Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Sisävesilaivoilla keskinkertainen kesä – matkustimme Suomen Neidon kyydissä Lahdesta Vääksyyn ja tapasimme laivassa sekä konkarin että ensikertalaisen

Risteilyjen järjestäminen on sääherkkää yrittämistä. Tilausristeilyjen tilanne on vakaampi kuin yleisöristeilyjen. Lahden matkustajasatamassa toimii useita laivayrityksiä.

Kuva: Antti Yrjönen

Kulunut kesä on sisävesilaivojen näkökulmasta ollut kohtalainen. Aurinkoisina päivinä väkeä on riittänyt, sateisina ei niinkään. Lahden Järvimatkailun johtaja Kari Sulkanen sanoo, että risteilyt ovat sitä, mitä sääkin on.

– Tämä on sääherkkää yrittämistä.

Päijänne-Risteilyt Hildenin toimitusjohtaja Eija Hilden sanoo, että Suomen vaihteleva kesäsää sopii suomalaisille.

– Pitkä hellejakso ei välttämättä ole hyvä. Silloin ihmiset eivät jaksa lähteä mihinkään, Hilden pohtii.

Lahden Järvimatkailulla on 25 henkilön minimiosallistujamäärä risteilylle. Toisinaan määrästä joustetaan, mutta joskus risteily täytyy perua. Silloin matkan ennakkoon varanneille soitetaan vähintään päivä ennen risteilyä. Ne, jotka eivät ole varanneet matkaa ennakkoon, saattavat joutua pettymään satamassa, kun laiva ei lähdekään.

Päijänne-Risteilyt Hildenillä on samantyyppinen käytäntö.

– Isoilla, 175 hengen laivoilla ei lähdetä, jos kyytiin on tulossa 2–3 henkilöä. Silloin varaukset siirretään eteenpäin. Tällaistä on kuitenkin jouduttu tekemään vain harvoin, Hilden kertoo.

Hilden sanoo olevansa tyytyväinen kuluneeseen kesään.

Ensikertalaisen ja konkarin matkassa

Sunnuntaina risteilylle suunnaneilla oli onnea: aurinkoisena päivänä Päijänne-Risteilyt Hildenin kanavaristeilylle osallistui noin 20 henkilöä. Suomen Neito kaartaa Lahden matkustajasatamasta kohti Vääksyä kahdelta iltapäivällä.

Pirkko Kauko ja Veijo Jankkila ovat matkustaneet sisävesilaivalla myös Lahdesta Heinolaan. Retki Vääksyn kanavalle on heidän jokavuotinen perinteensä. Kuva: Antti Yrjönen

Lahtelaiset Pirkko Kauko ja Veijo Jankkila tulivat risteilylle hetken mielijohteesta. Kanavaristeily on heille perinne.

– Menemme joka kesä kanavaristeilylle. Tämä on kiva reitti, kun mennään kanavan läpi kahdesti, Kauko sanoo iloisena.

Korealainen Hyon Kim lähti risteilylle lahtelaisen ystävänsä Jerzy Zywuszczakin kanssa. Ensimmäistä kertaa Suomessa vieraillut Kim on haltioissaan Suomen puhtaasta luonnosta ja reitin varrella olevista lukuisista saarista. Kimin mukaan Koreassa ei ole vastaavanlaisia sisävesiristeilyjä.

– Kotiseudullani Koreassa on enimmäkseen vuoria, Kim kertoo.

Puolalaislähtöinen Jerzy Zywuszczak kutsui ystävänsä Hyon Kimin kanssaan risteilylle. Kimin mielestä Lahti muistuttaa hänen kotipaikkaansa Koreassa. "Tunnen oloni kotoisaksi täällä", ensimmäistä kertaa Suomessa vieraillut Kim kertoo. Kuva: Antti Yrjönen

Zywuszczak sanoo tunnelman olevan hieman melankolinen.

– Tämä on kesän viimeisiä risteilyjä. Syksy alkaa jo näkyä, Zywuszczak miettii.

Kapteeni Kari Suomalainen kiinnostui laivoista jo lapsena. "Suvussani on useita kapteeneja. En voinut jäädä heitä huonommaksi." Hän on ollut Suomen Neidon kapteenina 14 vuotta. Kuva: Antti Yrjönen

Suomen Neidon kapteeni Kari Suomalainen on erikoisen ennätyksen haltija. Hän on kulkenut Vääksyn kanavan läpi useammin kuin kukaan muu, yli 12 000 kertaa. Hän on työskennellyt alalla 40 vuotta.

– En usko, että kukaan tulee päihittämään määrää, Suomalainen arvelee.

Tilausristeilyjen tilanne on vakaa

Lahden Järvimatkailu ja Päijänne-Risteilyt Hilden tekevät sekä yleisö- että tilausristeilyjä. Jälkimmäisten suosio on vakaa, sillä ne eivät ole yhtä riippuvaisia säästä kuin yleisöristeilyt. Hilden kertoo, että ryhmät lähtevät matkaan, vaikka sää olisi kehno.

– Ryhmät kiittelevät usein jälkikäteen, että matka oli onnistunut sateesta huolimatta.

Sulkasella on samanlainen kokemus.

– Tilausristeilyn varanneet tulevat, oli sää millainen tahansa, Sulkanen toteaa.

Päijänne-Risteilyt Hildenin suosituin reitti on Lahti–Heinola–Lahti.

– Se on hyvin suosittu ja monen mielestä sopivan mittainen matka, jolla ehtii nähdä paljon enemmän kuin pelkästään Vesijärvellä, Eija Hilden sanoo.

Kasper Jämsän tehtävänä on kiinnittää laiva sulutuksen ajaksi. Kuva: Antti Yrjönen

Lahden Järvimatkailun suosituin matka on kanavaristeily, joka suuntaa Lahdesta Vääksyn kanavalle. Kari Sulkasen mukaan lounasristeilyt ovat vasta tekemässä läpimurtoa.

– Lounasristeilyt eivät vedä heinäkuussa, vaan ennemminkin alku- ja loppukesästä.

Risteilyjä kehitetään koko ajan

Sulkanen mainitsee yrityksensä vetonaulana myös erilaiset teemaristeilyt, kuten lattariristeilyn.

– Ihmiset kaipaavat muutakin kuin pelkkää istumista, Sulkanen sanoo.

Risteilykonsepteja kehitetään jatkuvasti. Sambaristeilyn lisäksi Lahden Järvimatkailu on järjestänyt muun muassa laulelmailtoja, Päijänne-Risteilyt Hilden puolestaan esimerkiksi kulttuuri- ja syysristeilyjä. Eija Hildenin mukaan vain mielikuvitus on rajana, kun mietitään, mitä kaikkea risteilyllä voi tehdä.

– Varsinkin tilauksesta tehtävä risteily voi olla minkälainen tahansa.

Kanavalla rauhallisempaa kuin viime vuonna

Vääksyn kanavalla kesä on ollut hiljaisempi kuin vuosi sitten. Sulkumestari Tarmo Tommola kertoo, että tänä kesänä kanavalla on ollut vajaa 3 100 sulutusta. Se on noin 600 vähemmän kuin viime vuonna tähän aikaan.

Suomen Neidon reitti kulkee Lahden matkustajasatamasta Vääksyn kanavan läpi Päijänteelle. Laiva kääntyy takaisin Vesijärvelle tehtyään pienen kierroksen Päijänteen puolella. Kuva: Antti Yrjönen

– Ero on mielestäni melko suuri, yli 20 vuotta sulkumestarina työskennellyt Tommola sanoo.

Sisävesilaivat

Matkaan Lahden matkustajasatamasta

Lahden Järvimatkailu järjestää yleisöristeilyjä Vesijärvellä. Kanavaristeily suuntaa Vääksyyn.

Päijänne-Risteilyt Hilden kuljettaa matkustajia Lahdesta Vääksyyn, Heinolaan ja Jyväskylään asti.

Tiirismaan Laivat liikennöi Vesijärvellä Lahden satamasta Enonsaareen ja Messilään.

Edellä mainitut ja M/S Happy Days järjestävät lisäksi tilausristeilyjä.

Lisätietoa risteilyistä löytyy yritysten verkkosivuilta ja Visit Lahti -sivustolta.

Henrika Havumäki
henrika.havumaki@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi