Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Lahtelaisen sairauspäivärahahakemus pyörinyt Kelassa jo seitsemättä viikkoa - miksi käsittelyaika venyy?

Kelan myöntämä sairauspäiväraha on etuus, joka korvaa alle vuoden kestävän työkyvyttömyyden aiheuttamaa ansionmenetystä. Kuva: Sami Lettojärvi

Kelan asettama tavoiteaika sairauspäivärahahakemuksen käsittelylle on kolme viikkoa. Käsittelyaika saattaa kuitenkin pitkittyä tästä huomattavasti.

Etelä-Suomen Sanomiin otti yhteyttä lahtelainen, joka ihmetteli Kelalle toimittamansa sairauspäivärahahakemuksen pitkää käsittelyaikaa. Sairauspäiväraha on etuus, joka korvaa alle vuoden kestävän työkyvyttömyyden aiheuttamaa ansionmenetystä. Sairauspäivärahaa varten tarvitaan lääkärintodistus.

Kela on asettanut tälle vuodelle sairauspäivärahahakemusten käsittelylle kolmen viikon tavoiteajan. Lahtelaisen hakemus oli kuitenkin tämän viikon maanantaina käsittelyssä jo seitsemättä viikkoa.

Onko tavallista, että sairauspäivärahahakemusten käsittely viivästyy, Kelan vastaava suunnittelija Ismo Hiljanen?

Ei se mitenkään tavallista ole. Kesäaika ja ruuhkat johtavat kuitenkin joissakin tilanteissa siihen, että käsittely venyy ja pitkittyy. Kolmen viikon tavoiteaika on keskiarvo: joskus päätös tulee nopeammin ja joskus menee vähän pidempään. Palautteiden perusteella käsittelyajat ovat olleet kesäaikana vähän tavoiteajan yläpuolella. Käsittelyaikaan vaikuttaa myös asiakkaan tilanne. Esimerkiksi se, edellyttääkö päätös joitakin lisäselvityksiä. Vuosiloma-ajallakin on oma vaikutuksensa.

Onko hakemusten käsittelyajoissa alueellista vaihtelua?

Sanoisin, että ei. Kela jakautuu viiteen vakuutuspiiriin. Käsittely on pyritty järjestämään siten, että asiakkaat ovat yhdenvertaisessa asemassa riippumatta siitä, asuvatko he Lahdessa, Kuopiossa tai jossakin muualla päin Suomea.

Jos sairauspäivärahahakemuksen käsittely venyy, voiko päätöstä odottava asiakas tehdä jotakin?

Yhteyskeskukseemme voi soittaa tai laittaa viestiä viestipalveluumme. Puhelimitse yhteyskeskuksen kautta tapahtuva yhteydenotto on siinä mielessä hyvä, että silloin asiakkaan kanssa voidaan keskustella ja katsoa, mikä tilanne on.

Janne Nieminen
janne.nieminen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi