Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Kalle Jokinen palaa shakkilaudalta takaisin liikennepoliitikoksi – oppositiokansanedustaja toivoo hallituksen onnistuvan, mutta "pahalta näyttää"

Kokoomus aikoo olla oppositiossa asiallinen ja kova, Kalle Jokinen (kok.) sanoo. "Vaadimme itse hallituksessa oppositiolta vaihtoehtoja. Nyt meidän pitää vaatia samaa itseltämme."

Kansanedustaja Kalle Jokisen (kok.) kesä on ollut rauhallisempi kuin vuosiin. "Ihan hyvä niin", sanoo eduskuntaryhmän puheenjohtajan tehtävästä keväällä väistynyt orimattilalalainen. Kuva: Anssi Hietamaa

– Kesä on ollut aika rauhallinen pitkästä aikaa. Totta kai on jonkun verran ollut työhön liittyviä menoja, mutta ei lainkaan niin jatkuvaa kuin menneinä kesinä. Ihan hyvä niin, sanoo orimattilalainen kansanedustaja Kalle Jokinen (kok.).

Jokinen varmisti irtautumisen politiikan kiemuroista heinä-elokuussa matkaamalla Yhdysvaltoihin, jossa hänen poikansa oli kesän töissä. Edellisestä kunnon lomasta yhdessä perheen kanssa oli ehtinyt vierähtää jo liian pitkään.

Irrottautumisen mahdollisti muuttunut työtilanne. Kokoomus on pitkästä aikaa oppositiopuolue, eikä Jokinen ole enää eduskuntaryhmänsä puheenjohtaja.

Jokista ei työnnetty pois ryhmäjohtajan pestistä. Hän halusi itse väistyä.

– Jo ennen vaaleja sanoin Petterille [puheenjohtaja Orpo], että uuden eduskunnan aloittaessa olisi hyvää vaihtaa. Asia varmistui viimeistään silloin, kun selvisi, että kokoomus jää oppositioon. On ihan eri duuni olla hallituspuolueen ryhmyri kuin oppositioryhmän johtaja.

"Vaadimme itse hallituksessa oppositiolta vaihtoehtoja. Nyt meidän pitää vaatia samaa itseltämme", Kalle Jokinen sanoo. Kuva: Anssi Hietamaa

Hallituspuolueen ryhmäpuheenjohtajan tehtävä on enemmän taktista shakin pelaamista, kun oppositioryhmyrin työ on enemmän potkunyrkkeilyä, Jokinen kuvailee.

Potkunyrkkeilijän roolia Jokinen ei nähnyt itselleen sopivaksi. Jokisen seuraajaksi istutettiin ex-ministeri Kai Mykkänen.

Jokinen: Rinne ei halunnut kokoomusta hallitukseen

Jokinen myöntää, että puolueelle saattaa tehdä hyvää olla välillä oppositiossakin. Heti perään hän kuitenkin sanoo, ettei kokoomus tarkoituksella hakenut ”suvantovaihetta”, kun keväällä vaaleja käytiin ja hallitustunnusteluissa istuttiin.

– Tunnusteluvaiheessa kävi kyllä aika nopeasti täysin selväksi, ettemme voi lähteä hallitukseen. Kävi myös selväksi, ettei [pääministeri Antti] Rinne meitä edes halua mukaan. Sen verran näyttävästi hän keskustaa pyysi mukaan.

Suurimmat erimielisyydet kokoomuksen ja SDP välillä olivat talouspolitiikan linjasta ja työllisyyskehityksestä.

Jokinen sanoo olevansa erityisen huolissaan siitä, ettei demarijohtoisella hallituksella tunnu olevan lääkkeitä työllisyyden nostamiseen.

– Muutama kuukausi niitä on jo odotettu. Toivotaan, että niitä alkaa kuulua, koska työllisyystavoite [75 prosenttia] on ihan keskeisin asia Suomen kannalta. Pahalta kuitenkin näyttää.

Jokinen lupaa asiallisen ja kovan kokoomuksen

Rajamäki sanoi eräässä seminaarissa, että Kallen porukka päättää liikennemerkkien värit ja hänen porukkansa päättää rahat. Kansanedustaja Kalle Jokinen

Kokoomus aikoo olla oppositiossa asiallinen ja kova. Puolue aikoo esitellä omia vaihtoehtojaan kaikkiin merkittäviin asioihin.

– Vaadimme itse hallituksessa oppositiolta vaihtoehtoja. Nyt meidän pitää vaatia samaa itseltämme.

Jokinen ei halua kokoomuksen räksyttävän kaikesta. Kokoomuksen näkökulmasta hyviä ja järkeviä hallituksen hankkeita kannatetaan varmasti, hän sanoo.

– Ehdottomasti toivon, että hallitus onnistuu työssään ja saa pidettyä Suomen sillä hyvällä tiellä, johon viime kaudella pääsimme.

Sitaatti

Edellisen eduskuntakauden lopun lähestyessä Jokinen kävi tarkkaa pohdintaa, lähteäkö enää ehdolle. Harkinta ei liittynyt kansanedustajan työn mielekkyyteen. Hän kertoi julkisestikin saaneensa kiinnostavan työtarjouksen.

Alle 60-vuotias mies pohti, josko vaihtaisi ainakin vielä kerran suuntaa työurallaan. Lopulta hän päätti asettua ehdokkaaksi. Vaikuttamisen palo ajoi työtarjouksen ohi. Työn tarjoajasta hän ei hiisku vieläkään mitään.

Nyt hän sanoo olevansa ”täysin sitoutunut toimimaan kansanedustajana” ainakin seuraaviin vaaleihin saakka.

Takaisin liikennepolitiikan pariin

Jokinen tekee nyt töitä rivikansanedustajana tiedostaen, että vaikutusmahdollisuudet ovat oppositiosta käsin rajallisemmat kuin hallituspuoleen ryhmäpuheenjohtajana ne olivat. Vaikuttamisen paikoilla hän kuitenkin kokee edelleen olevansa.

Jokinen toimii esimerkiksi valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston puheenjohtajana. Titteli sinänsä ei kerro monellekaan juuri mitään, mutta se on arvostettu tehtävä eduskunnan sisäisessä hierarkiassa.

– Kun olin liikennevaliokunnan puheenjohtajana, jaoston puheenjohtajana oli Kari Rajamäki (sd.). Kari sanoi eräässä seminaarissa, että Kallen porukka päättää liikennemerkkien värit ja hänen porukkansa päättää rahat. Silloin aloin miettiä, että voisihan tuokin tehtävä kiinnostaa, Jokinen sanoo ja virnistää.

Hän ehti toimia tovin liikennejaoston puheenjohtajana jo viime kaudella ennen ryhmyrin pestiä.

"Ei voi edes ajatella, että 200 000 ihmisen talousalue ohitettaisiin"

Haastattelu tehdään Hollolan Matkakeitaalla. Vieressä on eteläisen kehätien rakennustyömaa.

Jokisen tuntuu olevan kovin vaikea kehua itseään, vaikka syytä ehkä olisikin. Moni politiikan taustakuiskaaja sanoo Jokisen vaikuttaneen merkittävällä tavalla edellisen hallituksen tekemään rahoituspäätökseen, jonka myötä kehätien rakentaminen varmistui.

Jokinen puhuu mieluummin tulevaisuudesta. Esimerkiksi valtatie 12 Lahdesta itään sekä länteen tarvitsee pikaisesti rahaa.

Kesän aikana on riittänyt puhetta liikenteestä. Erityisesti raiteista.

Jokisen mielestä itään suuntautuvaa raideliikennettä on nopeutettava, mutta niin, että liikenne kulkee Lahden kautta.

Kalle Jokinen palaa politiikan leipälajinsa eli liikenteen pariin. Hän toimii valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston puheenjohtajana. Kuva: Anssi Hietamaa

– Ei voi edes ajatella, että 200 000 ihmisen talousalue ohitettaisiin ja vaihdettaisiin se 60 000 asukkaan talousalueeseen, jollainen Porvoo on, Jokinen sanoo viitaten joidenkin haaveilemaan Porvoon–Kouvolan oikorataan.

Jokisen arvion mukaan pääradan ja Turun tunnin juna liitännäisineen ovat pinkan päällimmäisiä, kun raiteita aletaan kunnostaa ja rakentaa.

– Ei sellaista rahaa tule mistään, että kaikki kolme suuntaa toteutettaisiin tuosta vaan sormia napsauttamalla.

Jokinen tunnustaa olevansa itse ennen kaikkea "maantiemies".

– Tuntuu, että liikenteen kokonaiskuva on hämärtynyt. Yhdeksän kymmenestä liikennesuoritteesta tehdään teitse. Tiestöstä on pidettävä jatkossa entistä parempaa huolta. Korjausvelkaa pitää kuroa umpeen.

Jokinen tyytyväinen Skinnarin ministeripestistä

Viime kaudella Päijät-Hämeellä oli oma ministeri kaksi vuotta, kun hollolalainen Juha Rehula (kesk.) toimi perhe- ja peruspalveluministerinä hallituskauden alkupuoliskon.

Nyt päijäthämäläisistä ministerin salkkua kantaa vuorostaan Ville Skinnari (sd.). Kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministerin salkku ei kuulosta ”siltarumpupolitikoinnin” kannalta kaikkein parhaalta.

– Se on tosi merkittävä salkku. Ei pidä ollenkaan vähätellä, Jokinen sanoo.

Jokinen on vilpittömän tyytyväinen, että Rinteen hallituksessa on paikallinen edustaja.

– On todella tärkeää, että hallitustyöskentelyssä on jatkuvasti mukana ihmisiä, jotka tuovat alueen tilannetta ja tarpeita esille.

Jokisen mukaan Skinnarilla on niin halutessaan mahdollisuudet vaikuttaa alueen yritysten kansainvälistymisessä ja toisaalta madaltaa kansainvälisten yritysten kynnystä investoida Päijät-Hämeeseen.

Etelä-Suomen Sanomat haastatteli kesän aikana päijäthämäläiset kansanedustajat. Tämä on juttusarjan viimeinen osa.

Juttusarjan aiemmat haastattelut

Rami Lehto

Mika Kari

Jari Ronkainen

Hilkka Kemppi

Ville Skinnari

Kansanedustaja

Kalle Jokinen

58-vuotias kansanedustaja. Istunut eduskunnassa vuodesta 2009.

Sai kevään vaaleissa vajaat 6 000 ääntä. Muut hämäläiset kokoomuksen kansaedustajat ovat forssalainen Sanni Grahn-Laasonen ja loppilainen Timo Heinonen .

Valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston puheenjohtaja, valtiovarainvaliokunnan varajäsen, liikenne- ja viestintävaliokunnan varajäsen ja pankkivaltuuston jäsen.

Toiminut aiemmin muun muassa kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtajana ja liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtajana.

Orimattilan kaupunginvaltuutettu vuodesta 2001.

Siviiliammatiltaan poliisi.

Erno Laisi
erno.laisi@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi