Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

KymiRingin rakentamiseen on käytetty jo 19 miljoonaa euroa, mutta budjetissa ammottaa yhä mittava aukko

Toimitusjohtaja Markku Pietilän mukaan MotoGP-testiajot sujuivat elokuussa hyvin, vaikka sääolosuhteet olivat välillä vaikeat. Kuva: Juha Peurala

KymiRing pinnisti tilinpäätöksen perusteella vuonna 2018 niukasti voitolliseksi.

Yhtiön velkataakka on, kuten rakentamisvaiheessa voi olettaakin, varsin mittava. Pääomalainoja KymiRingillä oli viime vuoden lopussa 7,8 miljoonaa euroa ja ostovelkoja yli miljoona euroa. Tilinpäätöksessä yhtiön oma pääoma oli aiempien tilikausien tappioiden vähentämisen jälkeen 1,6 miljoonaa euroa.

Yleensä siinä tilanteessa kun yhtiö hakee lisärahoitusta, se ei maksa omistajiensa velkoja pois. KymiRingin toimitusjohtaja Markku Pietilä

KymiRingin toimitusjohtajan Markku Pietilän mukaan yhtiön tase on kuitenkin vahva. Pääomalainat ovat omistajatahoilta, ja miljoonan ostovelkojakin on järjestelty uudelleen. Myös tämän vuoden kesäkuussa erääntyneeksi suunniteltu yli puolen miljoonan pääomalaina on järjestelty uudelleen.

– Oman pääoman ehtoiset lainat ovat omistajilta eli liitoilta [AKK Sports ja Suomen Moottoriliitto] ja A.Ahlström Kiinteistöiltä. Yleensä siinä tilanteessa kun yhtiö hakee lisärahoitusta, se ei maksa omistajiensa velkoja pois.

Kuntien pääomitusten lykkääntyminen vaikuttanut

Pietilän mukaan viime vuoden jälkeen KymiRingin taloudessa on tapahtunut paljon. Rakentamiseen on toistaiseksi käytetty rahaa noin 19 miljoonaa euroa.

– Summasta valtionapuja on 6,5 miljoonaa euroa, A. Ahlström Kiinteistöiltä pääomalainaa 8,2 miljoonaa euroa ja muilta omistajilta noin miljoona. Lisäksi pankkilainaa on kolme miljoonaa euroa.

KymiRingin varauskalenteri avautuu käyttäjille ensi keväänä. Kuva: Antti Yrjönen

Rahaa tarvitaan kuitenkin lisää. Pietilän mukaan hankkeen lisärahoitustarve on noin 10 miljoonaa euroa eli koko hankkeen kustannusarvio on vajaat 30 miljoonaa euroa. Rahaa tarvitaan niin infran kuin varikkorakennuksenkin rakentamiseen.

– Niihin on olemassa eri malleja. Infraa joudutaan todennäköisesti rakentamaan omalla pääomalla tai lainalla, varikkorakennuksen toteuttamiseen vaihtoehtoja on enemmän, esimerkiksi kiinteistöyhtiö tai osien myynti.

Lahden ja Iitin pääomitusten eli yhteensä 2,5 miljoonan euron viivästyminen on Pietilän mukaan vaikuttanut tilanteeseen. Myös Kouvolan hyväksymä kahden miljoonan euron pääomistus peruuntui, kun päätös kaatui hallinto-oikeudessa.

–  Rahalle olisi tietenkin käyttöä, mutta olemme eri tilanteisiin osanneet varautua.

Rakennusliikkeen rooli muuttumassa

Viime vuonna kerrottiin, että uutena rahoittajana entisten rinnalle oli lähdössä nurmijärveläinen rakennusyhtiö Rakennusvarma. Sittemmin suunnitelmat ovat muuttuneet.

– Rakennusvarma on yhtiössä osittain mukana. Rooli on muuttumassa ja parhaillaan neuvottelujen alla. Sen enempää en asiaa voi kommentoida.

Viime vuonna KymiRing osti maa-alueet, joilla rata sijaitsee. Merkittävin maanomistaja oli A. Ahlström Kiinteistöt.

KymiRingin rakentamiseen on toistaiseksi käytetty rahaa noin 19 miljoonaa euroa. Infran ja varikkorakennuksen rakentamiseen tarvitaan vielä noin 10 miljoonaa euroa. Kuva: Antti Yrjönen

Puuttuvan rahoituksen löytymiseen Pietilä suhtautuu luottavaisesti. Neuvotteluissa auttavat rata ja monivuotiset sopimukset muun muassa MotoGP:n järjestämisestä.

– Neuvotteluja käydään koko ajan, ja osa asioista on jo selvillä. Luulen, että tämän ensimmäisen rakennusvaiheen rahoituksen kasaaminen oli se vaikeampi homma.

Lahden viivästynyttä pääomitusta Pietilä pitää ongelmallisena paitsi talouden myös Lahti Eventsin kanssa tehtävän yhteistyön näkökulmasta.

– Se pääomitus oli keskeinen elementti sopimuksessa. Katsotaan, miten toimitaan, ehkä sopimusta on neuvoteltava uudelleen. Eletään nyt päivän tilanteen mukaan.

Pietilän mukaan sekä ratayhtiö että Lahti Events olivat tyytyväisiä MotoGP-testipäivän järjestelyihin, vaikka esimerkiksi sääolosuhteet olivat testipäivinä haastavat.

Kimmo Kangas
kimmo.kangas@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Aiheet:

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi