Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Hyvinvointiyhtymän palautuminen kesäkuisesta kyberhyökkäyksestä tulee kestämään kuukausia: vaikutukset tuntuvat yhä neuvoloissa, hammashoidossa ja vuokrien laskutuksessa

Tietojärjestelmäongelmat haittaavat edelleen yhtymän sosiaali- ja terveyspalveluja, kuormittavat henkilöstöä sekä hidastavat asiakas- ja potilastyötä. Kuva: Anssi Hietamaa

Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä tiedottaa, että sen täydellinen toipuminen Lahden tietoverkkoon kesäkuussa tehdystä kyberhyökkäyksestä tulee kestämään kuukausia.

Syynä tähän on se, että hyvinvointiyhtymä eriyttää parhaillaan pysyvästi omaa verkkoaan Lahden verkosta. Yhtymän verkkoon siirrettäviä työasemia on Lahden alueella yli 1 600, ja päivässä verkkoon saadaan siirrettyä noin 40 asemaa. Samaan aikaan yhtymä tekee palvelinten siirtoja ja laajentaa verkkoaan toimipisteisiin, joissa sitä ei vielä ole.

Tietojärjestelmäongelmat haittaavat edelleen yhtymän sosiaali- ja terveyspalveluja, kuormittavat henkilöstöä sekä hidastavat asiakas- ja potilastyötä.

Neuvolaan normaalia vähemmän aikoja, laskujen käsittelyssä viivettä

Hyvinvointiyhtymä kertoo tiedotteessaan, että Lahden terveyskeskusten puhelinpalveluissa esiintyy edelleen ajoittain ruuhkaa eikä soittopyyntöjen jättäminen onnistu. Terveysasemilla pystytään tiedotteen mukaan kuitenkin hoitamaan kiireelliset asiat ja ajanvarauspotilaat.

Myöskään hammashoidossa kaikkia kuvantamista vaativia hoitoja ei toistaiseksi voida toteuttaa. Sekä terveyskeskusten että hammashoitoloiden vastaanotoilla ei myöskään välttämättä pystytä hoitamaan kaikkia käyntiin kuuluvia asioita yhdellä kertaa.

Neuvoloissa ei puolestaan tällä hetkellä ole pystytty antamaan normaalia määrää uusia aikoja, eikä kaikkiin asiakkaiden asiakirjapyyntöihin ole voitu vastata. Asiakastyöhön aiheuttaa viivettä muun muassa se, ettei kaikkiin tarvittaviin asiakastietoihin ole ollut pääsyä.

Lue myös: It-gurun mielestä Lahteen ei osunut kyberhyökkäystä – "Se on vaan seksikkäämpi termi"
 

Yhtymässä ei kuitenkaan ole tullut tietoon vakavia potilas- tai asiakasvahinkoja tai läheltä piti -vaaratilanteita, jotka liittyisivät tietojärjestelmäongelmiin.

Myös yhtymän ostolaskujen käsittelyssä esiintyy viivettä tietojärjestelmien hitauden vuoksi, eikä yhtymän asiakkailleen vuokraamien asuntojen vuokria ole pystytty laskuttamaan. Yhtymä varoittaakin, että asiakkaat saattavat saada kerralla laskun useamman kuun vuokrista takautuvasti, kun järjestelmä tulee taas kuntoon.

Akuutisti sairastuneita potilaita pyydetään hakeutumaan omalle terveysasemalle tai tarvittaessa soittamaan Akuutti24:n päivystysapunumeroon 116 117.

Sohvi Auvinen
sohvi.auvinen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi