Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Lahden Sokoksen kahvila on tarkoitettu maksaville asiakkaille – aiempaa tiukempi linja on kerännyt sekä kiitosta että kummastusta

Kuvituskuva. Kuva: ESS-arkisto

Lahden Sokoksen yhteydessä sijaitsevan Alex Food & Café -kahvilan remontti valmistui toukokuun loppupuolella. Uudistuksen yhteydessä Osuuskauppa Hämeenmaa reagoi useisiin asiakastoiveisiin. Suurin toive oli se, että kahvilan henkilökunta puuttuisi siihen, ettei kahvilan tiloissa oleilisi muita kuin maksavia asiakkaita. Tiukempi linja on kerännyt sekä kiitosta että ihmetystä. Osuuskauppa Hämeenmaan majoitus- ja ravitsemiskaupan toimialajohtaja Lari Rusila vastaa.

Onko kahvilan henkilökuntaa ohjeistettu poistamaan kahvilasta henkilöt, jotka eivät ole ostaneet kahvilan tuotteita?

Kyllä, kahvilan ja Hesburgerin tilat on tarkoitettu niissä asioiville asiakkaille. Kysyimme asiakkailta toiveita kahvilan uudistamiseksi. Yksi suurimmasta toiveista oli nimenomaan se, että paikat varattaisiin niille, jotka ravintolassa asioivat, eikä tulisi ryppäitä muista oleskelijoista. Olemme saaneet tästä uudistuksesta paljon kiitosta. Nyt, remontin valmistuttua, kahvilaa on kehuttu viihtyisämmäksi.

Onko oleilijoista ollut aiemmin ongelmaa?

On ollut. Palautteissa on kerrottu, että sen vuoksi asiakkaat ovat lähteneet muualle. Kahvila on vähän muodostunut sellaiseksi paikaksi, ja ehkä siksi siihen ei ole viitsitty aikaisemmin puuttua. Se on kuitenkin normaali käytäntö, että jos kahvilassa viettää aikaa, niin jokin tuote tulee ostettua.

Jos on totuttu tapaamaan (Alex Food & Caféssa) vaikka joka päivä neljän hengen porukalla, mutta ei ole ostettu mitään, niin nyt paikkaa ei ole enää tarkoitettu tällaista varten.

Saavatko esimerkiksi liikuntarajoitteiset, pienet lapset tai vanhukset levähtää kahvilassa ostamatta mitään vai ovatko säännöt samat kaikille?

Totta kai kaikissa ravintoloissa tulee käyttää pelisilmää ja katsoa, mikä tilanne juuri sillä hetkellä on. Avun tarpeessa olevia tulee auttaa, ja jos jotakuta esimerkiksi heikottaa niin silloin ei tietenkään pyydetä poistumaan.

Yleisohje kuitenkin pysyy: ravintola on maksavia asiakkaita varten. Muuten siinä käy äkkiä niin, että paikat ovat taas muiden kuin ravintolan asiakkaiden käytössä.

Entä jos kahvilan tiloissa on väljää?

Se tarkoittaisi paluuta vanhaan. Silloin emme lunastaisi lupausta asiakkaillemme. Muutoksen taustalla on asiakkaidemme suurin toive ja olemme saaneet paljon kiitosta sen toteuttamisesta.

Onko Sokoksen tiloissa muita istumapaikkoja?

Tavaratalon sisäänkäyntien ja alakerran S-Marketin luona on joitakin istumapaikkoja asiakkaille. Sisäänkäyntien luona olevat penkit on tarkoitettu pääasiassa taksia odottaville.

Jos kahvilasta ostaa vaikka kahvin, niin saako siinä tapauksessa istua niin kauan kuin haluaa?

Kyllä, ehdottomasti. Kahvilassa saa istua vaikka koko päivän.

Henrika Havumäki
henrika.havumaki@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi