Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Valtatie 24:n risteys Hollolassa huolettaa autoilijoita, poliisi ja ely-keskus eivät alentaisi nopeusrajoitusta – "Lähtökohta on autoilijoiden vastuu"

Moni Hollolassa autoileva kokee Vesikansantien (valtatie 24) ja Paimelantien risteyskohdan vaaralliseksi. Viimeksi risteyksessä rytisi viime keskiviikkona, kun kahden auton peräänajossa toinen ajoneuvo päätyi katolleen ajoradalle.

Vesikansassa asuva Jarno Pakkanen kertoo lähialueen asukkaiden hämmästelevän sitä, että risteysalueen nopeusrajoitusta ei lasketa nykyisestä 80 kilometristä tunnissa 60 kilometriin tunnissa, vaikka läheltä piti -tilanteita on usein.

Vesikansantien ja Paimelantien risteyksessä tapahtui tällä viikolla peräänajo, jossa toinen auto päätyi katolleen ajoradalle. Kuva: Lukijan kuva

– Aamuliikenteessä jos yrittää kääntyä Paimelantieltä Vesikansantielle kohti Lahtea, saa kaasun painaa kunnolla pohjaan jos haluaa sekaan mahtua, hän sanoo

Pakkasen mukaan myös Vesikansantieltä on ongelmallista kääntyä Paimelantielle.

– Takana tuleva ei välttämättä huomioi kääntyvää. Taustapeilistä täytyy katsoa, tuleeko kukaan niskaan, Pakkanen kuvailee.

Satunnaisista onnettomuuksista huolimatta risteys ei ole kuitenkaan poliisin näkökulmasta erityisen vaarallinen, kertoo Hämeen poliisilaitoksen liikennesektorin johtaja, ylikomisario Jouni Takala. Viime vuosina on tapahtunut jonkin verran kääntyvien peräänajoja.

– Autoilijoilta vaaditaan huolellisuutta. Liikennemäärät sillä suunnalla ovat kasvaneet, sillä asutus Paimelantien varressa on lisääntynyt ja liikennettä on Asikkala–Lahti-välillä aiempaa enemmän. Siksi jonoon liittyminen on entistä vaikeampaa, Takala sanoo. Hän peräänkuuluttaa autoilijoilta erityistä tarkkuutta.

– Jonoliikennettä tulee seurata eikä ajaa niin, että huomio on keskustelussa tai matkapuhelimessa.

"Lähtökohta on autoilijoiden vastuu risteysajostaan"

Valtateiden nopeusrajoitukset määrittelee ely-keskus. Takalan mukaan risteysalueen onnettomuusmäärät eivät vielä anna aihetta sille, että poliisi esittäisi nopeusrajoituksen muuttamista.

– Jos lähdemme aina risteysonnettomuuden jälkeen pudottamaan nopeutta kuuteenkymppiin, pohjoiseen on aika pitkä matka.

Hän muistuttaa, että Vesikansantie on osa laajempaa valtatie 24:ää.

– Emme voi lähteä siitä, että pelkästään nopeusrajoitusta pudottamalla päästään valtatieverkolla parhaaseen lopputulokseen. Lähtökohta on autoilijoiden vastuu omasta risteysajostaan.

Uudenmaan ely-keskuksen yksikön päällikkö Timo Karhumäki on sitä mieltä, että kynnys madaltaa valtatien nopeusrajoitusta taajaman ulkopuolella on korkea.

– Nopeustaso pidetään mieluummin vähän ylempänä. Jos joku liittymä todetaan tilastojen valossa erityisen ongelmalliseksi, liittymiä voidaan parantaa mieluummin ryhmittymiskaistoja tekemällä.

Janne Nieminen
janne.nieminen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi