Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

ESS:n kysely paljasti taksilain puutteet – asiakas ei halua olla kartturi

Viime kesänä voimaan tullut laki vapautti taksien kilpailun ja lisäsi ongelmia.

Kuva: Timo Filpus

Taksiliikennettä säätelevä liikennepalvelulaki uudistui Suomessa noin vuosi sitten. Sen seurauksena ala vapautui suuresta osasta säännöstelyä.

Tavoitteena oli avata kilpailu ja lisätä joustavuutta, mutta kulunut vuosi on osoittanut laissa puutteita, jotka on kirjattu hallitusohjelmaan.

Muutoksen mukana voimaan tuli uusi ajoneuvolaki. Sen mukana poistui taksamittarivelvoite, mikä on lisännyt harmaata taloutta. Lisäksi hinnat ovat paikoin nousseet, ja taksien saatavuus on heikentynyt. Myös Kela-kyydeissä on ollut merkittäviä ongelmia.

Suomen taksiyrittäjiä edustavan Taksiliiton tekemä tutkimus osoittaa, että asiakkaiden luottamus taksiin on heikentynyt.

Vain 12 % vastanneista suhtautuu muutoksiin myönteisesti.

– Takseja on ollut vossikka-ajalta lähtien. Yhtäkkiä kaikki saavat ajaa, ja hinnan saa määrittää itse, niin ei ole ihme, että ala menee sekaisin, sanoo lahtelainen taksiyrittäjä Olli Toivonen.

Kysely osoittaa paikalliset kipupisteet

Harmaasta taloudesta on viitteitä, kun tarkastellaan taksiliikenteen toimialan arvonlisäverotilastoa. Timo Koskinen, Taksiliiton toimitusjohtaja

Etelä-Suomen Sanomat julkaisi verkossa kyselyn, jossa selvitettiin lukijoiden kokemuksia taksialan vapautumisesta. Kyselyyn vastasi 344 taksin käyttäjää. Vastauksista käy ilmi, että kaikki edellä mainitut puutteet näkyvät myös Päijät-Hämeessä.

Hallitus aloittaa lain korjaamisen Kilpailu- ja kuluttajaviraston, Liikenne- ja viestintäviraston Traficomin ja Verohallinnon kanssa syksyllä.

Myös verohallinto laajentaa valvontaa ensi vuonna selvittääkseen yhteyden harmaan talouden lisääntymiseen.

– Harmaasta taloudesta on viitteitä, kun tarkastellaan taksiliikenteen toimialan arvonlisäverotilastoa, kertoo Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen.

Sekava hinnoittelu herättää kysymyksiä

Mittareiden puutteen ja harmaan talouden lisäksi kuluttajien luottamusta taksiin on heikentynyt hinnoittelun vapautuminen. ESS:n kyselyssä useat vastaajat kertovat, ettei taksiin uskalla mennä, jos hinta ei näy selkeästi tai ole ennestään tuttu.

Traficomin tieliikennejohtaja Marko Sillanpää kertoo, että Traficom valmistelee syksylle hinnastomääräystä.

– Asiakkaan pitäisi nähdä jo tolpalla selkeästi, miten hinta muodostuu.

Tilastokeskuksen arvion mukaan suurimmat hinnanmuutokset ovat Uudellamaalla, jossa on eniten kilpailua.

Asiakkaan pitäisi nähdä jo tolpalla selkeästi, miten hinta muodostuu. Tieliikennejohtaja Marko Sillanpää

ESS:n kyselyyn vastanneista noin puolet oli maksanut enemmän matkasta, joka aikaisemmin maksoi vähemmän.

Lahden suurin taksitoimija Lahden Aluetaksi nosti hintojaan kaksi prosenttia heinäkuun alussa.

– Muutos on maltillinen, eikä liity varsinaisesti taksikilpailun lisääntymiseen, sanoo Aluetaksin toimitusjohtaja Timo Ahokanto.

Ahokannon mukaan ala on jo ennestään niin täynnä, ettei uusien toimijoiden lisääntyessä kaikille riitä ajoa. Lahden Aluetaksilla on lakiuudistuksen jälkeen ollut vähemmän ajoa kuin ennen.

Taksin kuljettajalta toivotaan ammattitaitoa

ESS:n kyselyn vastaajista liki 90 prosenttia oli istunut mielestään epämääräiseen taksiin. Useimmiten hinnoittelu oli epäselvää.

Myöskään taksin tilaamisen ei koettu helpottuneen. Vain 22 prosenttia vastaajista piti tilaamista aiempaa helpompana applikaatioiden avulla.

Taksiliiton Koskisen mukaan lakimuutoksessa kuluttajille siirtyi paljon vastuuta.

ESS:n kyselyyn vastanneille yksi taksilain näkyvimmistä seurauksista on kuskien epävarma paikkatuntemus. Suurin osa kertoo, että on lain uudistuttua istunut kyytiin, jonka kuljettaja ei osannut ajaa ilman ohjeistusta oikeaan paikkaan.

Myös Kelan taksikuljetusten vastaavan suunnittelijan Anne Gissin mielestä kuljettajien koulutukseen eli matkojen turvallisuuteen pitäisi kiinnittää huomiota. Gissin mukaan koulutusvelvoite olisi tärkeä erityisesti invataksien kuljettajille.

– Olisi tärkeää vaatia asiantuntemusta apuvälineiden kiinnittämiseen, turvalliseen ajotapaan ja asiakkaan kohtaamiseen.

Lue myös: Taksikuski ajaa ja anniskelee takapenkille? Ei onnistu, sanoo viranomainen
 

Kela-kyydin ongelmat ovat vähentyneet

Moni ESS:n kyselyyn vastanneista kertoi lain vaikuttaneen Kela-taksipalveluun. Esimerkiksi Päijät-Hämeen keskussairaalalla kuljetusta on joutunut joskus odottamaan tunnin entisen 15 minuutin sijaan. Toisaalta Anne Giss kertoo, että Kelalle ei enää tule juurikaan valituksia taksipalveluista. Lakiuudistuksen vasta alettua valituksia oli paljon, mutta nyt niiden määrä on laskenut samalle tasolle kuin ennen uudistusta.

Kela-taksikuljetukset ovat herättäneet paljon keskustelua, ja Sosiaali- ja terveysministeriö arvioi palveluiden toimivuutta ja lakimuutostarpeita.

Samaan aikaan, kun kaupungeissa kilpailu kiristyy, maaseudulla ja pienissä kunnissa ei ole entiseen tapaan takseja, sillä uusi laki lopetti päivystysvelvoitteen, ja autot voivat liikkua maakunnan alueella entistä vapaammin.

– Ketään ei voi pakottaa päivystämään, kunnat voisivat jatkossa ostaa päivystystä esimerkiksi koulukyytien kilpailutusten yhteydessä, Timo Koskinen sanoo.

Helmi Hämäläinen
helmi.hamalainen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi