Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Lahtelaismiehen matkanvaraaminen ei mennyt ihan putkeen – matkasivustolta kesti noin 70 päivää palauttaa rahat takaisin

Kilpailu- ja kuluttajaviraston asiantuntija Annina Huolman sanoo, että kohtuullinen aika rahojen palautukseen saamatta jääneestä palvelusta on 14 vuorokauden sisällä. Lähökohtana kuitenkin on, että rahat pitäisi palauttaa niin nopeasti kuin mahdollista. Kuva: Timo Filpus

Kesäkuun alussa lahtelainen Lassi Mäkelä varasi internetissä hotellin ja lennot Wieniin kansainvälisen Ebookers -matkasivuston kautta. Rahat matkan maksamisesta siirtyivät yritykselle saman tien, mutta matkavahvistus eli matka jäi saamatta. Mäkelä maksoi reilun 1000 euron matkansa tilisiirtona.

– Myös yhtiöstä nähtiin, että rahani olivat siirtyneet heille, mutta matkaa ei oltu kirjattu. Kun kerta rahat olivat jo heillä, niin kysyin, jos he voisivat varata minulle kyseisen matkan. Yhtiöstä kuitenkin kerrottiin, ettei tämä käy ja he maksavat summan takaisin tililleni 14 vuorokauden kuluessa, Mäkelä kertoo.

14 vuorokauden, 30 vuorokauden ja 40 vuorokauden jälkeen rahoja ei kuitenkaan kuulunut. Mäkelä otti yhteyttä yritykseen useamman kerran, mutta mitään ei tapahtunut.

Lopulta vasta noin 70 päivää epäonnistuneen matkanvarauksen jälkeen Ebookers palautti rahat Mäkelän tilille.

Ebookers on osa maailman suurinta matkailukonsernia Expedia Inc.:ia. Kyselimme lahtelaismiehen rahojen perään Ebookersin viestintäpäälliköltä Claudia Parkerilta, joka ei vastannut ollenkaan kysymykseen, miten asiakas voi joutua odottamaan näin pitkään rahojensa palautusta tai miksi matkan varaaminen ei onnistunut. Parker kuitenkin pahoitteli Mäkelälle aiheutunutta harmia ja totesi yrityksen kautta tehtävän matkanvarauksen toimivan yleensä saumattomasti.

Viivästystä perusteltiin ulkomaisella pankilla

Mäkelä kertoo, että hänelle perusteltiin yhdessä vaiheessa rahojen palautuksen kestävän pitkään, sillä ne siirretään amerikkalaisesta pankista. Toinen selitys rahojen palautuksen kestolle oli epäonnistunut tilisiirto.

– Olen tehnyt aikaisemminkin tilisiirtoja Amerikkaan ja rahat ovat siirtyneet parissa päivässä. Miten voi oikeasti olla näin vaikeaa vuonna 2019 siirtää rahaa sähköisesti, Mäkelä sanoo.

Mäkelä kertoo, että hän teki tapauksestaan virallisen reklamaation Ebookersille Suomen kuluttaja-asiamiehen kautta, mutta reklamaatioon ei vastattu.

– Virheitä toki sattuu, mutta ne pitää pystyä korjaamaan, Mäkelä jupisee.

Tonni on iso raha, muistuttaa lahtelaismies. Hänen mukaansa kesäloman reissu olisi jäänyt kokonaan tekemättä, jos talous olisi ollut tiukemmalla ja koko lomakassa olisi mennyt selkkauksen yhteydessä.

– Sen verran yritys on tullut vastaan, että antoivat 50 euron alennuskupongin heidän sivuilleen seuraavan matkan varaamista varten. Lahjakortti ei kuitenkaan käy osuuspankissa, kun lainaa tarvitsisi lyhentää. Mielestäni alennuskuponki ei kompensoi tapausta mitenkään, Mäkelä sanoo.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston asiantuntija Annina Huolman, mitkä ovat asiakkaan oikeudet edellä kuvatussa tapauksessa?

– Emme voi kommentoida yksittäistä tapausta, kun emme tiedä kaikkea, mitä siihen liittyy. Yleensä, jos kuluttaja menettää rahansa ostaessaan jotain palvelua, joka jääkin saamatta, yrityksen pitäisi palauttaa rahat kohtuullisessa ajassa takaisin kuluttajalle. Tämä tarkoittaa yleensä korkeintaan 14 päivää. Lähtökohtana kuitenkin on, että rahat pitäisi palauttaa niin nopeasti kuin mahdollista. Yli 60 päivää rahojen palautukseen kuulostaa kohtuuttoman ja poikkeuksellisen pitkältä ajalta.

Mitä esimerkkitapauksen henkilö voi tilanteessaan tehdä?

– Kuluttajan on oltava ensin yhteydessä yritykseen ja yritettävä selvittää asia suoraan yrityksen kanssa, jos jonkinlainen virhe on päässyt tapahtumaan. Jos asian selvittäminen yrityksen kanssa ei onnistu, voi kuluttaja olla yhteydessä kilpailu- ja kuluttajaviraston maksuttomaan kuluttajaneuvontaan. Ensin tehdään virallinen reklamaatio. Yleensä asiat alkavat tässä vaiheessa selvitä. Kuitenkin jos yritys ei halua hyvittää vahinkoa, voi kuluttaja hakea kuluttajaneuvonnasta sovitteluapua. Jos ratkaisua ei saada aikaiseksi, voi kuluttaja viedä asian kuluttajariitalautakuntaan mahdollista ratkaisusuositusta varten. Euroopan kuluttajakeskus tarjoaa myös apua, jos kuluttajalla on ongelmia esimerkiksi eurooppalaisen lentoyhtiön kanssa.

Missä vaiheessa kuluttajan kannattaa olla yhteydessä poliisiin?

– Emme lähde arvioimaan rikoksen rajaa, vaan sitä pitäisi kysyä poliisilta itseltään.

Voiko esimerkkitapausta vastaavaa tilannetta ennaltaehkäistä mitenkään?

–  Yleinen suositus on, että matka kannattaa ostaa luottokortilla, jotta ongelmatilanteissa kuluttaja voi kääntyä luottokorttiyhtiön puoleen ja kuluttajasuoja toteutuu paremmin. Internetin varaussivustoja käytettäessä on välillä hankala tietää, kenelle vastuu kuuluu ongelmien ilmetessä. Yrityksen sopimusehtoihin kannattaa perehtyä huolella. Ulkomaanmatkaa ostettaessa myös peruutusehtoihin kannattaa tutustua huolella. Esimerkiksi hotelleissa ei ole yleistä 14 vuorokauden peruutusehtoa. Hotellin ja lentojen yhdistelmää sanotaan matkapaketiksi, jolloin kuluttajan peruutussuoja on jo paljon parempi.

Ruska Paronen
ruska.paronen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi