Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Padasjoen Kellosalmentiehen maalattiin kovasanainen palaute tien kunnosta – ely-keskus: "Toivomme, ettei laitettaisi maalipurkkia laulamaan näissä tilanteissa"

Huonokuntoinen Kellosalmentie kuumentaa tunteita Padasjoella.

Kellosalmentiehen oli perjantaina 12. heinäkuuta ilmestynyt spray-maalilla kirjoitettu palaute. Kesän aikana teitä on maalattu myös Pirkanmaalla. Kuva: Lukijan kuva

Padasjoella on ollut liikkeellä teiden kunnosta huolestunut aktivisti. Padasjoen Kellosalmentiehen ilmestyi 12. heinäkuuta spray-maalilla tehtyjä kirjoituksia, joissa arvosteltiin kovin sanankääntein Kellosalmentien kuntoa. Maalaaja tituleerasi kirosanojen ohella kirjoituksissaan Kellosalmentien jopa Raatteentien veroiseksi kärsimykseksi.

Tie on aiheuttanut Padasjoen asukkaille päänvaivaa jo pidemmän aikaa, sillä se on ollut huonossa kunnossa jo useamman vuoden.

Autot hajoavat tielle

Lähtökohtaisesti kunnostamme vilkkaammat tiet ensin, jos täytyy valita kohteiden välillä. Ely-keskuksen kunnossapitopäällikkö Tuomas Vasama

Rakennus- ja saneeraustöitä Padasjoella tekevän Harri Miettisen mukaan moni asiakas on valitellut tien huonoa kuntoa ja joutunut vaihdattamaan renkaita ajettuaan kuoppiin. Myös Miettisen oman auton tuulilasi odottaa korjausta renkaista lentävien asfaltinpalasten ansiosta.

– Onhan se tie aivan hirveässä kunnossa. Siihen heitetään vuosittain muutama lapiollinen asfalttia, mutta nehän murenee siitä pois heti. Tietä on harmiteltu jo monta vuotta, niin olisi kiva tietää, minne kunnan rahat menevät, Miettinen aprikoi.

Väyläviraston päällysteiden kuntokartan mukaan noin puolet Kellosalmentiestä on joko huonossa tai erittäin huonossa kunnossa.

Ely-keskus on tietoinen tilanteesta

Ely-keskuksen kunnossapitopäällikkö Tuomas Vasama on tietoinen Kellosalmentien tilanteesta. Vasaman mukaan teiden kunnostukseen osoitettu rahoitus on ollut viime vuosina alijäämäinen, minkä vuoksi teitä ei ole voitu kunnostaa kestävästi.

– Muutaman vuoden tämä on ollut tällaista tulipalojen sammuttelua. Ymmärrän kyllä paikallisten tuohtumuksen, Vasama kuvailee tilannetta.

Padasjoella toimineen tieaktivistin maalauksiin Vasama suhtautuu ymmärtäen, mutta suosittelee antamaan palautteet tienpinnan sijaan joko tienkäyttäjälinjan puhelinnumeroon tai ely-keskuksen asiakaspalveluun.

– Toivomme, ettei laitettaisi maalipurkkia laulamaan näissä tilanteissa, sillä eivät ne maalaukset liikenneturvallisuutta paranna, Vasama toteaa.

Kellosalmentien huono kunto on johtanut jopa autojen rikkoutumiseen tiellä ajaessa. Kuva: Lukijan kuva

Teitä kunnostetaan luokitusten perusteella

Väylävirasto luokittelee Suomen tiet kolmeen ylläpitoluokkaan liikenteellisen merkityksen ja liikennemäärän perusteella. Kellosalmentie on kolmannessa luokassa, joka on tärkeydeltään alhaisin. Vasaman mukaan 3. luokituksen tiet on jouduttu jättämään tänä vuonna ilman minkäänlaista kunnostusta.

Tietä on harmiteltu jo monta vuotta, niin olisi kiva tietää, minne kunnan rahat menevät. Yrittäjä Harri Miettinen

– Lähtökohtaisesti kunnostamme vilkkaammat tiet ensin, jos täytyy valita kohteiden välillä, Vasama selittää.

Teiden kuntoa puolestaan seurataan sadan metrin jaksoissa, joiden perusteella tien kunto määritellään asteikolla 1–5 erittäin huonosta erittäin hyvään. Väyläviraston ylläpitämän päällysteiden kuntokartan mukaan Kellosalmentiestä noin puolet on huonossa tai erittäin huonossa kunnossa.

Vasaman mukaan on selvää, että Kellosalmentie tulisi kunnostaa eivätkä pelkät paikkaustoimet enää riitä. Hänen mukaansa ely-keskus ei voi kuitenkaan nykyisessä rahoitustilanteessa sitoutua kunnostamaan tietä minään tiettynä ajankohtana.

– Nykyisillä määrärahoilla ei ole mahdollista tehdä pitkän ajan suunnitelmaa kunnostuksista, sillä ne muuttuisivat kuitenkin, Vasama selittää.

Eduskunta päättää rahoituksesta

Eduskunta päättää teiden kunnostukseen osoitetuista määrärahoista vuosittain. Tämän jälkeen ely-keskus tekee päätökset kunnostettavista kohteista teiden kunnon, ylläpitoluokituksen ja väyläviraston suositusten mukaan. Vasaman mukaan nykyinen hallitus on kaavaillut teiden kunnostukseen uusia määrärahoja.

Veera Sinervo
veera.sinervo@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi