Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Lahden kaupungin verkkoon tehty hyökkäys hidastaa edelleen hyvinvointiyhtymän palveluita – tietoja kirjataan käsin ja henkilöstö joutuu hyppimään työpisteeltä toiselle

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän tietoon ei ole tullut läheltä piti -tilanteita, jotka liittyisivät tietojärjestelmäongelmiin. Kuva: Katja Luoma

Kaksi viikkoa sitten Lahden kaupungin verkkoon kohdistunut hyökkäys aiheuttaa yhä häiriöitä Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän sosiaali- ja terveyspalveluissa.

Työ on monissa yksiköissä normaalia hitaampaa, koska tietoja joudutaan kirjaamaan käsin ja asiakastietoja voidaan käsitellä vain osassa työasemia. Henkilöstö on joutunut liikkumaan työpisteiden välillä päästäkseen toimiville työasemille, ja joitakin asiakasvastaanottoja on jouduttu siirtämään.

Yhtymän tiedotteen mukaan vielä ei pystytä arvioimaan, kuinka kauan tilanne jatkuu.

Tuet maksettu ajallaan poikkeusjärjestelyillä

Hyökkäys haittaa huomattavasti yhtymän sosiaalipalveluita, joissa on jouduttu turvautumaan erilaisiin poikkeusjärjestelyihin, jotta asiakaspäätökset ja muut välttämättömät tehtävät on saatu hoidettua. Poikkeusjärjestelyiden turvin sosiaalietuudet kuten toimeentulotuki ja omais- ja perhehoitajien palkkiot on saatu maksettua ajallaan.

Lue myös: Haittaohjelmia, virheitä, huonoa onnea, tökkiviä ohjelmistoja... – Tietotekniikka elänyt Lahden seudulla täyttä kaaosta
 

Lahden hammashoitoloissa saadaan hoidettua aiemmin ajan varanneet asiakkaat, mutta uusia ajanvarauksia ei tällä hetkellä voi tehdä. Hammas- ja leukakuvantaminen ei toimi, mikä rajoittaa vastaanotoilla tehtäviä hoitotoimenpiteitä. Neuvolassa ei ole pystytty vastaamaan kaikkiin asiakkaiden asiakirjapyyntöihin.

Puhelinpalveluissa vielä ruuhkaa, soittopyynnöt eivät tallennu

Lahden terveyskeskusten puhelinpalveluun on lisätty linjoja ja henkilöstöä, mutta palvelussa voi esiintyä edelleen ruuhkaa. Soittopyynnöt tallentava takaisinsoittojärjestelmä ei toistaiseksi ole käytössä. Terveysasemilla pystytään hoitamaan kiireelliset ja ajanvarauspotilaat, ja myös uusia aikoja on saatu annettua lähes normaali määrä.

Akuutisti sairastuneita potilaita pyydetään hakeutumaan omalle terveysasemalle tai tarvittaessa soittamaan Akuutti24:n päivystysapunumeroon 116 117. Yhtymässä ei ole tullut tietoon vakavia potilas- tai asiakasvahinkoja tai läheltä piti -vaaratilanteita, jotka liittyisivät tietojärjestelmäongelmiin. Yhtymän ostolaskujen käsittelyssä on viivettä tietojärjestelmien hitauden vuoksi.

Samalla kun järjestelmiä ja palveluita korjataan ja verkkoympäristön suojausta tehostetaan, yhtymässä tehdään työtä tarkoituksena irrottautua lopullisesti Lahden verkosta. Hyvinvointiyhtymä katkaisi yhteyden kaupungin verkkoon hyökkäyksen aikana, jotta haittaohjelmasta olisi mahdollisimman vähän vahinkoa yhtymän järjestelmille. Nyt hyvinvointiyhtymän Lahden toimipisteet tullaan kytkemään yhtymän omaan verkkoon, jotta vastaavaa ei enää pääse tapahtumaan.

Elina Nissinen
elina.nissinen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi