Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Reilusti isompi Teivaan satama ja 25 metriä korkeat maisemaportaat – kaavaillassa esiteltiin satamaraitin alustavat suunnitelmat

Teivaan sataman ja satamaraitin suunnittelussa on päästy kaavatyön alustavaan luonnosvaiheeseen. Torstaina kuultiin lahtelaisten mielipidettä.

Lahden kaupungin kaavoitusarkkitehti Marja Mustakallio vastasi torstaina lahtelaisen Anita Kokkosen kiperiin kysymyksiin liittyen Teivaan sataman aluetta. Kuva: Ruska Paronen

Lahden kaupunki suunnittelee kasvojenkohotusta satamaraitille sekä Teivaan satama-alueelle. Torstaina Ravintola Teivaan Lokissa järjestetyssä yleisessä kaavaillassa alustavaa kaavatyön luonnosta esittelivät muun muassa Lahden kaupungin kaavoitusarkkitehti Marja Mustakallio ja kaupungin projektipäällikkö Pirkko-Leena Jakonen.

Jakosen mukaan Teivaan sataman kehitys on odottanut aikaansa jo vuosia. Taustalla on kummitellut yli 10 vuotta kestänyt Teivaan kylpylähotellin kaavajumppa, minkä vuoksi Teivaan alueen kehittämiseen ei olla ryhdytty ennen kuin hotellihanke lopulta kuopattiin maaliskuussa 2018.

– Pitkän tähtäimen visio on, että satamaan kuljetaan Ranta-Kartanolta, pitkin Pikku-Veskun eteläpuolta ja Teivaan sataman kautta. Siksi Teivaan aluetta halutaan kehittää, Jakonen sanoi kaavaillassa.

Lisää laituritilaa Teivaan satamaan

Havainnekuvista selviää, että Teivaan satamaa haluttaisin laajentaa lähes puolet suuremmaksi sen nykyisestä koosta. Lisäksi laiturirakenteita uusittaisiin ja satamaan tehtäisi ongintapaikka ja näköalatasanne.

Kaavaillassa esitettiin kaksi havainnekuvaa satamaraitin uudistamisesta. Toisessa havainnekuvassa veneiden yöpymispaikkojen tilalla olisi pitkittäin raitin suuntaisia lyhytaikaisia venepaikkoja ja kelluva-uimallas olisi isompi ja sijoittuisi saunatilojen eteläpuolelle. Kuva: Anssi Hietamaa

Ravintola Teivaan Lokille on havainnekuvassa merkattu uusi laajennusosa. Lisäksi rantaan kaavaillaan huoltorakennusta ja lisää suihku- sekä wc-tiloja veneilijöille.

Kaupungin suunnitelmissa kytee myös edelleen sauna ja kelluva allasosasto. Nämä sijoittuisivat havainnekuvan mukaan Teivaan satama-altaan Pikku-Veskun puoleiselle sivulle. Altaan paikka vaihtelee havainnekuvasta riippuen joko pienen aallonmurtajan etelä- tai pohjoispuolelle.

Koska kyse on alustavista havainnekuvista sekä suunnitelmista, ei rakennelmille ole tehty vielä virallista kustannusarviota. Mustakallio muistutti kaavaillassa, että kaupunki omistaa alueet ja sataman alueen kehittäminen tehdään kaupungin rahalla, lukuun ottamatta saunakeskusta, johon haetaan yksittäistä tahoa kumppaniksi.

Saunakeskuksen vetäjä edelleen auki

Kelluvaa uima-allasta ja saunakeskusta alettiin alunperin selvittämään alkuvuodesta 2018 Osuuskauppa Hämeenmaan aloitteesta. Torstaisesta kaavaillasta Hämeenmaan edustajisto puuttui kokonaan, mutta Hämeenmaan majoitus- ja ravitsemiskaupan toimialajohtajan Lari Rusilan mukaan ideaa saunakeskuksesta ei ole torpattu.

Rusilan mukaan terassi-, ravintola- ja saunakokonaisuus on edelleen Hämeenmaan suunnittelupöydällä. Alustavia laskelmia ja aikataulua on mietitty, mutta mitään varmaa ei vielä ole.

– Kaavoitusasiat ratkaisevat paljon. Sen jälkeen on paljon helpompi lähteä syventämään hanketta, aikataulua ja kustannusarviota, puhelimitse tavoitettu Rusila sanoi.

Satamaraitin kaavaillassa asukkaat jakautuivat useamman pisteen ääreen, jossa kaavan alustava luonnosehdotus oli nähtävillä ja kommentoitavissa. Kuva: Ruska Paronen

Hänen mukaansa Lahden kaupunki on pyytänyt Hämeenmaalta toiveita kaavan suhteen ja Hämeenmaa aikoo kertoa toiveistaan kaupungille lähiaikoina. Vielä Rusila ei lähde valottamaan, mitä nämä mahdolliset toiveet ovat.

Sekä Mustakallio että Rusila ovat hyvin varovaisia puhuessaan mahdollisesta sauna- ja ravintolapalveluiden kokonaisuudesta. Kaavaillassa Mustakallio sanoi, että kaupunkilaiset ja päättäjät ovat painottaneet saunan ja allasosaston sekä esimerkiksi avantouinnin tärkeyttä. Hämeenmaan retoriikassa puolestaan ravintolan ja terassin tärkeys korostuu ja lisäpalvelut kulkevat puheissa kylkiäisenä.

Kaavan alustava luonnos kiinnosti lahtelaisia

Kaavailtaan osallistui useampi kymmenen kuulijaa. Lahtelainen Anita Kokkonen suhtautui kaupungin suunnitelmiin varauksella. Hänen mukaansa havainnekuvat vaikuttivat liian täyteen pakatuilta.

– Sinänsä kiva, että suunnitellaan, mutta sauna ja kelluva allas eivät ainakaan vastaa minun tarpeitani. Joskus mietin myös, että kannattaako ja riittääkö altaalle asiakkaita, varsinkin kun viereen rakentuu Ranta-Kartanon kylpylä ja iso allasosasto, Kokkonen pohti.

Kaavaillassa lahtelaisia pohditutti myös veneiden vaikutus mahdollisen uima-altaan uimaveteen.

– Tällainen uima-allas on mahdollista rakentaa myös niin, että se täytetään vesijohtovedellä, muistutti Mustakallio.

Lahtelaiset kyselivät myös itse satamaraitin eli vallin päällä kulkevan tieosuuden perään. Osa toivoi, että hiekkatie päällystettäisiin.

– Kyseessä on vanhan radan alue, jota museo suojelee. Tämä on myös enemmän kunnallistekniikan alaa, kuin kaavoituksen. Kuitenkin pohdinnassa on ollut, josko edes osa raitista olisi päällystetty, niin että se olisi myös esteettömämpi kulkea, Mustakallio sanoi.

Lanupuistoon 25 metriä korkea portaikko

Kaavaillassa keskusteltiin lisäksi Lanupuistoon vievistä Kariniemen maisemaportaista. Lahden kaupungin hortonomin Kati Konivuoren mukaan portaista suunnitellaan 2,5 metriä leveää, noin 25 metriä korkeaa, puusta tehtyä ja metallikaiteista rakennelmaa. Rappusia portaikkoon kaavaillaan noin 200.

– Portaikkoon ei näillä näkymin ole tulossa talvikunnossapitoa, Konivori sanoi.

Kaavaillassa kyseltiin myös portaiden esteettömyyden perään. Konivuori sanoi, että portaista on suunniteltu leveät ja helppokulkuiset, mutta täysin esteettömiä niistä ei tulla tekemään.

Lue myös: Saunakeskus sataman kahvilan vai Kariniemenmäen edustalle? Tältä se voisi näyttää - kuvat
 

– Portaat on suunniteltu niin, että ne ovat juuri oikean verran etäällä toisistaan, jotta ne sopivat hyvin myös kuntoilijoille, Konivuori kertoi.

Lanupuiston puustoa suunnitellaan jonkun verran harvennettavaksi aivan portaiden lähiympäristöstä, jotta näkymä portailta järvelle on parempi.

Kustannusarvio uupui niin ikään porrashankkeestakin, mutta hinta-arvion uskotaan selkeytyvän lähitulevaisuudessa, jotta portaat saataisiin mukaan seuraavaan talousarvioon.

Päätös kaavasta aikaisintaan keväällä 2020

Satamaraitin kaavan virallinen luonnos tulee kommentoitavaksi syys-lokakuussa. Mustakallion mukaan kaavaehdotus voitaisi tehdä ehkäpä kevättalvella, minkä jälkeen se olisi keväällä päättäjien pöydällä. Sitä, koska rakentaminen alueella alkaa, ei Mustakallio lähde arvailemaan.

– Aikataulua on vaikea arvioida. Rakentaminen vaatii myös kunnallistekniikkaa ja tällä hetkellä Lahdessa on monta kilpailevaa kohdetta, jotka vaativat myös kunnallisteknistä rakentamista, Mustakallio sanoi.

Ruska Paronen
ruska.paronen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi