Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Lahden torilla järjestettiin fillarikirpputori ja annettiin pyörille ilmaista pikahuoltoa

Eero Mäkinen pumppasi Annikki Taskisen pyörän renkaat täyteen ilmaa. Kuva: Mirja Hussain

Sateinen ja kolea syyskuinen maanantai ei varmasti ole paras päivä edistää pyöräilyä. Päivä oli kuitenkin eurooppalaisen Liikkujan viikon aloituspäivä, ja sen merkeissä Lahden torillakin järjestettiin fillarikirpputori, annettiin ilmaista pikahuoltoa pyöriin ja esiteltiin erilaisia pyörän turvavarusteita.

Royal Cyckling Team -pyöräilyseuraa edustanut Eero Mäkinen, 80, pysyi lämpimänä pumpatessaan käsivoimin ilmaa renkaisiin. Paikalle kertyi nopeasti pieni jono avuntarvitsijoita, joilla useimmilla oli sama pulma.

Mäkinen ja toinen aktiivipyöräilijä Rauno Laaksonen tiesivät, ettei pumppu suinkaan kuulu nykypolkijoiden vakiovarustukseen. Pelkkä pieni käsipumppukaan ei välttämättä auta, koska venttiilejä voi olla ainakin kolmenlaisia. Jos renkaassa on autonpyöräventtiili, se on helpoin viedä huoltoasemalle täytettäväksi.

– Siitä tulee ihan eri pyörä, kun on tarpeeksi ilmaa, muistutti Mäkinen esimerkiksi Annikki Taskista (85).

Annikki Taskinen pyöräilee joka päivä. Kuva: Mirja Hussain

– Pyöräilen lähes joka päivä 3-4 kilometriä. Mutta nyt meni toinen vuosi, etten enää pyöräillyt talvella, kertoi Taskinen.

Hänen 15-vuotiaan pyöränsä muita ongelmia olivat poljin, joka lyö tyhjää, sekä jumissa oleva soittokello. Niitä ei torin pikahuolto voinut korjata, mutta Taskinen kertoi olevana jo matkalla pyöräliikkeeseen.

Maarit Kauhala sai apua ongelmaansa, joka oli liian korkealle jymähtänyt pyörän lastenistuin. Epämääräinen kitinä pyörän etupäästä jäi tunnistamatta.

– Pyöräilen joka päivä töihin kaksi kilometriä ja vien samalla lapsen päiväkotiin.

Pääasia on kypärä

Tärkein pyöräilijän turvavaruste on kypärä, ja niiden tuotekehitys onkin edennyt pitkälle – ja moneen suuntaan. Liikenneturvan kouluttajat Susanna Konttila ja Ilkka Korhonen esittelivät vaihtoehtoja tyylikkäästä rouvahatusta tekniseen kypärään, jossa ovat valot edessä ja takana ja lisäksi vilkkuvalot kääntymistä turvaamaan.

Turvatyyny vai rouvakypärä? Liikenneturvan kouluttajat Kuva: Mirja Hussain

Mallinuken päässä oli esillä uudenlainen turvaväline, joka muistutti lähinnä turbaania. Valkoinen tyyny päässä ei kuitenkaan tarvitse ajella, vaan se puetaan päälle kauluksen mallisena, näytti Korhonen.

– Tässä on sisällä tietokone, joka laukaisee turvatyynyt, kun tulee äkkipysähdys. Tämä myös tukee kaulaa. Tämän kehittivät kaksi ruotsalaisrouvaa, jotka miettivät, millainen kypärän pitäisi olla, ettei se ole ruma eikä sotke kampausta.

Hövding Airbageja myydään verkkokauppojen kautta hintaan vajaa 300 euroa. Valokypärän hinta on noin puolet siitä.

Soittokellokin voi olla omannäköinen. Kuva: Mirja Hussain

Kypärän käyttö ei kuitenkaan ole kustannuskysymys. Halvimmillaan niitä saa käytettyinä muutamalla eurolla. Konttila kehottaa kuitenkin varmistamaan, että kypärä on ehjä ja alle 10 vuotta vanha. Ainakin laatukypärissä on sisällä valmistusvuosi.

– Mutta parempi vanhakin kypärä kuin ei ollenkaan, hän myöntää.

Asennevamma leviää

Alakouluikäiset ovat vielä yleensä tunnollisia kypärän käyttäjiä, mutta teinien asenne on yhä nurja. Korhonen kiertää paljon koulussa ja hänellä on huonoja uutisia: kypärävastaisuus leviää yhä nuorempiin ikäluokkiin.

– Mopokypärän käyttö on itsestään selvyys: he tietävät, että mopoillessa voi kuolla. Mutta pyöräkypärä ei ole muotia. Käyttöä ei auta edes se, että joku joukossa on kaatunut pyörällä ja sanoo se jälkeen aina pitävänsä kypärää.

Mika Kemppainen on tyytyväinen sähköpyöräänsä. Kuva: Mirja Hussain

Ennakkotiedoista poiketen torilla ei nähty sähköpyörien esittelyä. Mika Kemppainen ajoi paikalle sattumalta omalla fatbike-sähköpyörällään, joka muistutti hiukan mopoa.

– Ostin tämän keväällä kaksi vuotta sitten. Työmatkani on kolme kilometriä, joten miksi hankkia autoa? Suosittelen kaikille, jotka eivät halua ajaa ylämäkiä tai kokevat, että on huono kunto.

Rirva Edelman myi pyöränsä Kari Porralle alkuperäisten takuupapereitten kera. Kuva: Mirja Hussain

Pyöräkirppiksellä tehtiin kauppaa harvakseltaan. Ritva Edelman myi pyöränsä Kari Porralle, ja kaupassa vaihtoivat omistajaa myös pyörän alkuperäiset takuupaperit vuodelta 1980.

Ostopaikka oli toimintansa jo lopettanut Leppäsen Pyörä Lahdessa.

Teemana kävely

Liikkujan viikko

Liikkujan viikkoa vietetään vuosittain 16.–22.9. Viikolla kannustetaan ihmisiä pohtimaan omia liikkumisvalintoja.

Vuonna 2019 teema on kävely. Lahdessa järjestetään useita kävelykierroksia luontoon ja kaupungille.

Liikkujan viikkoa vietettiin Euroopassa ensimmäisen kerran 300 kaupungin voimin vuonna 2002. Tapahtuma on laajentunut myös muualle maailmaan.

Viikon tapahtumia suunnittelevat ja järjestävät kunnat, järjestöt ja yritykset.

Viikolla on myös vakiintunut teemapäivä Auton vapaapäivä 22.9.

Samaan aikaan vietetään Lahden seudun Ympäristöviikkoa ja Päijät-Hämeen Ravitsemusviikkoa.

Myös Ympäristöviikon teemana on nyt kestävä liikkuminen.

Pirjo Kamppila
pirjo.kamppila@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi