Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Lahden Niemen sataman veneilijät arvostelevat nykytapoja – läheltä piti -tilanteet ovat tuttu näky myös Vesijärvellä ja Päijänteellä

Tumpelokuskeja näkee sisävesilläkin.

Kirsti ja Matti Varis ihmettelevät, miksi veneet kelluvat satamassa keskellä kesää. Kuva: Pirjo Kamppila

Lahden Niemen satamassa vierailleet veneilijät olivat jokseenkin yksimielisiä Airiston veneturman mahdollisista syistä: se oli yhdistelmä liian suurta nopeutta, tarkkaamattomuutta ja ehkä liikaa luottamusta automaattiohjaukseen.

Kokemattomat veneilijät ja läheltä piti -tilanteet ovat tuttu näky myös Vesijärvellä ja Päijänteellä.

Tiina ja Seppo Rilasmaa poikkesivat satamaan tankkaamaan venettään. He ovat itse käyneet saaristolaivurikurssin, mutta ovat huomanneet, että kaikilla veneilijöillä ei ole merikartta hallussa.

– Lähellä Lahden Teivaan satamaa on kari ja monta kertaa olemme katsoneet, että veneet ajavat suoraan sitä kohti, vaikka se on kyllä merkitty karttaan. Vesijärvellä ei ole muita hankalia paikkoja, kertoo Tiina Rilasmaa.

– Mutta nyt se kivi on kyllä merkitty muutenkin, muistuttaa Seppo Rilasmaa.

Tiina ja Seppo Rilasmaa ovat nähneet täysin avuttomia veneen kuljettajia. Kuva: Pirjo Kamppila

Keula nousee kiihdytyksessä

Hänellä on Airiston turmasta epäily, että moottorivene on kiihdyttänyt vauhtiaan ennen onnettomuutta.

– Silloin keula nousee ylös eikä veneestä näe lähelle. Muuten korkealta (ohjaamosta) näkee hyvin.

– Veneissä on nyt hyvät (ohjaus)laitteet, mutta (onnettomuusveneen) nopeus on ollut liian suuri. Vaikka ollaan merellä, pitää silti seurata, mitä edessä tapahtuu.

Pakollinen veneilykortti ei estäisi onnettomuuksia, he epäilevät. Tapahtuuhan tien päälläkin kolareita, vaikka ajokortti on pakollinen.

Niemen satamassa näkee kaiken kokoisia veneitä. Kuva: Pirjo Kamppila

Kuljettaja keskittyi kahviinsa

Kirsti ja Matti Varis ovat kokeneita veneilijöitä, vaikka lopettivatkin harrastuksen vuosikymmen sitten. Matti Varis epäilee, että Airiston turmaveneessä on annettu vastuu automaatille.

– Ei tiedetä sääntöjä, ohjelmoidaan tietokone ajamaan reittiä. Kukaan ei katso, minne mennään. Noin ison veneen kuljettajalla pitäisi olla jokin koulutus.

– Jos olisi tutka päällä, se hälyttäisi. Mutta tutka ei ole pakollinen.

Kirsti Varis muistelee, miten Päijänteelle lähti kerran vene, jonka kuski ei tiennyt mitään viitoista.

– Hän ajoi toisten perässä, mutta ei tiennyt, miten pääsee yksin pois.

Matti Varis muistelee, kuinka kerran joutui väistämään Päijänteellä Tehinselällä.

–  Vene vain meni ja äijä joi kahvia.

Molemmat kannattavat venekorttia nopeiden veneiden kuljettajille. Nopeusraja voisi olla 15 solmua eli 28 kilometriä tunnissa tai ehkä jo 10 solmua (19 kilometriä) tunnissa.

Pariskunta on seurannut veneilyä myös Espanjan rannikolla.

– Se on erilaista. Siellä ei ole saaria, on vain aava meri, muistuttaa Kirsti Varis.

Varikset ovat huomanneet veneilykulttuurissa toisenkin muutoksen 20 vuodessa. Ennen veneet olivat kesällä vesillä, nyt satamassa.

Kuva: Pirjo Kamppila

Kiirettä ei saa olla

Jouko Hacklin uskoo, että veneitten kokoraja voisi olla peruste pakolliselle kortille.

– Ruotsissa raja on 12 metriä. Tai sitten eri kortti erilaisille veneille, kuten lentoliikenteessä. Siinä oppii vastuuta.

Keskusteluissa muitten veneilijöitten kanssa puheet ovat kääntyneet samana suuntaan: veneet ovat muuttuneet liian isoiksi.

– Veneen perään laitetaan aina vain suurempi kone. Monta sataa hevosvoimaa ja tottumattomuutta...

Hacklin puistelee päätään. Pahinta on kuitenkin kiire.

– Periaate on, että kun olet veneessä, olet jo perillä.

Hacklin on veneillyt koko ikänsä ja käynyt laivurikurssin. Hänelle ei ole sattunut läheltä piti -tilanteita.

Pirjo Kamppila
pirjo.kamppila@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi