Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Kyberhyökkäys haittaa toimintaa Lahden terveysasemilla, kaupunginsairaalassa, hammashoitoloissa ja sosiaalipalveluissa

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän takaisinsoittojärjestelmä ei edelleenkään toimi, joten soittopyyntöihin ei pystytä vastaamaan. Kuva: Riitta Kumpulainen

Lahden kaupungin ja Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän välisten tietoliikenneyhteyksien puuttuminen haittaa toimintaa Ahtialan ja Launeen terveysasemilla, kaupunginsairaalassa, Lahden hammashoitoloissa ja sosiaalipalveluissa. Tietoliikenneyhteydet katkaistiin, jotta voitaisiin estää kaupunkiin kohdistetun kyberhyökkäyksen laajeneminen.

Sosiaali- ja terveydenhuollon kaikkien tietojärjestelmien käyttö ei ole mahdollista Lahden kaupungin alueen verkossa olevissa yhtymän työasemissa. Häiriö ei vaikuta toimintaan Nastolan terveysasemalla, koska Nastola ei ole Lahden verkossa.

Yhtymän puhelinpalveluissa on esiintynyt ongelmia aamupäivällä. Takaisinsoittopalvelu ei ole toiminut eikä soittopyyntöihin ole pystytty vastaamaan. Puhelinyhteydet Lahden terveysasemille ja hammashoitoloihin on saatu palautettua, mutta puhelimet saattavat ruuhkautua. Takaisinsoittojärjestelmä ei edelleenkään toimi, joten soittopyyntöihin ei pystytä vastaamaan.

Laboratorion näytteenotot terveysasemilla toimivat normaalisti. Samoin kuvantaminen röntgenissä onnistuu. Tiedot eivät tällä hetkellä siirry sähköisesti terveysasemille tai Kelan Kanta-palveluun.

Koska Kanta-palvelut eivät ole käytettävissä, yhtymä pyytää, että reseptien sähköisiä uusimispyyntöjä ei tehtäisi häiriön kestäessä. Apteekit eivät myöskään voi lähettää uusimispyyntöjä sähköisesti terveysasemille. Vastaanotoilla reseptit tehdään paperisina.

Akuutisti sairastuneita potilaita pyydetään hakeutumaan omalle terveysasemalle tai tarvittaessa soittamaan Akuutti24:n päivystysapunumeroon 116 117. Jos asia ei vaadi välitöntä ammattilaisen arviota, yhtymä pyytää ottamaan yhteyttä myöhemmin, sillä häiriön aikana vastaanottoaikoja ei pystytä antamaan tai muuttamaan.

Ajanvarauspotilaat pyritään hoitamaan terveysasemilla ja hammashoitoloissa, mutta kaikkea vastaanottoon sisältyvää ei välttämättä pystytä käynnillä hoitamaan, vaan asia saattaa vaatia uuden käynnin myöhemmin.

Potilaskertomusten tiedot eivät näy, eivätkä laboratoriovastaukset ja röntgenkuvat pääsääntöisesti ole käytettävissä. Sähköiset reseptit ja suun terveydenhuollon kuvantaminen eivät toimi.

Nina Räty
nina.raty@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi