Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Pakettiauto oli palaa Nastolassa – moottoripalon alkusammutus vaatii varovaisuutta

Mies oli lähtenyt ajamaan pakettiautolla kotoaan Ristolantietä pitkin kun konepellin alta oli alkanut tupruta runsaasti savua.

Moottoripalo kytee tukahtuneessa tilassa ennen konepellin avaamista. Auto voi palon alettua roihahtaa liekkeihin minuuteissa. Arkistokuva. Kuva: Mirja Hussain

Palokunta sai sunnuntaina hieman ennen viittä iltapäivällä hälytyksen auton moottoripalosta Nastolassa. Mies oli lähtenyt ajamaan pakettiautolla kotoaan Ristolantietä pitkin. Noin kilometrin matkan jälkeen auton konepellin alta oli alkanut tupruta runsaasti mustaa savua, jolloin kuljettaja oli ajanut auton takaisin omakotitalonsa pihaan ja hälyttänyt pelastuslaitoksen paikalle. Pelastuslaitoksen henkilökunta jäähdytti auton moottorin vedellä, ja varsinainen moottoripalo saatiin estettyä.

Moottoripalo voi syttyä nopeasti

Se on minuutti tai kaksi, niin koko auto voi palaa jo ihan kauttaaltaan. Nastolan ruiskumestari Kimmo Vapamaa

Nastolan Ruiskumestari Kimmo Vapamaa kiitteli kuljettajaa nopeasta toiminnasta. Auto, jonka moottoritilasta nousee savua tulee pysäyttää heti. Pysäyttämisen jälkeen moottori pitää saada jäähdytettyä, jotta auto ei syty palamaan ja säästytään hengenvaaralta ja vaurioilta. Tehokkain tapa on jäähdyttää moottori vedellä tai vaahtosammuttimella, mikäli sellainen on käsillä.

– Uusien automallien ongelma on se, että ne syttyvät helposti. Se on minuutti tai kaksi, niin koko auto voi palaa jo ihan kauttaaltaan, Vapamaa varoittelee.

Konepellin avaaminen on Vapamaan mukaan kuitenkin kaksipiippuinen ratkaisu. Toisaalta moottori pääsee avaamisen jälkeen jäähtymään paremmin, mutta kuumentuneeseen moottoritilaan pääsee samalla myös happea, mikä voi käynnistää palon toden teolla.

Vapamaa suositteleekin alkusammutuksessa avaamaan konepeltiä vain sen verran, että vesiletku tai vaahtosammuttimen suutin mahtuu konepellin alle. Näin uhka hapen aiheuttamasta roihahduksesta pienenee, ja moottorin saa jäähdytettyä turvallisemmin.

Veera Sinervo
veera.sinervo@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi