Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Lahtelainen Peikko sai historiansa suurimman tilauksen, arvo noin viisi miljoonaa euroa: "Yleensä jo miljoonan euron tilaus on meille iso"

Kolme uutta tehdasta hyvässä vauhdissa.

Lahden opetusravintola Kulinaari nousi teräspalkkien varaan vuonna 2012. Kuva: Peikko Group

Lahtelainen Peikko on valittu rakentamaan runko Helsinki-Vantaan lentoaseman laajennushankkeeseen. Tilaus käsittää 4,2 kilometriä Deltabeam-teräspalkkeja.

Peikko valmistaa ja toimittaa kohteeseen myös 2 000 tonnia muita teräsrakenteita. Yhtiö vastaa myös kohteen komponenttien asennuksista. Toimitukset alkavat alkusyksystä ja asennustyöt jatkuvat noin vuoden ajan.

Lentoaseman terminaali 2:n laajennus on osa lentoasemayhtiö Finavian investointihanketta. Sen avulla valmistaudutaan palvelemaan 30 miljoonaa matkailijaa. Laajennuksen pinta-ala on yli 10 hehtaaria ja investoinnin arvo kokonaisuudessaan on yli miljardi euroa. Työt alkoivat tammikuussa ja kestävät noin neljä vuotta.

Peikon saaman tilauksen arvo on noin viisi miljoonaa euroa, kertoo Peikko Groupin toimitusjohtaja Topi Paananen.

– Se on Peikon historian suurin yksittäinen hanke. Yleensä jo yhden miljoonan euron tilaus on meille iso.

Lue myös: Hollolalaisen Etteplanin liikevaihto on kasvanut jo 23 vuosineljännestä peräkkäin
 

Ei viikonlopputöitä

Terminaalin Deltapalkit valmistetaan mittojen mukaan Lahdessa. Sen sijaan muut teräsosat tulevat Peikon uudelta Liettuan-tehtaalta. Niitä ei ole koskaan tehty Lahdessa.

Uusi, laajennettu T2-terminaali on miljardihanke Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Kuva: Finavia

– Lentoaseman palkit kantavat painavia kuormia ja siksi palkkienkin on oltava raskaita. Palkkien metrihinta on ihan erilainen kuin kevyessä toimistorakennuksessa.

Lahden tehtaalle on luvassa vastedeskin kaksi- tai kolmivuorotyötä. Peikon Suomen-yhtiössä on töissä noin sata toimihenkilöä ja 160 työntekijää. Lisää ei näillä näkymin olla palkkaamassa.

– Käytäntö on osoittanut, että viikonlopputyöt eivät ole yhtä tehokkaita kuin arkisin tehty.

Deltapalkki 30 vuotta

Paanasen mukaan lentoterminaalin laajennus on yksi Suomen merkittävimmistä rakennushankkeista tällä hetkellä.

Laajennus valmistuu vuoteen 2022 mennessä. Hankkeen päätoteuttaja on rakennusyhtiö SRV, ja sen teknisistä suunnittelualoista vastaa Ramboll.

Deltapalkkirunko perustuu onttoihin teräspalkkeihin, joita voi liittää toisiinsa ja täyttää betonilla. Järjestelmä soveltuu kaikenlaisiin rakennuksiin. Rungon avulla voidaan kerroskorkeutta pienentää jopa puoli metriä, kun lattiarakenne vie vähemmän tilaa.

Deltapalkki syntyi 30 vuotta sitten. Palkin "isä" Jorma Kyckling jäi eläkkeelle Peikosta vuonna 2014. Kuva: ESS / Arkisto Katja Luoma

Tällöin rakennus madaltuu tai samaan tilaan mahtuu enemmän kerroksia.

Peikko kehitti palkkijärjestelmän 30 vuotta sitten.

Rungon avulla voidaan helposti toteuttaa myös erilaisia ulokkeita ja muita haastavia julkisivumuotoja. Peikolla on muitakin kuin teknisiä etuja:

– Luotettavuus on tärkeää. Tämä on iso projekti hankalassa paikassa. Aikataulu on tarkka. Me olemme osoittaneet, etteivät projektit ole jääneet hoitamatta.

Kolme uutta tehdasta

Peikko on vuonna 1965 perustettu perheyhtiö, jonka palveluksessa on yli 1 800 työntekijää. Sillä on omaa tuotantoa kymmenessä maassa. Viime vuoden liikevaihto oli 225 miljoonaa euroa.

– Tänä vuonna pääsemme 235–240 miljoonaan euroon, arvelee Paananen.

Näkymät ovat hyvät myös ensi vuoden puolella, sillä Peikon tilauskanta on ennätyssuuri.

Yhtiö on investoinut kolmeen uuteen tehtaaseen 55 miljoonaa euroa kolmen viime vuoden aikana. Tehtaat sijaitsevat Venäjällä, Romaniassa ja Liettuassa. Pelkästään Venäjällä on töissä sata työntekijää.

Tuotantopäällikkö Andrius Tamulionis esitteli uutta Liettuan-tehdasta vuonna 2017. Kuva: Terhi Säynäjärvi

– Tehtaat ovat nyt hyvässä käytössä.

Deltapalkkien varaan on rakennettu useita rakennuksia Lahden seudulla: muun muassa opetusravintola Kulinaari Lahden Svinhufvudinkadulla, Jalkarannan koulu sekä Hollolan Kalliolan ja Salpakankaan koulut.

Parhaillaan Lahdessa ovat rakenteilla tai suunnitteilla Rakokiven, Launeen ja Kivimaan suuret koulut, joissa kaikissa käytetään Peikon palkkeja.

Yhtiön suurin työmaa tällä hetkellä on Siltasairaala Helsingissä, johon Pekko toimittaa 12,5 kilometriä Deltapalkkeja sekä 1 600 tonnia liittopilareita ja muita rungon teräsrakenteita. Toimitukset jatkuvat ensi vuoteen asti. Sairaala aloittaa toimintansa vuoteen 2023 mennessä.

Peikko

Deltapalkkitehdas

Lahtelainen perheyritys Peikko Group on maailmanlaajuisesti toimiva betonirakenteiden liitostekniikkaan ja liittorakenteisiin keskittyvä yritys.

Peikolla on omaa tuotantoa 10 maassa. Kolme uutta tehdasta on avattu kolmen vuoden aikana.

Myyntikonttori on yli 30 maassa.

Konserni työllistää noin 1 800 henkeä, Lahdessa noin 250.

Lahdessa valmistetaan itse kehitettyä tuotetta, Deltapalkkia. Se on ontto, rei'itetty teräspalkki. Palkeista voidaan koota talon runko.

Palkki kehitettiin 30 vuotta sitten.

Teräspalkkirunkoa on käytetty lukuisissa julkisissa rakennuksissa. Uusin tilaus on Helsinki-Vantaan lentoaseman laajennusosaan.

Pirjo Kamppila
pirjo.kamppila@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi