Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Tietoverkon häiriöt huolestuttavat lahtelaisia: "Tällaisia herätyksiä on hyvä saada"

Lahtelainen Heikki Ritvanen oli kyytimiehenä, kun hänen vaimonsa Leila Tolkki kävi hoitajan vastaanotolla. Kumpikin piti terveydenhuollon tietojärjestelmäongelmia huolestuttavina. Kuva: Juha Peurala

Lahden kaupunginsairaalan pääaula on torstaina iltapäivällä poikkeuksellisen hiljainen. Kahvio on tyhjä, ja vastaanottohuoneiden edustalla on vain muutama asiakas.

Lahtelainen Heikki Ritvanen ei ole perehtynyt Lahden kaupungin tietojärjestelmäongelmaan, joka haittaa myös Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymää. Hänen mielestään järjestelmän haavoittuvuus antaa kuitenkin aiheen pohtia, miten riskit saataisiin poistetuksi.

– Tällaisia herätyksiä on hyvä saada.

Ritvasen puoliso Leila Tolkki on samoilla linjoilla. Hän huomauttaa, että terveyspalvelut eivät ole turvallisella pohjalla, jos ulkopuoliset pystyvät aiheuttamaan niille vahinkoa.

– Kun ollaan liian riippuvaisia tietojärjestelmistä, voi tulla sellaisia ongelmia, joihin ei olisi varaa.

Tolkki kävi torstaina hoitajan vastaanotolla. Asiointi keskustan terveysasemalla on vaatinut odottelemista, mutta sillä ei ole mitään tekemistä takkuavien verkkoyhteyksien kanssa. Syyt ovat muualla.

– Tämä organisaatio täällä on vähän tällainen.

Terveysneuvo mykkänä

Lahtelainen Sanna Loponen törmäsi palveluiden poikkeustilanteeseen siinä, että hän ei saanut yhteyttä Terveysneuvo-palvelupuhelimeen.

Loponen huomauttaa, ettei mahdollinen takaisinsoitto Terveysneuvosta enää iltapäivällä juuri hyödytä .

– Se on plus miinus nolla. Yhtä hyvin voi mennä lapsen kanssa suoraan päivystykseen.

Loponen tuli kaupunginsairaalaan pääterveysasemalle viemään 2,5-vuotiaan Leevi-poikansa laboratorioon, koska ajan perumisesta ei tullut ilmoitusta. Tosin laboratoriokäynnin peruuntuminen ei olisi haitannut, koska hänellä olisi ollut aikaa myös uuteen käyntiin.

Sanna Loponen on tietoinen hyvinvointiyhtymän poikkeustilanteesta ja näkee tietoverkkovahingossa huolestuttavia piirteitä. Kyberhyökkäys vaikutti myös potilaskertomusten käyttöön.

– Herää sellainen kysymys, että onko sieltä viety tietoja.

Loponen on Leevi-poikansa kanssa käyttänyt tänä vuonna terveyspalveluja runsaasti, ja asiat ovat tähän asti sujuneet moitteettomasti. Hän varaa pojalleen vastaanottoajat Lahden itäiseltä lähiklinikalta, koska sieltä aikoja saa hyvin.

Petri Koivisto
petri.koivisto@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi