Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Lahteen on haettu vähiten sähköautojen latauspistetukia

Lähes neljäsosa taloyhtiöistä kaavailee latausjärjestelmiä, mutta Lahdessa vain yksi on hakenut valtion avustuksen.

Kuva: Timo Filpus

Taloyhtiöt ovat voineet hakea valtion tukea sähköautojen latausinfran parantamiseen viime elokuusta alkaen. Lahdessa hakemuksia on tehty vain yksi.

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:n ylitarkastaja Kari Lappalainen myönsi Lahden ensimmäisen avustuksen viime viikolla. Asunto Oy Karilasse Vesijärvenkadulla sai tuen, joka kattaa noin kolmanneksen koko projektin kuluista.

Latausinfratuen tarkoituksena on edistää sähköautokannan kasvua kansallisten ilmasto- ja energiatavoitteiden mukaisesti.

Edellinen hallitus asetti tavoitteeksi, että Suomessa on 250 000 sähköautoa vuoteen 2030 mennessä. Vuoden alussa täyssähköisiä henkilöautoja oli 2 952 ja ladattavaa hybridiautoja 15 570.

Aikeet latauspisteiden toteuttamiseen ovat yleistyneet viime syksystä valtakunnallisesti. Lähes neljäsosa taloyhtiöistä kaavailee sähköautojen latausjärjestelmiä, selviää Kiinteistöliiton keväisestä tutkimuksesta.

– Lahti on vähän jälkijunassa tässä asiassa. Harmittaa, kun kotikaupungissa ei olla oltu hereillä tärkeän asian äärellä, Kari Lappalainen sanoo.

Lähes kaikki hakevat tuen, jos asentavat latauspisteen

Aran tuen ehtona on, että sillä rakennetaan valmiudet vähintään viiden latauspisteen toteuttamiselle.

Lappalaisen mukaan suurin osa, yli 90 prosenttia, latauspisteitä asentavista taloyhtiöistä hakee valtion tuen. Jos tukea ei haeta, on kyseessä tyypillisesti yksittäisen asukkaan itse kustantama tolppa.

Vaikka latauspisteitä pystytetään vielä maltillisesti, sähköautojen hankkiminen yleistyy.

Tulevaisuuden ongelma voi olla, ettei taloyhtiö houkuttele uusia asukkaita, jos pihalla ei ole latausmahdollisuutta. Kari Lappalainen

– Tulevaisuuden ongelma voi olla, ettei taloyhtiö houkuttele uusia asukkaita, jos pihalla ei ole latausmahdollisuutta, Lappalainen pohtii.

Taloyhtiö Karilassen pihaan tulee kuusi latauspistettä, joissa onnistuu myös perinteinen auton lämmitys. Isännöitsijä Pertti Mynttinen Jolaka Oy:stä kertoo, että sähkökaapelit vedettiin pihasaneerauksen yhteydessä.

– Asukkaat ovat kyselleet latauspisteitä, ja moni on hankkimassa hybridiauton.

Mynttisen mukaan myös muihin yhtiön isännöimiin taloihin on suunnitteilla vastaava uudistus.

Sähköautojen määrä kasvaa maltillisesti Päijät-Hämeessä

Lahden Autosalvan myynnin johtaja Jarkko Metso kertoo, että täyssähköautoja ostetaan yhä hyvin vähän. Lahdessa on myyty vain yksittäisiä kappaleita. Sen sijaan puoliksi sähköllä toimivien hybridiautojen kysyntä on kasvussa.

Myös tilastot osoittavat, että Päijät-Hämeessä sähköauto on vielä harvinaisuus. Maakuntaan rekisteröitiin tammi–kesäkuussa 1858 uutta autoa, joista vain 21 on sähköautoja.

Hybridiautoja, jotka käyttävät sekä sähköä että bensiiniä, rekisteröitiin 46. Suurin osa rekisteröidyistä kulkupeleistä on bensiinikäyttöisiä.

Suhteutettuna kaikkien maakunnassa rekisteröityjen autojen määrään, Päijät-Hämeessä rekisteröitiin Suomen kuudenneksi eniten sähköautoja.

Koko maassa on rekisteröity tänä vuonna 995 sähköautoa, kun kokonaisuudessaan uusia autoja otettiin käyttöön 60 277.

Lahdessa on tällä hetkellä kuusi julkista latausasemaa.

Helmi Hämäläinen
helmi.hamalainen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi