Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

"Tämä ei ole enää ilmiö, vaan selvä trendi" – alkoholittomat oluet, viinit ja siiderit menevät myös Lahden marketeissa kuin kuumille kiville

Tarjolla on ennätysmäärä nollaprosenttisia tuotteita niin Alkossa kuin kaupoissa. Myös ravintoloissa entistä useampi haluaa holittoman mocktailin. Baarimikkoja koulutetaan alkoholittomien drinkkien maailmaan.

Baarimikko Jani Nuppuvaara on tottunut valmistamaan myös alkoholittomia drinkkejä. Kuva: Juha Peurala

Alkoholittomien oluiden, viinien ja siiderien myynti kasvaa kohisten. Trendi on valtakunnallinen, eikä maakuntien välillä ole suuria eroja Alkon alkoholittomien tuotteiden myynnissä.

Alkojen lisäksi kuluttajat poimivat alkoholittomia juomia ostoskoreihinsa entistä enemmän myös kaupoista.

Myös ravintoloissa ja tapahtumissa nollaprosenttiset tekevät kauppansa kiihtyvään tahtiin. Vilkastunutta kysyntää on ruokkinut myös voimakkaasti kasvanut tarjonta: alkoholittomia tuotenimikkeitä on tullut viime vuosina valtavan paljon markkinoille. Isot viinitalot ja kansainväliset olutmerkit ovat lanseeranneet uusia alkoholittomia tuotteita.

Lue myös: Drinkki-kulttuuri on Suomessa MM-tasoa, vakuuttavat paikalliset baarimestarit – suosituin drinkki voi yllättää
 

– Kyseessä ei ole enää ilmiö, vaan selvä trendi. Meillä alkoholittomia tuotteita on nyt valikoimissa 168. Eniten on viinejä, 68 kappaletta, kertoo Alkon tuoteryhmäpäällikkö Kasper Kukkonen.

Alko lanseerasi myymälöihinsä turkoosit hyllyt alkoholittomille tuotteille neljä vuotta sitten. Myynti kasvoi heti melkein sadan prosentin vauhtia.

Kasvu on jatkunut vahvana, ja tänä kesänä Alko toi myyntiin myös pienessä muovipullossa myytävän hiilihapotetun lähdeveden eli Väliveden. 4,50 euron litrahinnasta huolimatta näitä vesipulloja on myyty yli odotusten ja Alkon mukaan ne jäävät valikoimiin kesän jälkeenkin.

Baarimikko Jani Nuppuvaara sekoitti asiakkaan toivoman kirpeän, alkoholittoman juoman. Alkoholi korvataan jatkamalla juomaseoksen muita aineksia. Kuva: Juha Peurala

Nollaprosentti käy kaikille

Alkoholittomien tuotteiden ostajissa ei Kukkosen mukaan korostu mikään asiakasryhmä.

– Nykyisin entistä useampi juhlanjärjestäjä muistaa huomioida myös ne, jotka eivät halua nauttia alkoholia. Vastaanottavaisimpia näille tuotteille ovat ehkä nuoret aikuiset ja ruoasta ja juomasta kiinnostuneet ihmiset, Kukkonen sanoo.

Vaikka alkoholittomien myynti kasvaa, kaikesta Alkon myynnistä niiden osuus on vielä pieni. Viime vuonna alkoholittomia viinejä ja oluita myytiin puoli miljoonaa litraa. Alkon kokonaismyynti oli samana vuonna 85 miljoonaa litraa.

Lahden Sykkeen Alkossa kysytyin alkoholiton tuote on viime aikoina ollut kuohuviini.

– Asiakkaat kyselevät makumaailmasta ja esimerkiksi makeudesta, kertoo Hannu Korhonen.

Näkyy myös ruokakaupoissa

Lahden seudun marketeissa on myös pantu merkille alkoholittomien tuotteiden buumi.

– Tuoteryhmän myynti kasvaa koko ajan, kertoo Lahden Paavolan Citymarketin kauppias Petri Putila.

Putilalla on myynnissä kymmeniä alkoholittomia oluita. Nollaprosenttisia viinejä on kaupan reilu kymmenen.

Alkoholittomien myynnin kasvaessa Putila on huomannut myös toisen kasvupiikin: pienpanimotuotteet.

– Monet asiakkaat ostavat ehkä vähemmän, mutta hieman tavallista kalliimpia tuotteita.

Baarimikko Jani Nuppuvaara sekoitti asiakkaan toivoman kirpeän, alkoholittoman juoman. Alkoholi korvataan jatkamalla juomaseoksen muita aineksia. Kuva: Juha Peurala

Marketeissa myös kevytviinejä

Osuuskauppa Hämeenmaan market-toimialajohtaja Taina Penttinen kertoo, että alkoholittomien tuotteiden kasvubuumi on jatkunut parin viime vuoden ajan, ja kasvu on merkittävää myös tänä vuonna.

Valikoimat ovat moninkertaistuneet muutamassa vuodessa. Toimialajohtaja Taina Penttinen

– Kasvaneen kysynnän myötä valikoimat ovat moninkertaistuneet muutamassa vuodessa: Prismojen valikoimiin on tullut kymmeniä uusia alkoholittomia panimotuotteita. Näiden tuotteiden joukossa on nykyisin myös gluteenittomia ja luomutuotteita, Penttinen kertoo.

Hämeenmaan myydyin alkoholiton tuote on vaalea alkoholiton lagerolut, toiseksi suosituin on tumma alkoholiton lagerolut, sen jälkeen myydyimpiä ovat alkoholittomat vehnäoluet ja alkoholittomat kuohuviinit.

Viime vuoden alusta lähtien lakimuutos salli kaupoissa myös enintään 5,5 prosenttia alkoholia sisältävien viinien myynnin. Näiden "market-viinien" ja alkoholittomien viinien menekkiin Penttinen on tyytyväinen, vaikka niiden myynti onkin pientä panimotuotteiden rinnalla.

– Alkoholittomista viineistä on tullut kelpo tuoteryhmä marketvalikoimaan.

Alkoholittomat marketviinit asettuvat hintahaarukkaan 7–9 euroa 0,75 litran pullo. Vastaavien oluiden hintahaitari on laaja.

Terhi Säynäjärvi
terhi.saynajarvi@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi