Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Lahden keskustan yrittäjät toivovat bussin vaihtamisen säilyvän torilla

Uusi runkolinjasto on tarkoitus ottaa käyttöön vaiheittain nykyisten liikennöintisopimusten päättyessä vuosien 2019–2022 aikana. Kuva: Janne Ranne

Selkeä enemmistö Lahden keskustan yrittäjistä kannattaa bussien vaihtamisjärjestelyjen pysymistä nykyisellään. Kaupungin keskustan kehittämisyhdistys Lahti Cityn kyselyssä selvisi, että 80 prosenttia vastanneista keskustan yrittäjistä ja toimijoista toivoo bussiterminaalin säilyvän torilla.

Toinen vaihtoehto oli, että bussien vaihtaminen keskittyisi kauppakeskus Trion kohdalle. Sitä kannatti 20 prosenttia vastaajista. Kyselyyn tuli 25 vastausta. Lahti City edustaa välillisesti toistasataa keskustayritystä, ja siinä on mukana myös kaupunki.

Kyselyn vaihtoehdot perustuivat Lahden seudun liikenteen (LSL) tekemiin runkolinjastoluonnoksiin, joista toisessa terminaali olisi torilla ja toisessa Trion vieressä. Uusi runkolinjasto on tarkoitus ottaa käyttöön vaiheittain nykyisten liikennöintisopimusten päättyessä vuosien 2019–2022 aikana.

Torin eloisuuden säilyttäminen koettiin tärkeäksi

Suurin osa Lahti Cityn kyselyn vastaajista piti tärkeimpänä perusteluna torin vaihtoterminaalille torin elävyyden säilyttämistä. Lisäksi Lahden keskusta on laajentumassa länteen, jolloin terminaali olisi keskellä keskustaa.

– Kauppatorilla [on] tilaa vaihtomatkustajille enemmän. Turvallisempi [vaihtoehto] kuin tien ylitys Vesijärvenkadulla, eräs vastaaja kommentoi kyselyssä.

Vesijärvenkadulle suunniteltu Trion terminaali sai kannatusta erityisesti paremmasta Trion palvelevuudesta ja pohjoissuunnan vuorojen nopeutumisesta. Trion terminaali myös lyhentäisi matka-aikoja, kun torin kierros jäisi väliin.

– Kannatan Trion terminaalia, jos sillä saadaan säästöjä aikaan ja siten tehostettua ja parannettua vuoroja, kertoi toinen kyselyn vastaaja.

Lahti City haluaa säilyttää myöhäisimmät vuorot

Myöhäisillan vuoroja on karsittu LSL:n runkolinjastoluonnoksissa siten, että pääosa vuoroista loppuisi arkisin jo kello 22 tai 22.30 aikaan. Lahti Cityn esitys on, että iltavuoroja tulee olla tarjolla vähintään kello 23 saakka kaikille asuinalueille, jotta keskustan palvelutarjonta, elokuvat, teatterit ja ravintoloiden toimintaedellytykset voidaan taata.

Lahti City kertoo tiedotteessaan keskustan liikkeiden ja palveluiden menevän nykyään kiinni yhä myöhemmin. Lahti Cityn mukaan on sen takia tärkeää, että joukkoliikenne pystyy palvelemaan asukkaita.

Bussilla kuljetaan noin viisi prosenttia Lahden matkoista.

Elina Nissinen
elina.nissinen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi