Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin kävi Lahdessa, muttei luvannut mitään – "Ei voi lupailla sitä sun tätä sinne sun tänne"

Päijäthämäläisiä hirvittävä Porvoo–Kouvola-oikorata on edelleen vaihtoehtona ministeriön pöydällä. "Kokonaisarviointia ei ole vielä tehty. Tavoitteena on kuitenkin se, että idän suunnan yhteydet nopeutuisivat", ministeri Marin sanoo.

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) tapasi Lahden kaupunginjohtajan Pekka Timosen ja kaupunginhallituksen puheenjohtajan Sirkku Hildénin tiistaina. Kuva: Sami Kuusivirta

Lahtelaiset ja päijäthämäläiset eivät voi huokaista vielä pitkään aikaan helpotuksesta itään suuntautuvan raideliikenteen tulevaisuuden osalta.

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) tapasi tiistaina Lahden kaupungin edustajia. Hän ei luvannut tapaamisessa vetää henkseleitä Päijät-Hämeessä pelätyn Porvoo–Kouvola-oikaisun yli.

– En ole lähtenyt mihinkään tällaisiin lupauksiin. Näin isot liikennehankkeet eivät ole sellaisia, joissa voisi lupailla sitä sun tätä sinne sun tänne. Painotan huolellista valmistelua ja perusteellista arviointia siitä, mikä on järkevää ja mahdollista.

Marin: Itään suuntautuvaa liikennettä voidaan nopeuttaa nykyisiä ratoja korjaamalla

Päijäthämäläisten päättäjien mielestä haitallisin ja kansantaloudellisesti järjettömin vaihtoehto olisi se, että itään suuntautuvaa raideliikennettä varten rakennettaisiin uusi oikorata Keravalta Porvoon kautta Kouvolaan siten, että Päijät-Häme ja Lahti jäisivät kaukojunaliikenteen kannalta katsottuna pussiin. Päijäthämäläisten mielestä itään suuntautuvan raideliikenteen linjaus vedettiin samalla, kun Kerava–Lahti-oikorata päätettiin rakentaa.

Täysin uuden Porvoo–Kouvola-oikaisu maksaisi toteutuessaan arviolta liki kaksi miljardia euroa.

Vaikuttaako Porvoo-Kouvola-oikaisu ministerin mielestä järkevältä?

– On järkevää tehdä perusteellinen arvio siitä, mitä kautta itään suuntautuva liikenne jatkossa kulkee. Kokonaisarviointia ei ole vielä tehty. Tavoitteena on kuitenkin se, että idän suunnan yhteydet nopeutuisivat.

Marin huomauttaa, että matka-aikoja itään saadaan lyhennettyä jo olemassa olevia yhteyksiä parantamalla.

– Kokonaisuus pitää arvioida huolella ennen uusiin ratayhteyksiin investoimista.

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) sanoo edistävänsä ratahankkeita "hallitusohjelman mukaisesti". Tärkeysjärjestykseen hän ei kolmea jättihanketta ole asettanut. Kuva: Sami Kuusivirta

Ratahankkeiden priorisointi tekemättä

Marin on saanut kesän aikana erityisesti oppositiopuolue kokoomuksen poliitikoilta kritiikkiä siitä, että hallitusohjelmaneuvotteluissa edistettäviksi sovitut raidehankkeet eivät näytäkään etenevän siinä tahdissa kuin moni saattoi kuvitella.

Hallitusohjelmaneuvotteluissa sovittiin edistettävän niin Helsingistä pohjoiseen, länteen kuin itään suuntautuvia raidehankkeita.

Näiden hankkeiden kokonaishinta-arvio liikkuu noin kymmenessä miljardissa eurossa.

Marin on useaan otteeseen kesän aikana halunnut korostaa taloudellisia reunaehtoja ja realismia uusista ratahankkeista puhuttaessa.

– Toteutukseen ja rakentamiseen päästään tällä hallituskaudella korkeintaan joihinkin näihin hankkeisiin liittyvien osien osalta.

Marin kuitenkin alleviivaa, että valmistelutyötä raidehankkeiden eteen tehdään jatkuvasti. Raidehankkeiden toteuttamista varten perustetaan hankeyhtiöt vielä loppuvuoden aikana.

Marin ei suostu järjestämään kolmea suunnitelmissa olevaa hanketta edes tärkeysjärjestykseen.

– Pyrin edistämään hallitusohjelman mukaisesti näitä kaikkia linjauksia. Hallitusohjelmassa hankkeita ei ole priorisoitu. Myöskään minä ministerinä en ole tällaista priorisointia tehnyt, eikä sitä ole tehty myöskään ministeriössä.

Sen Marin kuitenkin suostuu sanomaan, että nykyinen Helsingistä Tampereen kautta pohjoiseen kulkeva päärata tarvitsee kipeästi kunnostusta ja parantamista riippumatta siitä, toteutuuko esimerkiksi monen tamperelaisen haaveilema tunnin juna Tampereelta pääkaupunkiseudulle.

– Laajemminkin ajateltuna on hyvä muistaa, että nykyistä rataverkkoa pitää kunnostaa ja parantaa riippumatta näistä uusista nopeista yhteyksistä.

Korjausvelkaa kurotaan

Raidekeskustelun varjoon kesän aikana jäänyt maanteiden mittava korjaustarve ei ole kadonnut mihinkään. Päijät-Hämeessä ja Lahdessa toivotaan hartaasti valtatie 12:n kunnostamista erityisesti Lahden ja Kouvolan välillä. Marinilta ei rahoituslupausta tule.

– Tiedän hyvin, että valtatie 12 on tälle alueelle kovin tärkeä ja parantamisen tarpeessa. Nyt on käynnistetty valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman valmistelu. Sen puitteissa määritellään liikennehankkeiden kokonaisuus seuraavaksi 12 vuodeksi. Tämä voi olla osa sitä.

Marin kuitenkin huomauttaa, että uusi hallitus investoi jatkossa vuosittain 300 miljoonaa euroa aiempaa enemmän perusväylänpitoon.

– Se on merkittävä tasokorotus, jotta saamme kurottua niin tiestön, raiteiden kuin meriväylien 2,5 miljardin korjausvelkaa umpeen.

"Anteeksi, mutta nyt mun on pakko...", ministeri Sanna Marin (sd.) pahoitteli keskeyttäessään haastattelun. Marin halusi tervehtiä puoluetovereidensa Maria ja Matias Mäkysen reilun kuukauden ikäistä lasta. Maria Mäkynen on Lahden sivistyslautakunnan puheenjohtaja ja Marinin entinen eduskunta-avustaja. Matias Mäkynen on nousemassa syksyllä varasijalta eduskuntaan Vaasan vaalipiiristä, kun Jutta Urpilainen siirtyy komissaariksi. Kuva: Sami Kuusivirta
Erno Laisi
erno.laisi@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi