Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Marinin ratarealismille kiitosta Hämeestä – "Tuntuu, että kaikkialla ei aina ymmärretä, kuinka suuri summa miljardi on"

Maakuntajohtaja Laura Leppänen ei jaksa uskoa Itärata-mörköön. "Tällaisia kartalle lätkäistyjä poliittisia väyliä ei tämä tasavalta tarvitse ainuttakaan", sanoo puolestaan kansanedustaja Mika Kari (sd.).

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) on varoittanut ylioptimistisista raidetoiveista. Kuva: Emmi Korhonen

Liikenne- ja viestintäministerin Sanna Marinin (sd.) viimeaikaiset toppuuttelut ratahankkeiden aikataulutoiveiden suhteen saa kiitosta Hämeestä, vaikka esimerkiksi Tampereella ja Turussa Marinin puheet ovat aiheuttaneet pahaa verta.

Marin on sanonut niin STT:n kuin Helsingin Sanomien haastattelussa, etteivät isoja ratainvestointeja päästä välttämättä tekemään tällä hallituskaudella niiden valtavien kustannusten vuoksi.

Helsingistä pohjoiseen suuntautuvan pääradan parannuksen, Turun tunnin junan ja Itä-Suomen uuden yhteyden yhteenlaskettu hintalappu olisi useita miljardeja euroja.

"Priorisointi olisi pitänyt tehdä jo aiemmin"

Päijät-Hämeen maakuntajohtaja Laura Leppänen kiittelee keskustelun kääntyneen kohti realismia.

– Marinin linjaukset ovat ihan oikeansuuntaisia. Hallitusneuvotteluissa luvattiin kaikille kaikkea, ja kirjaukset olivat yhtä pitkiä kuin leveitä. Nyt keskustelu palautuu siihen, mihin meillä oikeasti on varaa.

Leppäsen mukaan nyt on tärkeintä laittaa hankkeet tärkeysjärjestykseen.

– Priorisointi olisi pitänyt tehdä jo aiemmin.

Kuva: Timo Filpus

Lahden kaupunginjohtaja Pekka Timonen painottaa niin ikään priorisoinnin tärkeyttä.

– Kyse on niin valtavista summista, että hankkeita on vain yksinkertaisesti laitettava järjestykseen. Se vaatii poliittista päätöksentekoa, joka voi olla kovin hankalaa.

Timonen ymmärtää, miksi Marinin ”jäitä hattuun” -retoriikka on harmittanut Turussa ja Tampereella.

– Voimakkaita puheenvuoroja käytetään siksi, että kukin taho hakee jonon ensimmäistä paikkaa, koska kaikki ymmärtävät, että kaikkiin suunnitteilla oleviin hankkeisiin ei yksinkertaisesti ole rahaa, Timonen sanoo.

Timosen mukaan on ihmeellistä, kuinka kova kiire joillain tahoilla tuntuu olevan.

– Kun ollaan tekemässä miljardien investointeja, niin harkinta on ihan hyvä menettely.

"Kun ollaan tekemässä miljardien investointeja, niin harkinta on ihan hyvä menettely", sanoo Lahden kaupunginjohtaja Pekka Timonen. Kuva: Ronja Koskinen

Paukut pääradalle

Päijät-Hämeessä ja Lahdessa toivotaan ja uskotaan, että pääradan parantaminen ja sen liitännäiset, kuten lentorata Pasilasta Helsinki-Vantaan kautta Keravalle on ratahankelistan kärjessä.

Lahtelaiskansanedustaja, Päijät-Hämeen maakuntahallituksen puheenjohtaja Mika Kari (sd.) toivoo pääradan kehittämiselle vauhtia. Se on Karin mukaan koko maan, mutta myös päijäthämäläisten kannalta kaikkein tärkein raidehanke.

– Päärata on tukossa ja se näkyy liian usein ihan tavallisten työmatkalaisten arjessa. Liian usein junat myöhästelevät ja vuorot peruuntuvat vain siksi, että pääkaupungin raiteet ovat tukossa.

Myös keskustan asikkalalainen Hilkka Kemppi ja vihreiden hämeenlinnalainen Mirka Soinikoski puhuvat voimakkaasti pääradan puolesta. Soinikoski istuu eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnassa.

Soinikosken mukaan on erittäin tärkeää, että kaukoliikenteen junat pysähtyvät jokaisessa maakunnassa. Hämeenlinna jäi taannoin mopen osaan kaukoliikenteessä, kun junat pyyhkivät aiempaa useammin Hämeenlinnan ohi pysähtymättä. Nyt tilannetta on saatu palautettua parempaan suuntaan pikku hiljaa.

Kanta-Häme ja Päijät-Häme ovat vaarassa jäädä pussiin, jos Itärata rakennettaisiin ja Tampereen lobbaama Hämeenlinnan ohittava tunnin juna toteutuisi.

– Ei voi olla niin, että maakuntien keskuskaupungit ohitetaan tuosta vain. Tuntuu siltä, että erityisesti Tampereella on alkanut mopo keulia.

"Itärata putoaa listalta ensimmäisenä pois", ennakoi Päijät-Hämeen maakuntajohtaja Laura Leppänen. Kuva: Sami Kuusivirta

Hilkka Kemppiä hirvittää se, että raidekeskustelua tunnutaan käyvän vain muutaman suurimman kaupungin ehdoilla.

– On selvää, että esimerkiksi päärataa pitää kehittää koko Suomen näkökulmasta, ei vain Tampereen pillin mukaan. Pääradan kehittämisen pitää hyödyttää niin Hämeenlinnaa ja Riihimäkeä kuin Tampereen pohjoispuoltakin, mutta myös Lahtea, kun puhutaan pääradan liitännäisestä eli lentoradasta.

Lentorata nopeuttaisi selvästi yhteyksiä Lahden ja pääkaupunkiseudun välillä. Helsinki-Vantaalle pääsisi suoraan runsaassa puolessa tunnissa ja matka-aika Helsingin keskustaankin lyhenisi selvästi.

"Itärata putoaa listalta ensimmäisenä pois"

Itäradasta haaveilevien olisi syytä hyväksyä faktat, maakuntajohtaja Leppänen sanoo.

Liikenne- ja viestintäministeriön tilaaman selvityksen perusteella Itärata Porvoon ja Kouvolan kautta on taloudellisesti kaikkea muuta kuin kannattava.

– Itärata putoaa listalta ensimmäisenä pois, Leppänen uskaltaa ennakoida.

Mika Kari sanoo toivovansa, ettei epärealististen hankkeiden suunnitteluun käytettäisiin rahaa. Tällä hän viittaa ennen kaikkea Itärataan.

– Tällaisia kartalle lätkäistyjä poliittisia väyliä ei tämä tasavalta tarvitse ainuttakaan. Suunnittelunkin tekeminen on jo miljoonien ja taas miljoonien eurojen arvoista toimintaa. Jos nämä miljoonat käytetään tarpeettomien rautateiden suunnitteluun, on se pois oikeasti tarpeellisten investointisuunnitelmien tekemisestä.

Kari huomauttaa, että ”rahan törsääminen poliittisten raiteiden” suunnitteluun on pois myös jo olemassa olevan rataverkon ylläpidosta ja korjaamisesta.

Päijät-Hämeen maakuntahallituksen puheejohtajan Mika Karin (sd.) mukaan Porvoon ja Kouvolan kautta kulkeva itärata on tuhoon tuomittu idea. "Tällaisia kartalle lätkäistyjä poliittisia väyliä ei tämä tasavalta tarvitse ainuttakaan." Kuva: Ronja Koskinen

Porvoon ja Kouvolan kautta kulkemaan kaavailtu Itärata maksaisi arvioiden mukaan 1,7 miljardia euroa. Kaupunginjohtaja Timosen mukaan summa on järjettömän kova.

– Jos Lahdesta itään meneviä ratoja parannettaisiin ja nopeutettaisiin 700 miljoonalla, niin saataisiin lähes koko se aikahyöty, jota Porvoon ja Kouvolan oikaisulla saataisiin, ja vielä jäisi miljardi. Miljardi! Tuntuu, että kaikkialla ei aina ymmärretä, kuinka suuri summa se on.

Soinikoski sanoo, että Itä-Suomessa tuntuu tyystin unohtuneen olemassa olevien ratojen ongelmat ja on lähdetty suin päin ajamaan kokonaan uutta raidelinjausta.

– Se on perä edellä puuhun menemistä.

"Olisi järjetöntä syrjäyttää Suomen nopein ja paras raideyhteys"

Haastatellut korostavat kuin yhdestä suusta sitä, että itään suuntautuvan raideliikenteen linjaus tehtiin jo silloin, kun oikorata Keravalta Lahteen päätettiin rakentaa.

– Silloin linjattiin, että oikorata on yhteys pääkaupunkiseudulta itään. On tietenkin niin, että Itä-Suomessa on paljon toimenpiteitä, mitä pitäisi tehdä, jotta raideliikenne nopeutuisi ja olisi sujuvampaa. Porvoon ja Kouvolan kautta tehtävää oikaisua se ei missään tapauksessa tarvitse, Leppänen sanoo.

Itään suuntautuvan raideliikenteen linjaus tehtiin jo silloin, kun oikorata Keravalta Lahteen päätettiin rakentaa, hämäläiset päättäjät huomauttavat. Kuva: Juha Peurala

– Olisi järjetöntä syrjäyttää Suomen nopein ja paras raideyhteys rakentamalla kokonaan uusi ja valtavan kallis oikaisu, sanoo puolestaan Timonen sanoo viitaten Keravan ja Lahden väliseen oikorataan.

Timosen mukaan tavallista matematiikkaa käyttävät ymmärtävät, ettei Päijät-Hämeessä suhtauduta Itärata-suunnitelmaan nihkeästi vain aluepoliittisista syistä. Kyse on ennen kaikkea kansantaloudellisesta järkevyydestä tai järjettömyydestä.

– Kun kuuntelen Itäradan kannattajien perusteluita, tuntuu, että on olemassa kahta erilaista matematiikkaa: minulle koulussa opetettua ja sitten jotain sellaista matematiikkaa, jota ei pysty numeroiksi pukemaan. Ainoa logiikka, joka Kouvolan oikaisuun näyttää liittyvän, on poliittinen logiikka. Taloudellinen ja toiminnallinen logiikka puuttuu.

Lue myös: Venäjän-matkailu helpottuu olennaisesti – Lahdesta voi matkata Pietariin lokakuusta alkaen lähes hetken mielijohteesta
Erno Laisi
erno.laisi@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi