Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Uusi hätäkeskustietojärjestelmä Erica ajeluttaa pelastajia turhaan, myös Päijät-Hämeessä on havahduttu järjestelmän haittoihin: "Se arvioi riskiä liian suureksi"

Kun pelastuslaitos saa tiedon tulipalosta, järjestelmä saattaa lähettää paikalle useita turhia pelastusyksiköitä, tuttavallisemmin paloautoja. Tällaista on sattunut Päijät-Hämeessä sen jälkeen, kun Turun hätäkeskusalueella, johon Päijät-Häme kuuluu, otettiin huhtikuussa käyttöön uusi hätäkeskustietojärjestelmä Erica.

Päijät-Hämeen pelastuslaitoksen aluepäällikön Heikki Suomalaisen mukaa Ericassa on ollut hyvääkin, sillä nykyään yksikköä hälytettäessä sen ominaisuudet huomioidaan. Ennen ennalta määrätyn yksikön oli vastattava hälytykseen, vaikka sillä ei olisi ollut tehtävän suorittamiseen tarvittavia välineitä tai osaamista. Arkistokuva ei liity juttuun.

Kun pelastuslaitos saa tiedon tulipalosta, järjestelmä saattaa lähettää paikalle useita turhia pelastusyksiköitä, tuttavallisemmin paloautoja. Tällaista on sattunut Päijät-Hämeessä sen jälkeen, kun Turun hätäkeskusalueella, johon Päijät-Häme kuuluu, otettiin huhtikuussa käyttöön uusi hätäkeskustietojärjestelmä Erica.

Muutaman kuukauden kokemuksella voin sanoa, että Erican riskinarviomekanismi on viritetty liian herkäksi. Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän ensihoidon ylilääkäri Timo Jama

Lähtevät yksiköt määräytyvät uudessa järjestelmässä eri tavalla aikaisempaan verrattuna. Päijät-Hämeen pelastuslaitoksen aluepäällikön Heikki Suomalaisen mukaan Erica on rakennettu niin, ettei hätäkeskuspäivystäjä pysty juurikaan vaikuttamaan hälytysvastelaskentaan ja siten yksiköiden hälyttämiseen. Yksi väärä rastitus päivystäjän toimesta voi tehdä tehtävästä sen todellista luontoa kiireellisemmän tai isomman.

– Haluan kuitenkin peräänkuuluttaa, että paljon riippuu myös siitä, mitä hätäpuhelun soittaja antaa ymmärtää. Eli virheitä tapahtuu ihan ketjun alkupäästä aina ketjun loppupäähän asti. Kaikesta ei voi syyttää pelkkää järjestelmää, Suomalainen sanoo.

Hänen mukaansa Ericassa on ollut hyvääkin.

– Nykyään myös yksikön ominaisuudet ratkaisevat, eli enää ei hälytetä turhan takia sukellustehtävään ennalta määrättyä yksikköä, jolla ei oikeasti ole välineitä tai osaamista tehtävän suorittamiseen, Suomalainen selittää.

Kiireelliset tehtävät ovat lisääntyneet uuden järjestelmän myötä

Kevään aikana tehdyssä jättiuudistuksessa koko Manner-Suomi yhdistettiin yhdeksi hätäkeskusalueeksi. Se tarkoittaa, että hätäpuheluihin vastataan nyt valtakunnallisesti ja kaikki hätäkeskukset ovat yhdessä tietokannassa. Tällä on ollut monenkirjavia seurauksia.

Erican mukana otettiin käyttöön uudenlainen kiireellisyysluokitus. Se on lisännyt selvästi esimerkiksi poliisin ja ensihoidon kiireellisiä tehtäviä. Aiheesta ovat uutisoineet muun muassa Yle ja Kaleva.

Päijät-Hämeessä Hämeen poliisin A-kiireellisyysluokan hälytystehtävät kasvoivat tammi–heinäkuussa 19,16 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna.

Myös ensihoidolla kiireellisiä tehtäviä on tullut lisää, sanoo Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän ensihoidon ylilääkäri Timo Jama.

Pelastustoimella vertailutietoja ei vielä ole, sillä vastaavaa kiireellisyysluokitusta ei ole aiemmin ollut käytössä.

Kuva: Anssi Hietamaa, Suvi Lantta

Ongelmia Erican kanssa on lähinnä syntynyt siksi, ettei uuden järjestelmän kiireellisyysluokitus ole aina pitänyt paikkaansa.

– Muutaman kuukauden kokemuksella voin sanoa, että Erican riskinarviomekanismi on viritetty liian herkäksi eli se arvioi riskiä liian suureksi. Se on johtanut tilanteeseen, että meillä on yksiköt usein kiinni näissä kiireellisissä tehtävissä, jotka saattavatkin lopulta paljastua ei-kiireellisiksi tehtäviksi, Jama selittää.

Alueet ylittävä toiminta aiheuttanut päänvaivaa

Avuntarvitsijoiden näkökulmasta Ericasta on ollut hyötyä. Raja-alueilla lähimmän yksikön hälyttäminen onnistuu nyt aiempaa nopeammin. Entisen tietojärjestelmän aikaan hätäkeskuksilla ei ollut tietoa naapurialueiden lähimmistä yksiköistä, jotka ovat käytettävissä. Nyt on.

Jaman mukaan sinänsä hyvä uudistus on aiheuttanut pään raapimista omien alueellisten resurssien näkökulmasta.

– Esimerkkinä Päijät-Hämeen yksikkö, joka on paluumatkalla Oulun kohdalla Rovaniemeen tehdyltä siirtokuljetukselta. Hätäkeskuksen kartalla tämä näkyy vapaana yksikkönä, jolle saattaa osua kiireellisesti hoidettava tehtävä. Tämä aiheuttaa hieman päänvaivaa meidän kenttäjohtajillemme, sillä oman alueen tehtävät pitäisi myös pystyä hoitamaan määrätyssä ajassa.

Lue myös: Tiedätkö miten sammutusvesi saadaan palopaikalle? Vanhoja maapaloposteja on poistettu Lahdesta käytöstä iän, kapasiteetin ja kunnon vuoksi
 

Myös Suomalainen näkee ongelmalliseksi ylialueellisen liikkumisen, erityisesti virheellisissä hälytyksissä.

– Pelastuslaitoksen näkökulmasta valtakunnallisesti isoin ongelma viime aikoina on ollut se, että hätäkeskuspäivystäjät tietämättään tekevät tuplahälytyksen samaan osoitteeseen kahden samanaikaisen puhelun perusteella. Asia on vieläkin mutkikkaampi, kun tuplahälytys tulee joltain muulta alueelta, esimerkiksi Heinolasta lähdetään Mäntyharjuun. Tämä hankaloittaa pelastustoiminnan johtamista ja resursointia, Suomalainen kertoo.

Yksi uuden järjestelmän tavoitteista on ollut viranomaisten toiminnan tehostaminen ja tilannekuvan muodostamisen parantaminen. Ainakaan jälkimmäinen ei ole vielä Suomalaisen mukaan onnistunut käytännössä.

Uuden järjestelmän välittämästä tiedosta osa saattaa olla myös hankalalukuista. Suomalaisen mukaan entisen tietojärjestelmän aikaan tehtävään kohdistuvat lisätiedot ovat olleet selkeämmin luettavissa.

Auttajat uskovat, että järjestelmä paranee ajan myötä

Sekä Suomalainen että Jama ovat yhtä mieltä siitä, että Erica otettiin käyttöön keskeneräisenä. Kaikesta huolimatta he molemmat luottavat siihen, että järjestelmästä tulee vielä kelpo työkalu.

– Aina kun eletään murroksessa ja muutoksessa, niin ongelmia ilmenee. Kuitenkin lopputulema on, että Erica on äärettömän tehokas ja hyvä järjestelmä, kun sitä hieman kehitetään, Suomalainen sanoo.

Virheitä tapahtuu ihan ketjun alkupäästä aina ketjun loppupäähän asti. Päijät-Hämeen pelastuslaitoksen aluepäällikkö Heikki Suomalainen

Päijät-Hämeen pelastuslaitoksen näkökulmasta isoin kysymys on, miten heidän omat vastemallinsa saadaan jatkossa sovitettua yhteen muiden alueellisten pelastuslaitosten kanssa yksiköiden resurssien ja ominaisuuksien osalta.

– Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun pelastusviranomainen saa määritellä, että mitä omaa kalustoa ja ominaisuuksia he tulevaisuudessa millekin tehtävälle haluavat, Suomalainen sanoo.

Uutta, paranneltua versiota järjestelmästä testataan Suomessa syksyllä. Samalla kun järjestelmäkehitystä tehdään, Erica on jo tuhansien viranomaisten käytössä.

Jaman mukaan kehitystä järjestelmän suhteen on jo nyt havaittavissa.

– Jo kesän aikana Ericaan on tullut tiettyjä parannuksia ensihoidon näkökulmasta. Esimerkiksi se, etteivät tietyt koodit nouse niin herkästi kiireellisiksi tehtäviksi. Eli kyllä parannusta on tapahtunut jo pienemmässä mittakaavassa. Ehkä vuoden päästä Erica saadaan jo toimimaan niin kuin se on tarkoitettu, Jama sanoo.

Uusi järjestelmä

Kun soitat 112:een, olet tekemisissä Erican kanssa

Erica on uusi, valtakunnallinen hätäkeskustietojärjestelmä, joka on otettu viime talven ja kevään aikana käyttöön ympäri Suomen.

Turun hätäkeskusalueella ja siten myös Päijät-Hämeen pelastuslaitoksella, ensihoidossa ja poliisin toiminnassa Erica otettiin käyttöön tämän vuoden huhtikuussa.

Hämeen hätäkeskus liitettiin osaksi Turun hätäkeskusaluetta vuonna 2014 hätäkeskusuudistuksen yhteydessä. Ennen nykyistä jakoa hätäkeskuksia oli Suomessa 16.

112:een soitetut puhelut ohjautuvat nyt soittajaa lähinnä olevaan hätäkeskukseen. Jos lähin keskus on ruuhkautunut, soitto ohjautuu muihin hätäkeskuksiin.

Tavoitteena on turvata nopea avun saaminen maantieteellisestä sijainnista riippumatta.

Heli Kiukkonen
Ruska Paronen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi