Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Remedyn Control-peli kerää kiitosta – lahtelaisella Heli Salomaalla oli tuotannossa uraauurtava rooli

Heli Salomaa on pelialaa mullistava virtuaalipukusuunnittelija, joka ymmärtää, miten vaatteet elävät hahmon päällä.

Heli Salomaan virtuaalipukusuunnittelusta tekemä gradu palkittiin Aalto-yliopistossa viime vuonna. Kuva: Jonne Heinonen

Suomalainen Remedy Entertainment julkaisi uusimman videopelinsä tiistaina maailman markkinoille. Control-pelin vastaanotto on ollut pääosin ylistävää, vaikka Remedyn osakekurssi heikkeni Controlin julkaisun jälkeen.

Controlin tuotannossa työskenteli alusta asti lahtelaistaustainen Heli Salomaa, joka suunnitteli pelihahmojen puvut. Pelin 20–30 miljoonan euron budjetti on Suomen mittakaavassa suuri. Control on vuoden kalleimpia kulttuurituotteita. Pelin hahmoja ja niiden asuja suunniteltiin kolme vuotta.

Aalto-yliopistosta pukusuunnittelijaksi valmistunut Salomaa on alan pioneeri, jonka kädenjälki näkyy pelin ilmeessä. Kehittyneen teknologian ansiosta peliteollisuudessa voidaan keskittyä yksityiskohtiin, jotka tekevät virtuaalitodellisuudesta todentuntuisen.

– Peliteollisuus kaipaa eri alojen ammattilaisia, jotta peleistä tulisi entistä realistisempia, Salomaa pohtii.

Pelihahmojen vaatetuksessa on käytetty inspiraationa pelin visuaalista maailmaa. Kuva: Helmi Hämäläinen

Max Payne ja Alan Wake -menestyspeleistä kansainvälisesti tunnetun Remedyn luoma Control on kolmannen persoonan toimintaseikkailu. Kun tuonpuoleinen uhka valtaa viraston New Yorkissa, pelaajat pyrkivät uuden johtajan Jesse Fadenin roolissa ottamaan paikan takaisin hallintaan.

Salomaa on ottanut pukusuunnittelussa vaikutteita muun muassa pelimaailman arkkitehtuurista. Esimerkiksi päähahmo Jesse Faden on nahkatakkiin ja buutseihin pukeutunut nuori nainen, jonka asu luo kontrastia virallisesti pukeutuneisiin hahmoihin.

– Vaatteilla voi kertoa hahmon sosiaalisesta statuksesta ja kuvata maailmaa, jossa se elää.

Pelihahmot on tehty yhteistyössä näyttelijöiden kanssa. Jesse Fadenia esittää Kauniit ja rohkeat -tähti Courtney Hope. Kuva: Helmi Hämäläinen

Salomaan pesti Remedyllä oli uraauurtava

Salomaan päätyminen pelialalle oli seurausta omasta kiinnostuksesta peleihin.

– Pelasin nuorempana Diablo II -peliä, jossa hahmojen vaatteet olivat vielä pikselisiä. Syntyi kuitenkin ajatus, että joku nekin oli suunnitellut.

Tekniikan kehittyessä Salomaalle avautui mahdollisuus tehdä lopputyönsä Remedyllä digitaalisen pukusuunnittelun parissa.

– Kiinnostuin tarinoiden ja maailmojen luomisesta pukujen avulla, Salomaa kertoo.

Samalla pelialalle syntyi uusi työpaikka, joka on jopa koko maailman mittakaavassa mullistava. Vain muutama kansainvälinen pelifirma on työllistänyt aiemmin pukusuunnittelijoita, ja tällöinkin vain lyhyille jaksoille. Salomaan kokonaisvaltainen rooli pelituotannossa on täysin uutta alalla.

Suurin osa Salomaan työskentelystä on piirtämistä ja tekstuurien hankintaa. Hänen työpäiviinsä kuuluu kirpputoreilla kiertelyä, koska oikeita materiaaleja tarvitaan malliksi virtuaalisille materiaaleille.

Virtuaalivaatesuunnittelijan ydinosaamista on ymmärtää, miten vaatteet elävät ihmisen päällä ja reagoivat liikkeeseen tai vaikkapa sateeseen.

– Tekstuurit kuvataan ja niistä tehdään 3D-mallinnoksia tietokoneelle. Sitten välitän tiedon vaatteista hahmosuunnittelijalle ja mallintajalle, Salomaa kuvailee.

Tämä juttu on kooste Heli Salomaan haastattelusta viime kesältä. Lue koko haastattelu tästä.

Juttua täsmennetty 27.8.2019 klo 20.20. Päivitetty Remedyn osakekurssin tietoja.

Helmi Hämäläinen
helmi.hamalainen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi