Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Heinolan ja Orimattilan raitiojunat voisivat kulkea vuonna 2025 – "Mieluummin haarukka kymmeneen vuoteen"

Liikennöinnin edellytyksenä on ratojen parantaminen ja kaluston hankkiminen edullisimmillaan noin 81 miljoonalla eurolla.

Duoraitiovaunut liikkeellä Ilfeldissä Saksassa. Kuva: Michal Beim / Wikimedia Commons

Lahden ja Heinolan sekä Lahden ja Orimattilan radoilla voitaisiin aloittaa henkilöliikenne vuonna 2025, ehdottaa duoraitioliikenteen mahdollisuuksista tehty selvitys.

Liikennöinnin edellytyksenä on ratojen parantaminen ja kaluston hankkiminen edullisimmillaan noin 81 miljoonalla eurolla.

Junat kulkisivat kummallakin linjalla kerran tunnissa. Matka-aika Orimattilasta Lahteen olisi 20 minuuttia.

Duoraitioliikenteessä samalla kalustolla voidaan liikennöidä sekä rautatiellä että katuraitiotiellä. Tulevaisuudessa junat voisivatkin kulkea myös Lahden katuverkolla, mutta tämä vaatisi jopa satojen miljoonien eurojen lisäinvestointeja.

"Paljon tutkittavaa"

Kuva: Anssi Hietamaa

Duoraitioliikenteen mahdollisuuksia selvitti Lahden, Heinolan ja Orimattilan kaupunkien sekä Uudenmaan ely-keskuksen toimeksiannosta Proxion, joka on raideliikenteen asiantuntijapalveluita tuottava yritys.

Selvityksen perusteella ajatus kevyellä kalustolla ajettavasta henkilöliikenteestä on realistinen, sanoo Lahden kaupunkikehitysjohtaja Olli Alho. Hanke on tarkoitus saada osaksi valtion kanssa neuvoteltavaa maankäytön asumisen ja liikenteen MAL-sopimusta.

– Hallitusohjelmassa halutaan kehittää uusia liikennemuotoja. Tämä tarjoaisi Lahden seudun vastauksen siihen, Alho toteaa.

Alho epäilee, että duoraitioliikenteen käynnistäminen voi viedä pidempään kuin selvityksessä esitetty kuusi vuotta. Hän huomauttaa, että hanke vaatii vielä paljon tutkimista.

– Mieluummin asetetaan suosiolla haarukka kymmeneen vuoteen.

"Ajatuksena hieno"

Duoraitioliikenteen vaatimista investoinneista ei ole vielä käyty poliittista keskustelua, kertoo Lahden kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sirkku Hildén (sd.)

– Ajatuksena hanke on hieno ja edistäisi varmaan monella tapaa seudun vetovoimaa ja ympäristökaupungin tavoitteita, hän toteaa.

Lahdessa on meneillään investointisuma eteläisen kehätien ja useiden kouluhankkeiden takia. Uudet jätti-investoinnit vaikeuttaisivat kaupungin talouden tasapainottamista.

Lue myös: Siirryttäisiinkö raiteille?
 

– Totta kai raha tulee jossain vaiheessa vastaan. Sen puolesta voidaan jo sanoa, että on aika iso kynnys ylitettävänä.

Hildén ei usko duoraitiovaunujen liikennöivän Lahden seudulla vielä vuonna 2025.

– 12 vuoden kehitysnäkymällä hanke alkaa olla jopa realistinen.

"Miksei olisi mahdollista"

Heinolan kaupunginjohtaja Jari Parkkonen puolestaan pitää selvityksessä esitettyä aikataulua mahdollisena, jos valtion kanssa päästään rahoituksesta yhteisymmärrykseen. Hän muistuttaa, että Tampereella valtio osallistuu raitiotien kustannuksiin (30 prosentin osuudella).

– Minkä takia Lahden seutu ei voisi myöskin saada valtiolta rahoitusta? Puhutaan kuitenkin lähtökohtaisesti nykyisen rataverkon hyödyntämisestä. Peruspalikoita on olemassa.

Heinolan rataa käytetään tavaraliikenteen kuljetuksiin. Kuva: Juha Peurala

Parkkonen huomauttaa, että investointeja tarvitaan, jos Päijät-Hämeen halutaan kasvavan ja kehittyvän.

– On nähtävä asia niin, että miksei tämä olisi mahdollista eikä etsiä syitä, miksei hanketta voisi toteuttaa.

Jos toimiva ratkaisu löytyy, Heinola on Parkkosen mukaan valmis rahoittamaan sitä.

– Iso kysymys on, millainen sitoutuminen ja tahtotila saadaan synnytettyä. Rakentamiset ja toteutumiset tulevat sitä mukaa kun tulevat.

Pistoraiteita ja kaupunkiratoja?

Proxionin tekemässä selvityksessä tarkasteltiin myös uusien kiskojen rakentamista.

Heinolan radalta voitaisiin toteuttaa 16 miljoonaa euroa maksava pistoraide Vierumäen Urheiluopistolle. Orimattilassa rautatieasemalta Orionaukiolle kulkeva katuraitiotie olisi toteutettavissa 5,5 miljoonalla eurolla.

Parkkonen muistuttaa, että Vierumäen Urheiluopisto on yksi Etelä-Suomen suurimmista matkailukeskittymistä.

– Vierumäellä käy 400 000 ihmistä joka vuosi. Suurin osa tulee pääkaupunkiseudulta. Nyt kysytään, pitäisikö Vierumäen tavoitettavuutta ajatella laajemmassa mittakaavassa kuin Heinolan kautta.

Heinolan rataa käytetään tavaraliikenteen kuljetuksiin. Kuva: Sami Lettojärvi

Lahdessa kaupunkirataa on alustavasti ideoitu Mukkulan, Hollolan Salpakankaan, Renkomäen ja Tonttilan suuntiin.

Esimerkiksi Mukkulaan raitiokiskot saataisiin rakennettua arviolta 40–60 miljoonalla eurolla ja keskussairaalan ja Salpakankaan suuntaan 70–110 miljoonalla eurolla. Renkomäkeen ja Tonttilaan kulkevan raitiotien hinta-arvio on 90–130 miljoonaa euroa.

Yhteensä Lahden kaupunkiradat maksaisivat siis 200– 300 miljoonaa euroa. Kyse on lähinnä tulevaisuuden visiosta.

Hildén huomauttaa, että Lahti on juuri laittanut 70 miljoonaa euroa eteläiseen kehätiehen.

– Isot satsaukset infraan alkavat olla aika maksimissaan.

Duoliikenne

Suomessa uutta

Raitiotien ja rautatien yhdistävä duoliikenne on Suomessa uusi liikennemuoto.

Euroopassa on 18 duoraitiotiejärjestelmää, joista kuusi on valmistunut tällä vuosikymmenellä.

Lahden seudulla duokalustoa tuotaisiin Heinolan ja Orimattilan radoille.

Investointeja tehtäisiin vähintään 81 miljoonalla eurolla. Tähän sisältyisivät mm. 34 miljoonan euron kalustohankinnat ja 18 miljoonaa euroa maksava ratojen sähköistäminen.

Uusia laitureita rakennettaisiin Heinolaan, Vierumäelle ja Orimattilaan. Ahtialaan tehtäisiin seisake ja Mäkelään junien kohtausraiteet.

Ratojen nopeusrajoitus nousisi 80 kilometriin tunnissa (nykyisin 60 km/h).

Liikenteen operaattorina voisi olla maakunnan tai kuntayhtymän omistama yhtiö. Liikenne voitaisiin myös ostaa ulkopuoliselta toimijalta.

Linjoja ajettaisiin 60 minuutin vuorovälillä kello 5–24.

Vili Uuskallio
vili.uuskallio@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi