Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Hehkutettuja hampurilaisia valmistavan Social Burgerjointin piti tulla Lahteen kesällä, mutta avajaiset viivästyvät

Social Burgerjointin tulevat tilat Lahden Mariankadulla ovat jo melko valmiit. Ovissa on vielä Coming soon -tarrat, sillä ravintolan yrittäjä on vasta varmistumassa. Kuva: Elina Nissinen

Lahteen tulevan Social Burgerjoint -ketjun ravintola avataan muutama kuukausi suunniteltua myöhemmin. Yrityksen luova johtaja ja perustajajäsen Mika "Pikkis" Tuomonen kertoi keväällä, että Lahden ravintola tullaan avaamaan kesä–heinäkuussa. Nyt yrityksen neuvottelut ravintolan franchising-yrittäjäehdokkaiden kanssa ovat kuitenkin vielä kesken.

Tällä hetkellä unelma-ajankohta avaamiselle olisi Tuomosen mukaan elokuun loppu, mutta realistisempi tavoite on syyskuun alkupuoli.

Social Burgerjoint tulee Lahdessa torin lähelle Mariankadulle. Vaikka yrittäjä ei ole vielä selvillä, tilojen remontti on Tuomosen mukaan lähes valmis.

– Avaamisen ajankohta riippuu sopimuksen syntymisen jälkeen enää siitä, miten nopeasti yrittäjä saa henkilökunnan kasaan ja koulutukseen, Tuomonen kertoo.

Hänen mukaansa neuvotteluissa ollaan tällä hetkellä todella pitkällä kahden ehdokkaan kanssa, ja uusi yrittäjä selviää toivottavasti ensi viikon alussa. Heti franchising-sopimuksen varmistuttua ketju aloittaa uusien työntekijöiden rekrytoinnin. Töitä on tarjolla kymmenelle ihmiselle sekä koko- että osa-aikaisesti.

– Odotamme avaamista innoissamme. Lahti on mielestämme edelleen hyvä paikka burgereille, Tuomonen kertoo.

Palkitulla ketjulla on suunnitelmia levitä ympäri Suomea

Maailmallakin mainetta niittänyt Social Burgerjoint valmistaa niin sanottuja artesaani- eli käsityöläisburgereita. Useat ruokajulkaisut ovat ylistäneet ketjun hampurilaisia. Viime lokakuussa yritys voitti maailman suurimmassa katuruokatapahtumassa European Street Food Awardsissa parhaan burgerin sarjan jaettuna ykköspalkintona.

Tuomosen mukaan menestyksen salaisuus on paksu pihvi. Hampurilaisravintola erottuu myös rock-henkisellä tyylillään.

– Ehkä yrityksemme eroaa muista hampurilaisravintoloista eniten siten, että meidän burgereissamme on vähän paksumpi pihvi, joka paistetaan hiiligrillillä. Pyrimme muutenkin tekemään ravintolatason burgeria, mutta kaikille kuluttajille sopivaan hintaan, Tuomonen kuvailee.

Tällä hetkellä Social Burgerjointilla on ravintoloita Helsingissä, Haminassa, Keravalla ja Porvoossa, mutta ketjun suunnitelmana on laajentua kesän ja syksyn aikana. Ketju ilmoittaa hakevansa franchising-yrittäjiä Ouluun, Kuopioon, Jyväskylään, Turkuun ja Tampereelle. Tuominen kertoi huhtikuussa, että ketju on perustamassa ravintolaa myös Poriin.

Social Burgerjoint -ketjun perustajat tapasivat toisensa ensimmäistä kertaa vuonna 2012 Masterchef tv-kilpailun yhteydessä. Kilpailun lopulta voittanut Tuomonen suoritti yhtä ohjelmaan kuulunutta tehtävää Herkko Volasen ravintolassa.

Muutama vuosi myöhemmin Volanen lähti mukaan Tuomosen ja Social Burgerjointin matkaan. Vuodesta 2017 Social Burgerjoint on ollut osa Kotipizza Groupia.

Elina Nissinen
elina.nissinen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi