Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Taksiliitto suitsisi harmaata taloutta taksamittarilla

Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen Lähitaksin lehdistötilaisuudessa Helsingissä heinäkuussa. Kuva: Vesa Moilanen

Taksamittarin puute on Taksiliiton suurin huoli. Liitto haluaisi mittarit taas pakollisiksi, jotta verottaja voisi seurata tietoja, eikä harmaata taloutta syntyisi nykyistä enempää.

– Eduskunnan talousvaliokunnan varapuheenjohtaja Harri Jaskari sanoi lakia valmisteltaessa, että taksamittari on alalle tulon este, koska se maksaa. Haluttiin lisää toimijoita alalle, jotta hinnat laskisivat. Unohtui vain yhteiskunta osapuolena, Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen sanoi Taksiliiton tiedotustilaisuudessa.

Osaa taksiyrittäjistä mittarikeskustelu ihmetyttää. Lahtelainen Taksiyrittäjä Olli Toivonen pitäisi sovellusten aitoa pääsyä markkinoille hyvänä asiana.

Toivonen ajaa Kela-kyytejä niitä välittävän Taksi Päijänteen palveluksessa. Kela edellyttää palveluntuottajiltaan taksamittarin käyttöä.

– Minulle uudistus on ollut pelkästään positiivinen. Olen päässyt ajamaan mukavia vuoroja virka-aikaan, Toivonen sanoo.

Mittaria ei tarvita, jos hinta sovitaan etukäteen

Viime kesänä voimaan tullut ajoneuvolaki määrittelee vain, että matkan hinta täytyy sopia etukäteen tai taksissa on oltava mittari tai vastaava laite, jos hinta perustuu ajan tai kilometrien mittaamiseen. Laite voi olla esimerkiksi kännykkäsovellus.

Liikennepalvelulaki jätti tulkinnanvaraa siihen, mikä on sopiva laite taksamittarin lisäksi. EU:n mittauslaitedirektiiviä valvovalla Tukesilla ja taksamittarin toteutuksesta vastaavalla Liikenne- ja viestintävirasto Traficomilla on ollut epäselvyyttä siitä, miten lakia tulisi soveltaa.

Tukesin mukaan muu mittari ei ole sopiva, mutta Traficomin mukaan on. Kyse on kuitenkin vain lain tulkinnasta, joten avaimet ovat lainsäätäjällä.

Traficomin tieliikennejohtaja Marko Sillanpää kertoo, että Traficom puolsi viime vuonna hallituksen esitystä siitä, että mittalaitedirektiivin taksamittarin valvonta olisi siirretty Tukesilta Traficomille.

Myös taksiyrittäjä Olli Toivosen mielestä se olisi ollut selkeä ratkaisu, sillä Traficom on mittareiden tekniikan asiantuntija, jolloin sen olisi helppoa valvoa käyttöä. Silloin applikaatioihin perustuvat taksamittarit pääsisivät todella osaksi kilpailua. Hallituksen esitys kuitenkin hylättiin.

Toisaalta epärehellisyys on periaatteessa mahdollista myös mittarillisissa takseissa, sillä myös taksamittarin tietoihin on mahdollista kajota.

– Sellaiset tapaukset eivät ole yleisiä, sanoo Taksiliiton toimitusjohtaja Koskinen.

Lue myös: Hevosajureista kaaoksen kautta runkolinjastoon – animaatio näyttää, miten Lahden joukkoliikenne on kehittynyt vuosikymmenten saatossa
Helmi Hämäläinen
helmi.hamalainen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi