Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Lahti aikoo erottua asuntomessuilla puisella messuosastolla, postikorteilla ja siirtotatuoinneilla

Lahti pyrkii erottumaan asuntomessuilla puisella messuosastolla. Osaston suunnitelusta vastasivat Lahden Muotoiluinstituutin 2. vuosikurssin opiskelijat: Sara Auvinen, Fabiola Hallberg, Miia Laine ja Jessica Perhiö. Kuva: Lahden kaupunki

Lahden kaupunki valmistautuu parhaillaan heinäkuun puolessavälissä Kouvolassa järjestettäviin asuntomessuihin. Kaupunki aikoo erottautua edukseen täyspuusta valmistetulla messuosastolla.

Lahden kaupunki julkaisi tiistaina Twitterissä kuvan puisesta "kontista".

Kaupungin viestinnän asiantuntijan Mirkka Ruohosen mukaan puun lisäksi esittelyosastolle tulee tehosteeksi peltiä, Lahti-matto ja kasviseinämää.

– Messuosaston suunnittelusta ja toteutuksesta ovat vastanneet Lahden Muotoiluinstituutin toisen vuosikurssin opiskelijat. Osasto on kouluprojekti, jonka parissa opiskelijat ovat työskennelleet koko kevään, Ruohonen kertoo.

Hänen mukaansa puinen messuosasto on hyvä jäänmurtaja, jonka kautta on helppo lähteä kertomaan Lahdesta messuvieraille.

– Puinen osasto erottuu varmasti tyypillisistä messuteltoista ja -konteista. Osaston kautta voi lähteä esimerkiksi keskustelemaan opiskelumahdollisuuksista Lahdessa tai miten korkeakoulutus näkyy kaupungissa.

Kustannus kaupungille reilu 30 000 euroa

Asuntomessut järjestetään Kouvolassa 12.7.–11.8. Kuukauden kestäville messuille osallistuminen maksaa kaupungille Ruohosen mukaan noin 3 500 euroa. Osastoprojektin sekä messuilla käytettävän ja jaettavan markkinointimateriaalin kokonaiskustannus on puolestaan noin 30 000 euroa.

Lahden messuosastolla jaetaan esimerkiksi Lahti-aiheisia postikortteja, muovisia rintamerkkejä sekä lapsille tarkoitettuja siirtotatuointeja, jotka kertovat Lahdesta.

Viimeksi Lahti oli mukana asuntomessuilla vuonna 2015. Asuntomessut järjestettiin tuolloin Vantaalla. Kaupunki ei esiintynyt messuilla itsenäisenä osastonaan kuten tänä vuonna, vaan vuonna 2015 Lahti oli osa Lahti Regionin yhteisosastoa.

Ruohosen mukaan asuntomessuilla voi olla isokin vaikutus kaupungin markkinoinnissa.

– Messuilla saattaa vierailla jopa 140 000 kävijää. Ylipäätään ihmiset, jotka sinne tulevat, ovat kiinnostuneita rakentamisesta, sisustamisesta ja asumisesta.

Kaupungin osastolla esitellään muun muassa Lahtea kotikaupunkina: asumisen vaihtoehtoja, tapahtumia ja kaupungin palveluita. Asuntomessut ovat lisäksi väylä markkinoida Lahden voittoa Euroopan vihreä pääkaupunki -kilpailussa. Ruohonen sanoo, että kaikkiaan messujen tavoite on saada Lahden tunnettuus paremmaksi ja houkutella kaupunkiin uusia asukkaita.

– Levitämme sellaista hyvää fiilistä Lahdesta ja lahtelaisuudesta, Ruohonen tiivistää.

Ruska Paronen
ruska.paronen@ess.fi
@
Aiotko käydä Kouvolan asuntomessuilla?
Aiotko käydä Kouvolan asuntomessuilla?
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi