Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Siirrettävät nopeusnäytöt keräävät tietoa Lahden kaupungin lisäksi Hämeen poliisille

Näytöt ilmoittavat auton kuljettajalle ajetun nopeuden, mutta niiden dataa käytetään myös muun muassa poliisin toiminnan koordinoimiseen.

Siirrettävien nopeusnäyttöjen ensisijainen tarkoitus on kiinnittää kuljettajien huomio nopeuteen. Niiden dataa käytetään kuitenkin myös liikenteen suunnitteluun. Arkistokuva. Kuva: Katja Luoma

Lahden katukuvaan ilmestyy kesäisin kaupungin operoimia siirrettäviä nopeusnäyttöjä. Näytöt ilmoittavat auton kuljettajalle ajetun nopeuden ja sen, onko nopeus rajoituksen mukainen. Näyttöjä sijoitellaan eri puolille kaupunkia tarpeen mukaan, ja niitä on käytössä yhteensä kaksi tai kolme kappaletta.

Siirrettävät nopeusnäytöt keräävät paikallista dataa liikennemääristä ja nopeuksista. Näyttöjen ensisijainen tarkoitus on ohjata autoilijoita kiinnittämään huomiota ajonopeuteen, mutta tietoja käytetään myös liikenteen arvioimiseen.

Data lähetetään poliisille

Meillähän täällä on tavoitteena, ettei liikenteessä ole vaaranpaikkoja. Lahden kaupungin suunnitteluinsinööri Matti Heikkinen

Hämeen poliisin liikennepoliisisektorin ylikomisarion Jouni Takalan mukaan näyttöjen keräämä data lähetetään poliisille sähköpostitse säännöllisin väliajoin. Datasta käy ilmi ainakin liikennemäärät, ajonopeudet ja liikenteen kannalta vilkkaimmat ajankohdat. Poliisi käyttää dataa oman toimintansa koordinoimiseen.

Nopeusnäyttöjen antamien tietojen perusteella voidaan esimerkiksi sijoittaa nopeusvalvontakameroita tai päättää nopeusvalvontaa tekevien poliisiyksiköiden partiointipaikkoja.

– Rangaistuksiinhan näiden näyttöjen tiedot eivät johda, vaan ne ovat autoilijoille toivomus nopeuden hidastamisesta tai edes sen tarkkailemisesta, Takala selittää.

Lue myös: Yritys kustansi nopeusnäytön Kariston rantatielle – "Siinä posotellaan niin kovaa kuin pääsee"
 

Data nopeusrajoitusten noudattamisesta ja niiden ylittämisestä antaa myös arvokasta tietoa siitä, kuinka liikenne sujuu nopeusnäytön sijoituspaikalla. Dataa käytetään apuna liikennejärjestelyiden kokonaisarvioissa, ja toisinaan näyttöjen keräämän datan perusteella voidaan harkita nopeusrajoituksen muuttamista, mikäli nopeusrajoituksen ylityksiä tapahtuu usein.

– Jos alueen nopeusrajoitus koetaan oikeudenmukaiseksi, ylityksiä ei tapahdu. On paikkoja, joissa 60 kilometrin rajoitusta noudatetaan hyvin, mutta sitten on paikkoja, joissa 80 prosenttia liikennevirrasta ylittää rajoituksen, koska se koetaan liian matalaksi, Takala kertoo.

Yleensä näissä tilanteissa nopeusrajoituksen ylitykset ovat pieniä, mutta ne ovat Takalan mukaan merkki siitä, että alueen rajoitukseen ei olla tyytyväisiä. Tällöin poliisi voi harkita, onko nopeusrajoitusta tarvetta muuttaa.

Jos alueen nopeusrajoitus koetaan oikeudenmukaiseksi, ylityksiä ei tapahdu. Liikennepoliisisektorin ylikomisario Jouni Takala

– Kyllä näiden [tietojen] perusteella sitten tarkastellaan rajoituksia. Tietysti yksin nopeusnäytön dataan päätöstä ei voida perustaa, vaan sitten tarkastellaan alueen onnettomuusmääriä, kevyen liikenteen väyliä ja suojateiden paikkoja.

Huomio kiinnitetääjn nopeuteen

Myös Lahden kaupungin suunnitteluinsinöörin Matti Heikkisen mukaan näyttöjen ensisijainen tarkoitus on saada kuljettajat kiinnittämään huomiota nopeuteen. Näyttöjen datan avulla voidaan kartoittaa liikennetilanteita eri paikoissa, kun tiedetään kuinka paljon ja millä nopeuksilla kaduilla ja teillä ajetaan.

– Mitään tutkimuksellisesti relevanttia tietoa näytöt eivät tuota, koska ne kertovat aina vain tietyn paikan tilanteen, mutta saadaan siitä dataa nopeuksien lisäksi liikennemääristä, Heikkinen sanoo.

Näyttöjä sijoitetaan Heikkisen mukaan tarpeen mukaan erilaisiin paikkoihin, ja tarkkailun alle laitetaan niin sanottujen vaaranpaikkojen ohessa myös ihan tavallisia kaupunkialueen kohtia.

– Meillähän täällä on tavoitteena, ettei liikenteessä ole vaaranpaikkoja. Jokainen kuljettaja on liikenteessä omalla riskillään, ja näyttö voi auttaa siinä, että havahtuu siihen, että "Hups, nyt tuli ajettua liian kovaa", Heikkinen toteaa.

Veera Sinervo
veera.sinervo@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi