Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Tällainen on Luhdan tuleva erilainen nettikauppa – "Jos nyt todetaan, että sataa pari päivää, niin tarjoamme sadevaatteita"

Luhdan uusi logistiikkakeskus Nastolassa hoitaa jatkossa kaikki Euroopan toimitukset.

Toimitusjohtaja Vesa Luhtanen esittelee uutta varastoa, jossa rekit vähenevät ja robootteja tulee tilalle. Kuva: Ronja Koskinen

Luhta laajentaa syksyllä toimintaansa omaan nettikauppaan. Verkossa kokeillaan uutta tuotteiden vaihtuvuuteen ja ajankohtaisuuteen perustuvaa konseptia.

Uudistus on osa L-Fashion Groupin suuria investointeja, joissa Nastolan logistiikkakeskusta on laajennettu ja automatisoitu.

Lahdesta hoidetaan jatkossa koko Euroopan toimitukset, ja itävaltalaisen toimittajan 200 Knapp-robottia kuljettavat nyt paketteja varastossa. Investointi nopeuttaa lähetysten tekemistä ja varastoimista merkittävästi.

– Tehokkuus on nyt ihan toista luokkaa kuin kaksi vuotta sitten, kun toimimme vielä perinteisemmällä mallilla. Manuaalista työtä laatikoiden siirtämisessä on enää hyvin vähän, sanoo toimitusjohtaja Vesa Luhtanen.

Investoinnit auttavat pysymään ajassa

25 miljoonan euron investoinnit näkyvät jo Nastolassa, jossa Kiinasta saapuneet paketit kulkevat automatisoidulla tuhansien metrien pituisella linjastolla. Suurin osa L-Fashionin tuotteista valmistetaan Kiinassa.

Vaikka kesä on parhaillaan vauhdissa, Nastolassa ollaan jo siirrytty toppatakkikauteen. Talvikauden trendejä näyttävät olevan tikatut muhkeat takit. Syksyllä aukeavassa verkkokaupassa tarjotaan vaihtuvasti ajankohtaisia tuotteita.

– Varmistamme, että kansainvälinen laajentuminen verkkokaupassa on mahdollista ja levittäydymme koko Eurooppaan, Luhtanen kertoo.

Jos nyt todetaan, että sataa pari päivää, niin tarjoamme sadevaatteita. Jos tulee kylmä, tarjoamme siihen sopivia vaatteita. Juhlakaudella puolestaan on juhlavaatteita. Vesa Luhtanen

Luhtasen mukaan investoinneilla pyritään pysymään ajan hermoilla ja säilyttämään yhtiön tulos. Logistiikkakeskus on yrityksen suurin investointi ja rakennemuutos sitten pääkonttorin rakentamisen vuonna 2012.

– Markkina-aseman menettämisen suojaaminen Euroopassa on meille ensisijaista, ja kasvun hakeminen on toissijaista. Emme lähde kilpailemaan suurten verkkokauppojen kanssa.

Aikaisemmin yhtiö on toiminut verkkokaupassa asiakkaidensa, kuten Zalandon kautta. Nyt se aloittaa ensimmäistä kertaa oman toimituksen suoraan kuluttajille.

Uuden verkkokauppakonseptin houkuttelevuus testataan ensin kotimaassa jo olemassa olevilla asiakkailla, eikä markkinointiin panosteta suuremmin.

Kuluttaja haluaa tuotteet heti

Verkkokaupan idea on, että asiakas tekee päätöksiä nopeasti, sillä tuote poistuu verkkokaupasta nopeasti. Tarjolla on yhtiön eri merkkien vaatteita ja asusteita.

– Jos tulee kylmä, tarjoamme siihen sopivia vaatteita. Juhlakaudella puolestaan on juhlavaatteita, Luhtanen kertoo verkkokaupasta.

Vesa Luhtasen mukaan verkkokauppa testataan ensin kotimaassa. Sitten odottavat Euroopan markkinat. Kuva: Ronja Koskinen

Testattava konsepti on uusi koko maailmassa. Tavoitteena on vastata yksilöityvään kulutuskäyttäytymiseen. Verkkokaupassa ajankohtaisuus on tärkeää, ja yritys haluaa erottautua.

Verkkokaupan suosion kasvu lisää luonnollisesti hiilidioksidipäästöjä, kun tavaraa kuljetetaan ympäri maailmaa.

Luhta kertoo huomioivansa ympäristövastuunsa valmistamalla tuotteita, jotka kestävät käytössä pitkään. Lisäksi energiankulutus pyritään pitämään kohtuullisena. Esimerkiksi uudessa logistiikkakeskuksessa linjastot kulkevat vain kun tavara liikkuu. Myös pakkausmateriaalit ovat kierrätettäviä.

Vesa Luhtasen mukaan verkkokauppa ja logistiikkainvestoinnit ovat vastaus alan tulevaisuuden haasteisiin, joita ovat kiristyvä kilpailu verkkokaupassa. Asiakkaat haluavat tilauksensa yhä nopeammin.

– Aikaisemmin meillä saattoi kestää kaksi viikkoa, että tavara lähti varastosta eteenpäin, mutta nyt kun saamme illalla tilauksen, tavara on lähtöpisteessä yöllä. Rytmi on ihan toisenlainen, Luhtanen kuvailee.

Robotiikka korvaa työvoimaa

Investoinnit maksavat itsensä takaisin noin kymmenessä vuodessa, Luhtanen arvioi.

Automatisoituminen on karsinut varaston viisi omaa työntekijää, mutta robottienkin keskellä tarvitaan yhä ihmisiä hallinnoimaan toimintaa.

200 Knapp-robottia kuljettaa paketteja, jotka liikkuvat nopeasti. Kuva: Ronja Koskinen

Jatkossa ulkopuolista vuokratyövoimaa tarvitaan varastolle noin 30 henkilöä sesongin aikana. Uusi varastoalue on kuitenkin robottien valtakuntaa, eikä sinne ole turvallisuussyistä asiaa kuin huoltohenkilöillä.

Logistiikkakeskuksen sijoittaminen Lahteen oli sopiva ratkaisu, sillä pääkonttorin läheisyys helpottaa yhteistyötä. Lisäksi Nastolassa oli sopivan kokoiset tilat valmiina. Myös Kiinan tytäryhtiö investoi viime vuonna tuotanto- ja varastotiloihin.

Varastoon mahtuu jopa kaksi miljoonaa tuotetta. Kuva: Ronja Koskinen
Helmi Hämäläinen
helmi.hamalainen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi