella toimivilla seuroilla on hyvää junioritoimintaa ja vapaaehtoistyötä. Harrastajamäärä lähentelee tuhatta. Kaupunginhallitus suhtautuu lähtökohtaisesti myönteisesti siihen, että toimijat olisivat jatkossakin alueella.

Korvaavia ratoja ei ole

Pippon alueelle tavoitellaan sekä tilaa vievää kauppaa että pienempää yritystoimintaa. Hildén korostaa, että myös rata-aluetta on kehitettävä voimakkaasti.

– Kaupunki edellyttää aika tiukkojakin asioita ympäristön siistimisessä.

Kaupunginhallituksen 1. varapuheenjohtajan Juha Rostedtin (kok.) mukaan moottoriradan säilyttämisen ja kehittämisen puolesta puhuvat monet seikat.

– Olisi tosi huono juttu, jos karting ja motocross jouduttaisiin Pipossa lopettamaan. Ei meillä ole täällä lähellä korvaavia ratoja. Ei ole näköpiirissä, että sellaisia olisi tulossakaan, hän huomauttaa.

Kuva: Anssi Hietamaa

Rata-alueesta voitaisiin Rostedtin mukaan tehdä maamerkki, jonka maisemoinnissa voitaisiin käyttää ympäristötaidetta ja kiertotalousteemaa.

– Lähdemme neuvottelemaan seurojen kanssa rata-alueen kehittämisestä. Haluamme, että alueesta tulee nykyaikaisen oloinen. Alueelta voidaan saada matkailueuroja kilpailujen ja tapahtumien kautta. Kerhoilla on potentiaalia kasvattaa toimintaansa.

Neuvotteluissa nousevat esiin ainakin ympäristövaatimukset ja näkymien laatu.

– Jos ehtoja ei täytetä, alueet siirretään elinkeinoelämälle. Jos sopimukseen päästään, hyvä niin.

Kaava tulee päätettäväksi huhtikuussa.

– Silloin seurojen sitoutuminen on oltava valmiina, Rostedt ennakoi.

Karting tarvitsee isot investoinnit

Pippon kartingradalla toiminnan jatkaminen edellyttää miljoonainvestointeja. Niiden toteuttamisesta ryhdytään nyt neuvottelemaan, kertoo Lahden FK-kerhon puheenjohtaja Risto Salonen.

– Harrastajaporukka on oikein iloinen, että tällainen mahdollisuus annetaan. Pitkäaikainen epävarmuus on saatu ainakin osittain pois ja päästään asian ytimeen.

Lue myös: Lahtelainen 15-vuotias karting-lupaus Rasmus Wahlsten haaveilee F1:stä ja ajaa tällä viikolla kilpaa maailman parhaita vastaan Le Mansissa Ranskassa
 

Kujalan liittymän ramppi tulee lähelle kartingradan päärakennusta. Salosen mukaan rakennus on vanha eikä enää palvele nykyisiä vaatimuksia.

– Esittelemme kehityssuunnitelmamme ja pyrimme sorvaamaan sellaisen sopimuksen, joka tyydyttää molempia osapuolia. Pyrimme kehittämään alueen arvoiseensa tilaan ja saamaan harrastuksen jatkumaan.

Pippo tunnetaan nastolalaislähtöisen F1-kuljettajan Valtteri Bottaksen kotiratana.

– Käsitykseni mukaan Bottas on luvannut auttaa kartingpuolella aika vahvasti, Rostedt sanoo.

Motocrossrata savimaalla

Pippon motocrossrata on suomalaisittain poikkeuksellisesti rakennettu savimaalle.

– Vastaavia on Suomessa vain 1–2. Euroopassa lähes kaikki radat ovat savipohjaisia. Jos haluaa kansainvälistä menestystä, pitäisi päästä harjoittelemaan samanlaisiin olosuhteisiin, Rostedt huomauttaa.

Pippossa motocrossradan pohja on savea. Kuva: Pertti Louhelainen

Rostedtin mukaan Pippon kaava-alueesta noin 4–7 prosenttia on jäämässä moottoriurheilun käyttöön. Motocrossradalla rakentaminen tulisi kalliiksi, koska savimaata olisi paalutettava.

Salpausselän moottorikerhon puheenjohtaja Perttu Pylväs on iloitsee siitä, että kaupunki on linjannut Pippon radan säilyvän.

– Tämä on äärettömän hyvä asia kerhollemme ja perusedellytys toiminnan jatkumiselle sekä nuorisotyölle. Olemme sitoutuneet siihen, että aluetta kehitetään ja toimintaa viedään eteenpäin.

Motocrossradan uudistaminen maksaa arviolta 50 000–60 000 euroa.

– Lisäksi tarvitaan paljon talkootyötä. Monet yritykset tukevat meitä lainaamalla kalustoa.

Pylväs ennakoi, että rata-alueen saa uudistettua 3–5 vuoden kuluessa riippuen siitä, voidaanko työssä käyttää kehätietyön ylijäämämaita.

– Ratapohjan kunnostaminen on aika pieni työ. Sen jälkeen tehdään maisemointi. Kakkosvaiheessa tehdään infra, jotta pystytään järjestämään erilaisia tapahtumia. Nyt alue on vielä kehätien työmaana.

Vili Uuskallio
vili.uuskallio@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi