Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Koiviston Auto: tiistain pysäkkitörmäyksessä tapahtui arviointivirhe ja kommunikaatiokatkos

Kaupunkialueen risteykset ovat verraten ahtaita paljon tilaa tarvitseville linja-autoille. Arkistokuva. Kuva: Janne Laakkonen

Linja-auto törmäsi bussipysäkkiin Lahden keskustassa tiistaina 20. elokuuta. Onnettomuus tapahtui Aleksanterinkadulla kauppakeskus Trion edessä noin kello 15.

Pysäkin lasit menivät törmäyksessä säpäleiksi ja yksi ihminen loukkaantui. Pian törmäyksen jälkeen linja-auton kuljettaja jatkoi matkaansa, mikä herätti silminnäkijöiden keskuudessa kummastusta.

Soitimme Lahden Seudun Liikenteen liikennöintiä hoitavan Koiviston Auto oy:n toimitusjohtaja Mikko Markkulalle, joka avasi ESS:lle tiistain tapahtumia Aleksilla.

Ovatko tiistaisen pysäkkitörmäyksen kaltaiset tapahtumat yleisiä?

Eivät ole kyllä yleisiä, varsinkaan tällaiset, joissa koko pysäkki menee rikki ja ihmisille aiheutuu vaaraa. Voisi sanoa, että tällaisia tapahtuu ehkä kerran vuodessa tai harvemminkin.

Mitkä ovat kuljettajan velvollisuudet törmäystilanteessa?

Kuljettajan olisi tietenkin pitänyt jäädä selvittämään asia paikan päälle. Täytyy tarkistaa tilanne ja varmistaa, ettei kukaan loukkaantunut. Lisäksi tulee antaa viranomaiselle tai törmäyksen toiselle osapuolelle tarvittavat yhteystiedot, jotta asia voidaan selvittää tarvittaessa myöhemmin.

Kuljettaja oli kuitenkin poistunut törmäyspaikalta. Miksi?

Tässä voi olla kyse kokemattomuudesta tai tietynlaisesta hätääntymisestä. Kuljettaja oli ollut puhelimitse yhteydessä liikennepäivystäjäämme, joka oli antanut hänelle luvan jatkaa matkaa. Päivystäjällä oli kuitenkin puhelinkeskustelun perusteella väärä käsitys tilanteesta. Poliisi otti pian yhteyttä päivystäjään ja tällä tavoin selvisi poliisin tarve olla yhteydessä kuljettajaan.

Millaista koulutusta kuljettajat saavat törmäystilanteisiin?

Meillä on näitä tilanteita varten työohjeita, jotka löytyvät kuljettajien käsikirjasta, intranetistä, ilmoitustauluilta ja taskukalenterista. Lisäksi järjestämme ammattipätevyyskoulutuksia noin kerran vuodessa. Koulutusten aiheena on usein toiminta erilaisissa onnettomuustilanteissa.

Onko Lahden kaupunkiliikenteessä erityisen haastavia paikkoja linja-autoille?

Linja-auto tarvitsee kaupunkiympäristössä paljon tilaa ja usein yli kaistarajojen. Tässä pysäkiltälähtötilanteessa on tapahtunut arviointivirhe, ehkä hätäisyyden tai muun asian vuoksi, ja autoa oli käännetty lähdettäessä liian jyrkästi, minkä takia auton perä oli osunut pysäkkiin.

Yleinen keskustelunaihe meillä on risteys, jossa Vapaudenkadulta käännytään sekä oikealle että vasemmalle Vesijärvenkadulle. Se risteys on erittäin ahdas ja edellyttää tarkkaavaisuutta ja rauhallisuutta.

Veera Sinervo
veera.sinervo@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi