Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

20-vuotias Lahden moottoritie on kestänyt hyvin aikaa – "Seurannassa ei ole riskikohteita"

Viime vuonna Lahden moottoritien päällystyksiin käytettiin yli 3 miljoonaa euroa. Tälle vuodelle summa kutistui 1,2 miljoonaan.

Moottoritien työmaa Lahdessa kesällä 1999. Kuva: Markus Henttonen

20 vuotta sitten valmistuneelle Lahden–Järvenpään moottoritiellä ei tarvita lähivuosina isoja rakenteellisia korjauksia.

– Oletamme, että ylläpitoluonteisilla töillä pärjätään. Se tiedostetaan, että tekemistä siinäkin riittää ely-keskuksen päällysteistä vastaava projektipäällikkö Tuomas Vasama toteaa.

Lahden ja Järvenpään välinen moottoritie oli Suomen ensimmäinen elinkaarimallilla toteutettu tiehanke. Skanskan ja Tekra-yhtiöiden muodostama Nelostie-yhtiö vastasi tien rakentamisesta ja ylläpidosta 15 vuoden ajan.

Sopimus umpeutui elokuussa 2012, jolloin tieosuus siirtyi valtion hoidettavaksi.

Viime vuonna Lahden moottoritien päällystyksiin käytettiin yli 3 miljoonaa euroa. Tänä vuonna tietä kunnostetaan noin 1,2 miljoonaa eurolla.

– Sen jälkeen kun ylläpitosopimus päättyi, toimet ovat olleet pitkälti ylläpitoluonteisia. Päällysteiden kuntoa on elvytetty uudelleenpäällystyksillä. Se on päivittäistä kunnossapitoa.

25 000 ajoneuvoa vuorokaudessa

Kun Lahden moottoritie valmistui, sitä käytti keskimäärin 14 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Nyt tiellä kulkee yli 25 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.

Suuri liikennemäärä tarkoittaa myös kovaa kulutusta. Autoilijoiden harmiksi moottoritien pinta-asvalttiin on viime vuosina ilmaantunut reikiä.

– Järvenpään–Lahden välin ohituskaistat olivat pitkälti hankkeen alkuvaiheen eli 1990-luvun puolelta. Siellä pitkiä osuuksia, jotka nyt rupeavat olemaan toimenpiteiden tarpeessa. Niitä on tehtykin viime vuosina.

Vasama katsoo kuitenkin, että moottoritie on kestänyt hyvin aikaa.

– Urakoitsija oli aikoinaan suunnitellut toimintansa hyvin sopimusjaksolle. Päällysteet olivat kestäneet hyvin.

– Numeroiden valossa ja rakenteellisten ongelmien suhteen moottoritien tilanne on hyvä. Siellä ei esimerkiksi ole painumia, jotka olisivat meillä seurannassa riskikohteina.

Pätkiä kerrallaan

Viime vuonna Lahden moottoritiellä (Heinolaan jatkuva osuus mukaan lukien) tehtiin uudelleenpäällystystä 105 kaistakilometrin verran. Yhden kaistan asvaltoiminen maksaa noin 25 000 euroa kilometriä kohti.

Lisäksi kaistoja kunnostettiin 34 kilometrin matkalta uusiokäsittelyllä, jossa uutta asvalttimassaa käytetään vain neljäsosa. Tämä kunnostus maksaa 15 000 euroa kilometriltä.

Uudenmaan, Päijät-Hämeen ja Kanta-Hämeen teiden päällystyksiin on varattu tälle vuodelle yhteensä 28 miljoonaa euroa.

– Meillä on tietty summa, joka vuosittain tulee, ja se pitää eri teille jakaa. On rajallista, kuinka paljon siitä voidaan yhdelle tielle käyttää. Budjetti ei välttämättä jousta siihen, että kovin pitkiä osuuksia päällystettäisiin yhtenä vuonna, Vasama huomauttaa.

Lahden moottoritiellä päällystyskohteita on tänä vuonna Hollolan ja Orimattilan rajalla, Mäntsälän pohjoispuolella sekä Mäntsälän eteläosista Helsinkiin saakka.

– Korjauksissa asvaltoidaan ajokaista kerrallaan. Urapaikkauksia on joku pätkä tulossa Lahden kupeeseen syksyllä.

Tieverkossa yli miljardin korjausvelka

Vilkkailla pääteillä päällysteitä joudutaan uusimaan noin viiden vuoden välein. Valtakunnallinen linjaus on, että vilkasliikenteisten teiden kunto turvataan, mutta muualla teiden kunto heikkenee.

Väyläviraston pääjohtaja Kari Wihlman kuvaili alkuvuodesta väylänpidon näkymiä hyytäviksi. Korjausvelkaa on tieverkossa yli miljardi euroa ja silloissa 250 miljoonaa euroa.

Tiehanke

70 kilometriä tietä

Lahden ja Järvenpään välinen moottoritie rakennettiin vuonna 1997–1999.

Vanha moottoriliikennetie muutettiin moottoritieksi noin 70 kilometrin matkalla. Urakkaan sisältyi muun 88 uutta siltaa.

Kyseessä oli Pohjoismaiden ensimmäinen elinkaarimallilla toteutettu tie. Tie valmistui lähes vuoden etuajassa.

Nelostie-yhtiö vastasi tienpidosta vuoteen 2012 saakka. Yhtiö sai liikennemäärään perustuvaa korvausta.

Tien on arvioitu tuoneen yhteiskunnalle vuosittain 20–30 miljoonan euron hyödyn vähentyneiden onnettomuuksien ja sujuvan liikenteen ansiosta.

Vili Uuskallio
vili.uuskallio@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi