Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Tittelistä vauhtia sähkö- ja biokaasubusseille sekä kaupunkipyörille Lahdessa – "Tavoitteena on saada isoja juttuja aikaan"

Lahden Green Capital -hanke voi työllistää kiivaimmassa vaiheessa 20–30 henkeä.

Euroopan ympäristöpääkaupunkina toimiminen on Lahdelle monivuotinen hanke, jonka tavoitteena on luoda pitkäkestoisia myönteisiä vaikutuksia. Kuva: Sami Kuusivirta

Lahdessa on aloitettu Euroopan ympäristöpääkaupunki 2021 -teemavuoden valmistelut. Kaupungin pyrkimyksenä on koota 9 miljoonan euron budjetti, johon osallistuvat Lahden ja seudun muiden kuntien lisäksi valtio sekä yritykset ja yhteisöt.

Hankkeen avulla voidaan vauhdittaa lahtelaisten arkipäivään liittyviä ympäristöystävällisiä ratkaisuita, kertoo kaupungin ympäristöjohtaja Saara Vauramo.

– Tavoitteena on saada isoja ja näkyviä juttuja aikaan. Tällä hetkellä pohditaan esimerkiksi kaupunkipyörien lanseeraamista ja joukkoliikenteen uusia käyttövoimia, kuten sähkö- ja biokaasubusseja.

Ohjelma tekeillä

Lahti voitti Euroopan komission myöntämän European Green Capital -palkinnon kesäkuussa kolmannella yrittämällään. Nimityksen myötä vuonna Lahdessa järjestetään lukuisia ympäristöön liittyviä tapahtumia.

Ohjelmarunkoa tehdään parhaillaan. Esimerkiksi ensi vuoden syksyllä Lahdessa järjestetään kansainvälinen Ecocity-foorumi, jossa keskitytään erityisesti digitaalisten sovellusten merkityksen ympäristökaupungin toteuttamisessa.

– Meillä on oma Citicap-hankkeemme, mutta maailmalla on paljon erilaisia malleja, Vauramo toteaa.

Säätiö pyörittämään toimintaa

Syyskuussa on tarkoitus päättää, millaisella organisaatiolla ympäristöpääkaupunkivuosi toteutetaan. Ajatuksena on, että toiminta olisi säätiöpohjaista.

– Perusteena on, että säätiö sopii parhaiten tämän tyyppiseen hankkeeseen, jossa on muitakin rahoittajia kuin kaupunki. Säätiö on hallintomuotona joustava. Siinä pystymme toimimaan helpommin kuin kaupungin omana yksikkönä.

Säätiö toimisi oman hallituksensa ja kaupunginhallituksen ohjauksessa.

Vauramo on jäämässä varsinaisesta työstään virkavapaalle keskittyäkseen teemavuoden järjestelyihin.

– Valmistelua koordinoiva ydintiimi on pieni, 3–4 henkeä.

Labio tuottaa biokaasua Lahden Kujalassa. Kyseessä on Suomen suurin biokaasua liikennekäyttöön valmistava laitos. Kuva: Mirja Hussain

Projektin aikana haettavaksi tulee paljon erilaisia määräaikaisia tehtäviä.

– Ne voivat olla esimerkiksi tapahtumakoordinaattorin ja tuottajan tehtäviä sekä erilaisia yhteisöprojekteja. Varmasti esimerkiksi ympäristö- ja kulttuuripuolen opiskelijoille on kiinnostavia työpaikkoja tulossa auki.

Muissa ympäristöpääkaupungeissa teemavuosi on työllistänyt kiivaimmassa vaiheessa 20–30 henkeä.

– Ensi vuoden syksyllä on jo varmasti sellainen tahti, että on paljon enemmän ihmisiä töissä. Toki kaikki eivät ole töissä täydellä viikkotyöajalla vaan joustavasti.

Toimisto keskustaan

Ympäristöpääkaupungille on tarkoitus perustaa projektitoimisto keskeiselle paikalle.

– Pohdimme erilaisia vaihtoehtoja kaupungin kivijalassa, Museokioskin yhteydessä tai tulevassa Lahti-pisteessä.

Asukkaille tarjotaan mahdollisuuksia esittää ideoita ja saada rahoitusta erilaisiin projekteihin.

– Tarkoitus on edistää osallistuvan budjetoinnin ajatusta eli sitä, miten asukkaiden ideoita päästään uudella tavalla rahoittamaan.

Vauramon mukaan yhteistyökuvioiden avulla voidaan luoda kiinnostava tapahtumatarjonta ja samalla pysyvämpää vaikuttavuutta.

– Projekti kannattaa aloittaa heti, koska haluamme tuoda asukkaillekin ensimmäisiä juttuja tämän syksyn aikana.

Lue myös: Vastoin epäilyksiä, yhtään Inspiksen kaupunkipyörää ei ole varastettu ja vain yksi on hajonnut – palvelun tarkoitus jatkua myös ensi kesänä
 
Green Capital

Palkinto edelläkävijälle

European Green Capital -tunnustus myönnetään vuosittain kaupungille, joka on ympäristötoiminnan edelläkävijä, toimii esimerkkeinä muille ja kehittää innovatiivisia ratkaisuja.

Ensimmäisen tittelin sai Tukholma vuonna 2010.

Teemavuosi (2021) on Lahdelle monivuotinen hanke, jonka tavoitteena on luoda pitkäkestoisia myönteisiä vaikutuksia.

Lahti saa voittonsa myötä Euroopan komissiolta 350 000 euroa kustannusten kattamiseen.

Kustannukset on tarkoitus jakaa siten, että kolmasosan maksavat Lahden kaupunki ja seudun kunnat, kolmasosan valtio ja kolmasosan yritykset ja yhteisöt.

Vili Uuskallio
vili.uuskallio@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi