Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Tyypillisimmät velkaongelmiin neuvoa kysyvät eivät olekaan nuoria – Päijät-Hämeessä apua haetaan tasaisesti ympäri vuoden

Ylivelkaantuneita on monissa ikäryhmissä ja elämäntilanteissa.

Monesti ajatellaan, että nuoret ovat yliedustettuina velkaongelmiin apua hakevien joukossa. Totuus on kuitenkin toinen. Kuva: Tuija Tyrväinen

Elokuu ja syyskuu ovat perinteisesti vilkkaita kuukausia valtakunnallisen Takuusäätiön neuvontapalveluissa. Osaltaan ruuhkaan vaikuttaa kesälomalla hallinnasta lähtenyt rahankäyttö, osittain Takuusäätiön kesälomatauko ja myös se, että kesällä on ollut aikaa pohtia omaa taloudellista tilannetta.

– Jos kesälomalla on elänyt yli varojensa tai ajautunut pikavippikierteeseen, apua kannattaa hakea mahdollisimman pian. Valitettavan usein ihmiset päästävät rahahuolet ajautumaan niin pitkälle, että ulospääsy käy yhä vaikeammaksi, viestintäpäällikkö Minna Mattila kertoo.

Sen sijaan Päijät-Hämeen oikeusaputoimiston talous- ja velkaneuvonnassa kesä ei tuota suurta piikkiä kysyntään.

– Yhteydenottojen määrä lisääntyy ehkä lomien aikaan, mutta asiakkaita käy melko tasaisesti ympäri vuoden. Jonotusajoissa tulee hieman pidennystä heinäkuussa, kun virkamiehet ovat lomalla, sanoo johtava julkinen oikeusavustaja Arto Kantonen.

Kantosen mukaan yhteydenottoja tulee päivittäin, ja velkajärjestelyn tapaamisille seuraavia vapaita aikoja on lokakuun puolivälissä. Talous- ja velkaneuvonta siirrettiin kunnilta oikeusaputoimistoille oikeusministeriön alaiseksi toiminnaksi vuoden vaihteessa. Siirtymävaihe on vielä meneillään.

"Ulosottoa kauhistellaan monesti aivan suotta"

Kantonen toivoo, että taloushuolien kanssa painivat ihmiset hakeutuisivat avun piiriin ennen kuin ongelmat kärjistyvät lopullisesti.

– Usein asiakkaiden velat ovat jo ulosotossa. Moni maksaa vikavippejä toisilla pikavipeillä. Kun velan pyörittäminen ei enää onnistu ja korttitalo kaatuu, haetaan apua, hän sanoo.

Tyypillisimmät neuvoja hakevat asiakkaat ovat keski-ikäisiä, työssä käyviä ihmisiä. Takuusäätiön Minna Mattila

Kuukaudet voivat olla tuskaisia velkakierteessä painivalle asiakkaalle, mutta perintää ei voida pysäyttää. Osalla saatavat menevät ulosottoon.

– Joskus se, että velat menevät ulosottoon, voi olla ihan hyväkin vaihtoehto. Ulosottoa kauhistellaan monesti aivan suotta. Se kestää aikansa ja sitten velat tulevat maksetuiksi ja häiriömerkintä häviää aikanaan, Takuusäätiön Mattila muistuttaa.

Mattilan mukaan häpeän kynnyksen ylittäminen on joskus vaikeaa.

– Kuitenkin mitä varhaisemmassa vaiheessa asioihin tarttuu, sitä helpompi niistä on selvitä. Jos lainanantajia ei ole kovin monta ja lainasummat kohtuullisia, voi neuvotteluja käydä maksusuunnitelmista suoraan lainanantajien kanssa ennemmin kuin ottaa taas uutta lainaa entisen maksamiseen, Mattila sanoi.

Nuoret eivät yliedustettuina, kuten usein kuvitellaan

Talous- ja velkaneuvonnan kautta voi päästä velkajärjestelyyn. Siinä velkoja maksetaan oman maksukyvyn mukaan tavallisesti kolmesta viiteen vuotta ja loput, maksamatta jääneet velat saa anteeksi. Ennen velkajärjestelyä kartoitetaan kaikki muut keinot veloista selviämiseksi, yhtenä Takuusäätiön yhdistelylainan eli säätiön takaaman pankkilainan mahdollisuus.

– Yhdistelylainaa voi saada useamman lainan maksamiseksi kerralla. Silloin velallisen tulot ja menot käydään tarkasti läpi ja laaditaan tiukka mutta realistinen maksuohjelma, Mattila kertoo.

Myös luottotiedoton tai jo ulosotossa oleva asiakas voi saada Takuusäätiön takauksen, jos maksukykyä löytyy.

Hakemuksia yhdistelylainasta Takuusäätiölle tulee vuosittain vajaa tuhat, ja takuita myönnetään noin 400–500 hengelle.

– Rajana lainoitukselle on 34 000 euroa, eli kaikkia ei tämäkään auta. Osalla velallisista vakuudettomia kulutusluottoja voi olla jopa toistasataatuhatta euroa, Mattila tietää.

Lue myös: Kun arjen juridiset kiemurat yllättävät tavallisen kansalaisen, maksuton asianajajapäivystys auttaa – Lahdessa vastaanotto on auki kaksi kertaa kuukaudessa
 

Tyypillisimmät Takuusäätiöstä neuvoja hakevat asiakkaat ovat keski-ikäisiä, työssä käyviä ihmisiä. Myös yli 30-vuotiaita on paljon. Sen sijaan nuoret eivät erotu asiakaskunnasta määrällään toisin kuin usein kuvitellaan.

– Ongelmat ovat myös suhteellisia. Jos on oikein pienet tulot, muutaman satasenkin hoitamaton velka voi ahdistaa, Mattila sanoi.

Päijät-Hämeen talous- ja velkaneuvonnassa tyypillistä asiakasta ei ole.

– Asiakkaina käy hyvin erilaisia ihmisiä ja ikähaarukka on laaja, sanoo Arto Kantonen.

Auttajat

Yhteydenotossa ei syytä aikailla

Takuusäätiö

Palvelut ovat valtakunnallisia ja maksuttomia.

Tarjoaa neuvontaa, takauksia pankista nostettaviin järjestelylainoihin ja pienlainoja.

Talous- ja velkaneuvonta

Oikeusaputoimistojen maksuton talous- ja velkaneuvontapalvelu yksityishenkilöille sekä pienimuotoiselle yritystoiminnalle.

Auttaa taloudellisen kokonaistilanteen kartoittamisessa, talouden suunnittelussa ja sovintoratkaisuehdotusten laatimisessa.

Voi olla myös mukana sovintoneuvotteluissa.

Tarjoaa apua velkajärjestelyn hakemiseen käräjäoikeudelta ja maksuohjelman ja selvitysten ja asiakirjojen laatimiseen.

Eeva Salminen
Janne Nieminen
janne.nieminen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi