Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Lahtelaiskouluissa vieraileville kiinalaisille esitellään täkäläistä koulunkäyntiä ja kestävän kehityksen toimintaa – "Täällä koulu ei tunnu opiskelulta vaan leikkimiseltä, jossa samalla oppii"

Tiirismaan, Harjun sekä Kasakkamäen koulujen kansainvälisyystoiminnalle on myönnetty opetusministeriön hankerahaa.

Kymmenpäiväiselle Lahden-vierailulle osallistuu yhteensä noin 70 kiinalaista koululaista ja opettajaa. Kuva: Sami Lettojärvi

Lahtelaisia maamerkkejä tallentui torstaina moniin kännykkäkamerakuviin, kun noin 70 kiinalaisoppilaan ryhmä opettajineen tutustui täkäläisten oppilaiden johdolla kaupungin keskustaan. Kävelykierros oli osa kiinalaisten ystävyyskoulujen visiittiä, jota isännöivät Tiirismaan, Harjun ja Kasakkamäen koulut. Toista lukuvuotta jatkuva ystävyyskoulutoiminta sai alkusysäyksen muutama vuosi sitten, kun Harjun koulun rehtori Marju Markkanen vieraili Kiinassa luennoimassa opettajille.

– Siellä oli kouluja, jotka olivat kiinnostuneita pidempiaikaisesta yhteistyöstä. Aloin etsiä Suomessa rahoitusta ja kutsua kollegoita mukaan, hän kertoo. Koulut ovat saaneet opetushallitukselta hankerahaa kansainvälisyystoimintaan. Pekingiläisessä koulussa opettava Lily Xiangli toivoo vierailun tarjoavan uusia opettamismetodeja.

– Oppilaat vaikuttavat täällä iloisemmilta kuin Kiinassa, hän sanoo.

Harjun koulun rehtori Marju Markkanen esitteli vieraille Lahden kaupungintaloa. Kuva: Sami Lettojärvi

Koulujen pienuus hämmästyttää

Kiinalaisia on hämmästyttänyt lahtelaiskoulujen pienet oppilasmäärät.

– Kiinassa voi olla 6 000–10 000 oppilaan kouluja. Kerroin, että Tiirismaan koulu on yksi Lahden suurimmista. Kun sanoin, että se on tämä parakkikylä tässä, he miettivät, olenko tosissani, naurahtaa Tiirismaan koulun apulaisjohtaja Pekka Niiranen. Kiinassa opiskelu on Suomea perinteisempää: oppilaat kuuntelevat opettajaa ja ovat äänessä vain kysyttäessä.

– Heistä on kiinnostavaa se, että täällä lapset ovat aktiivisia toimijoita ja harjoittelevat sosiaalisia taitoja tekemällä paljon yhdessä. Opettajan rooli on kulkea auttamassa, eikä vain kertoa totuuksia, Markkanen sanoo. Ystävyyskouluprojektia koordinoiva ja Lahdessa asuva Liang Xu kokee, että Suomen malli on monen kiinalaislapsen mieleen.

– Täällä koulu ei tunnu opiskelulta vaan leikkimiseltä, jossa samalla oppii, hän sanoo. Kiinassa koulupäivät ovat huomattavasti pidempiä kuin Suomessa. Seitsemän tai kahdeksan tunnin koulupäivän päätteeksi lapset osallistuvat yksityisopetukseen ja tekevät illalla kotiläksyjä usean tunnin ajan.

– Heillä ei ole aikaa leikkiä eikä harrastaa kuten täällä. Kiinalaisoppilaista oli ihanaa, kun he pääsivät täällä puoleksi tunniksi välitunnille, sanoo Markkanen.

Kiinalaisoppilaiden keskustakierrokseen kuului esimerkiksi pistäytyminen kaupungintalolla. Kuva: Sami Lettojärvi

Myös kestävän kehityksen teemat tapetilla

Kouluvierailuilla kiinalaislapsia ei ainoastaan kierrätetä oppituntien ulkopuolisina tarkkailijoina, vaan luokissa järjestetään yhteistä ohjelmaa.

– Musiikin tunnilla opettaja opetti helpon suomalaisen laulun, jota kaikki lauloivat suomeksi yhdessä, Markkanen kertoo.

Hänen mukaansa ystävyystoiminnan tavoitteena on paitsi kasvattaa kielitaitoa ja kulttuurien välistä ymmärrystä myös nostaa esiin kestävän kehityksen teemoja. Kiinalaisille esitelläänkin kymmenpäiväisen vierailun aikana myös Kujalan jäteasemaa ja Lapakiston luonnonsuojelualuetta.

– Kiinalaisopettajat olivat tosi kiinnostuneita siitä, miten koulussamme lajitellaan ja kierrätetään. Meitä kiinnostaa tehdä tätä työtä erityisesti kiinalaisten kanssa, sillä siellä piiput tupruavat.

Janne Nieminen
janne.nieminen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi