Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Rauta taipui paineen alla Lahden Jokimaalla – katso vauhdikkaat kuvat Romurallista

Pelti rytisi voimalla ja savu nousi konepellin alta Lahden Jokimaan raviradan edustalla sunnuntaina, kun kuskit ottivat toisistaan mittaa romurallin tämän vuoden ensimmäisessä SM-osakilpailussa. Betonisten palkkien tukemat puunrungot estivät autoja kaasuttamasta satapäisen yleisön joukkoon.

Romurallin säännöt ovat yksinkertaiset: viimeinen liikkuja kehässä voittaa. Kilpailussa tarkoituksena on saada kilpakumppanin auto ajokelvottomaan tilaan, mutta rikkomatta omaansa – ainakaan pahasti. Sallitut vaihteet romurallissa ovat ensimmäinen vaihde ja pakki.

Romuralliin osallistuvasta autosta poistetaan kaikki palavat ja hajoavat osat, kuten listat, lasit, lamput tai turvatyynyt. Romurallissa autoa ei saa vahvistaa, mutta muutamat palkit ovat pakollisia kuljettajan turvallisuuden takaamiseksi. Pakolliset ajovarusteet ovat kypärä ja 3-pisteturvavyö.

Romurallin SM-osakilpailua on järjestetty Lahdessa yli 20 vuotta. Kilpailun jälkeen valtaosa autoista kierrätetään romuksi. Tapahtumaa luotsaa kouvolalainen kansanedustaja ja romualan yrittäjä Kristian "Sheikki" Laakso (ps.).

Kuvan auto päätyi poikkeuksellisesti ottelukehän reunoille roikkumaan. Haavereilta onneksi vältyttiin. Kuva: Juha Peurala
Kuva: Juha Peurala
Silmämääräisesti arvioituna romuralli houkutteli Jokimaalle yli satapäisen yleisön. Kuva: Juha Peurala
Ruttu Rinsessan eli Mari Paajasen auto koki kilvassa kovia kolauksia. Kuva: Juha Peurala
Romurallin varikolla leka ja rälläkkä näyttivät olevan huoltotiimien tärkeimmät työkalut. Kuva: Juha Peurala
Vauhdikkaan autourheilun yleisössä oli paljon lapsiperheitä. Yleisö seurasi romurallia turvallisesti muutaman metrin ottelukehän ulkopuolella, aidatulla alueella. Kuva: Juha Peurala
Orimattilan Kuivannolla asuva Jemina Paalanen keräsi erän jälkeen Volkswageninsa palasia. Kuva: Juha Peurala
Kuvassa kilpailuauton apukuljettajan puolella olevaa ikkunaa suurennetaan, jotta auto olisi turvallisempi ja kuskin olisi helpompi kavuta ikkunasta autoon sisään. Kuskinpuoleinen ikkuna on romurallissa suojattu turvaverkolla. Kuva: Juha Peurala
Juuri ennen kilpailun alkua Pasi Akkilan auton katalysaattori tukkeutui. Apu löytyi kuitenkin läheltä ja autoa alettiin korjata saman tien. Kuva: Juha Peurala
Pasi ”Aku Buck” Akkila on ajanut romurallia jo vuosia. Viime vuonna Järvelässä asuva Akkila oli romurallin SM-kilpailun 10:s. Kuva: Juha Peurala
Mia Palvimo (oik.) ja Milka Milvek ovat käyneet katsomassa romurallia Lahdessa jo yli 20 vuoden ajan. ”Tämä on meidän juttu. Miehiä ei oteta mukaan”, Milvek sanoi nauraen. Ystävykset olivat varustautuneet adrenaliinin täyteiseen autourheilupäivään hyvillä eväillä ja omilla retkituoleilla. Kuva: Juha Peurala
Mäntsäläläinen Tino Välimäki on ajanut romurallia noin kolmen vuoden ajan. Välimäen mielestä on kiinnostavaa nähdä, kuinka kauan oma auto kestää kehässä. Kuva: Juha Peurala
Kuva: Juha Peurala
Jokainen erä alkaa romurallissa niin, että autot ovat nokitusten keskenään. Romurallissa auto saa seistä paikoillaan korkeintaan minuutin. Mikäli autoa ei saada minuutin aikana liikkeelle oman moottorin voimin, kuski häviää kilpailun. Kuva: Juha Peurala
Romurallissa autoja ei saa vahvistaa, mutta jotkut tekniset kikkailut sallitaan, kuten vaikkapa pyörän kumien irrottaminen. Monet kuskit ottavat auton takarenkaiden kumit pois, jotta mahdollisesti rytäkässä hajonneet kumit eivät jumita pyöriä. Kuva: Juha Peurala
Savulta ei vältytty Lahden Jokimaan romurallissa. Lajin sääntöjen mukaan auton etupellissä on oltava kaksi reikää, jotta auton sammutustyö on nopeampaa. Kuva: Juha Peurala
Ruska Paronen
ruska.paronen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments

Suosittelemme

Paikallismediat

Lue seuraavaksi