Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Lasten, nuorten ja opiskelijoiden bussiliput halpenevat – Lahden seudun joukkoliikenteen runkolinjastolle vihreää valoa

Lahden seudun joukkoliikenteen uusi runkolinjasto on tarkoitus ottaa käyttöön vaiheittain nykyisten liikennöintisopimusten päättyessä vuosien 2019–2022 aikana. Kuva: Sami Lettojärvi

Lahden seudun joukkoliikennelautakunta hyväksyi torstaina joukkoliikenteen runkolinjastosuunnitelman ja lasten, nuorten ja opiskelijoiden lippujen hinnanalennuksen.

Lautakunta päätti, että lasten ja nuorten kausilippujen hintaa lasketaan 50 prosentilla ja opiskelijoiden 30 prosentilla. Arvolipun alennus puolestaan muuttuu nuorilla ja opiskelijoilla 30 prosenttiin aikuisten lipun hinnasta.

Esimerkiksi Lahdessa A- ja B -vyöhykkeillä lasten kausilippu maksaa alennuksen myötä 29 euroa kuussa. Nuorten ja opiskelijoiden AB-kausilipun uusi hinta on 40,60 euroa kuukaudessa. Tähän asti lasten, nuorten ja opiskelijoiden AB-vyöhykkeen kausilippu on maksanut 58 euroa kuukaudessa.

Lisäksi nuorten ja opiskelijoiden arvolippualennus kattaa jatkossa koko liikennöintialueen, kun se on tähän asti ollut käytössä ainoastaan A- ja B -vyöhykkeillä Lahden sisällä.

Opetusryhmät saavat matkustaa ilmaiseksi

Jatkossa myös varhaiskasvatus- ja perusopetusryhmät saavat matkustaa kello 9–15 ilmaiseksi bussilla. Ryhmässä saa olla maksimissaan 30 lasta, ja mukana kulkevien opettajien ja muiden aikuisten on maksettava omat matkansa. Uudet hinnat astuvat voimaan 12.8.2019 koko Lahden seudun liikenteen alueella kuntalaisuudesta riippumatta.

Alennuksesta päätettiin Lahden osalta jo huhtikuussa, mutta silloin jäätiin vielä odottamaan muiden kuntien lausuntoja. Nyt Heinola, Hollola, Kärkölä ja Orimattila tukivat alennusten käyttöönottoa. Kannatus saatiin kunnilta, joille kustannusvaikutus on suurin. Asikkala ja Padasjoki tukevat lasten ja nuorten kulkemista joukkoliikenteessä palveluseteleillä, joten niiden viranhaltijoiden mukaan muita tukimuotoja ei ole järkevää ottaa käyttöön.

Reitteihin ei suuria muutoksia, yksityiskohdat tarkentuvat myöhemmin

Lautakunta hyväksyi myös vuosina 2018–2019 laaditun runkolinjastosuunnitelman.

– Merkittävimpänä muutoksena on ajatus 11 runkolinjasta, joita muut linjat täydentävät. Reitteihin ei tule suuria muutoksia, kertoo joukkoliikennelogistikko Katja Suhonen. Lisäksi on laadittu suunnitelma seudullisista linjoista Orimattilaan ja Heinolaan ja erillinen yölinjasto.

Aikataulut, varmat reitit ja pysäkkien sijainnit tarkentuvat, kun linjoja aletaan syksyllä kilpailuttamaan. Linjat tulevat Suhosen mukaan kulkemaan suunnitelmien mukaisesti keskustaan, mutta niiden päät saattavat vielä muuttua. Esimerkiksi Mukkula­–Metsäkangas ja Hörölä–Myyntimiehenkatu saattavat kääntyä Mukkula–Myyntimiehenkaduksi ja Hörölä–Metsäkankaaksi.

Keskustan bussiterminaalin mahdollisesta siirtymisestä ei päätetty lautakunnan kokouksessa, koska siitä vastaa Lahden tekninen ja ympäristölautakunta.

Elina Nissinen
elina.nissinen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi