Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Miten olisi treffit vanhan ajan salonkivaunussa? Viikonloppuna Lahdestakin pääsee Ukko-Pekan kyytiin, joita on Suomessa ajossa enää yksi

Romantiikkaa, jännitystä, hikisiä taistelukohtauksia ja repivää kaihoa laiturille jääneen tähden – ei ihme, että vanhoissa junissa kuvataan mielellään elokuvia tai että romaaneihin sijoitetaan junassa käytävää dialogia.

Höyryjuna Ukko-Pekan kyydissä kelpaa viettää romanttisempiakin treffejä. Ukko-Pekan kyytiin pääsee lauantaina ja sunnuntaina välille Kouvola-Lahti-Loviisa. Kuva: Marko Hakanpää

Romantiikkaa, jännitystä, hikisiä taistelukohtauksia ja repivää kaihoa laiturille jääneen tähden – ei ihme, että vanhoissa junissa kuvataan mielellään elokuvia tai että romaaneihin sijoitetaan junassa käytävää dialogia.

Höyryjuna Ukko-Pekka liikkuu tänä viikonloppuna välillä Kouvola–Lahti–Loviisa. Ukko-Pekan kaltaisia raskas pikajunaveturi Hr1 -junia tehtiin aikoinaan 22 kappaletta, ja niistä on käytössä enää yksi. VR poisti omansa liikenteestä elokuussa.

Liikennepäällikkö Marko Hakanpää sanoo, ettei Ukko-Pekka ole hänen tietojensa mukaan koskaan ollut tv- tai elokuvafilmauksissa, mutta vihkiminen siellä on järjestetty. Myös syntymäpäiväjuhlia vietetään toisinaan Ukko-Pekan kyydissä.

– Olen itse veturinkuljettaja, joten minulta kysytään eniten junan teknisiä tietoja, kuten nopeutta ja tehoja. Yleisö- ja tilausmatkoja tehdään täysin talkoovoimin, ja talkoolaiselle paras palkkio on nähdä ihmisten kääntyvät päät ja hämmästyneet ilmeet, kun ajamme isojen kaupunkien läpi, Hakanpää sanoo.

Jos matkaa viikonloppuna höyryjunalla Loviisaan asti, voi käydä esimerkiksi perinteisessä Loviisan wanhat talot -tapahtumassa. Talokohteet ovat avoinna lauantaista sunnuntaihin kello 10–17. Jos paluumatkankin haluaa tehdä Ukko-Pekalla, se onnistuu kello 15.30. lähdöllä.

Kuva: Anssi Hietamaa

Mihin ajetaan, että saadaan vuokra maksetuksi?

Ukko-Pekka oli aikoinaan Suomen rautateiden suurin ja voimakkain henkilöliikenteen höyryveturi. Indikoiduksi tehoksi ilmoitetaan 1 591 hevosvoimaa. Ainokaista liikennekäytössä vielä olevaa Ukko-Pekkaa operoi ja markkinoi 1990-luvulla perustettu Höyryveturimatkat 1009 oy.

– Olemme Ukko-Pekka-harrastajia, ja matkalipputulot ovat ainoa tulonlähde junan pitämiseksi ajokunnossa. Lipputuloilla maksetaan polttoaineet ja hankitaan kuluvia osia, kuten putkia ja tiivisteitä. Esimerkiksi pyörät piti sorvata uusiksi eli pyöreiksi tänä kesänä, Hakanpää kertoo.

Kuva: Peter Muszynski

Junan kuljettaminen ei ole Hakanpään mukaan vaikeaa. Vaikeinta on juuri huolto, sillä vanhan kaluston uumeniin pääsy vaatii usein aikaa ja pitkää pinnaa, jopa nosturia.

– Tämä ei ole ollenkaan helppo harrastus, sillä pelkästään veturitallin vuokra Kouvolassa maksaa 2 000 euroa kuussa. Sitten mietimme täällä, mihin ajetaan, että saadaan vuokra maksetuksi. Mutta on tuo Ukko-Pekka niin hieno ja ainutlaatuinen veturi, että se saa jatkamaan.

Kuva: Petteri Hakanpää

Hakanpää kertoo, ettei Lahden suunnalta ole viime aikoina tullut kovin paljon matkustajia kyytiin. "Ovat ratojen kyllästämiä", Hakanpää uumoilee. Sen sijaan kesäkuussa Oulun ja Kemin suunnalla ajettiin Hakanpään mukaan täysillä junilla.

– Ukko-Pekka on siellä sen verran harvinainen näky. Tänä vuonna ajetaan vielä ainakin Jyväskylään, Tampereelle ja Turkuun. Lahdessa pysähdytään seuraavan kerran joulukuussa, mutta tuolloin ei ole mahdollista tehdä edestakaista matkaa.

Ukko-Pekan aikataulu lauantaina. Kuva: Anssi Hietamaa
Saara Larkio
saara.larkio@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi