Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Kerrostalon toivotaan vauhdittavan Hennan kehitystä – hankepäällikkö ei ole huolissaan karsituista linja-autovuoroista

Havainnekuva Hennaan rakennettavasta "hybridikorttelista", jonne suunnitellaan niin julkisia palveluita, liiketiloja kuin asumista. Kuva: WasaGroup

Orimattilan kaupunki solmi tiistaina esisopimuksen Hennan uudesta hybridikorttelista kiinteistö- ja rakennusalalla toimivan WasaGroup-konsernin kanssa. Hybridikortteli on käytännössä viisikerroksinen kerrostalo, johon suunnitellaan sekä asuntoja että liike- ja toimistotiloja. Lisäksi kerrostaloon rakennetaan noin 70 lapsen päiväkoti.

Orimattilan kaupunki on sitoutunut vuokraamaan kerrostaloon tulevan päiväkodin tilat seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi, mutta tarvittaessa sopimus voidaan siirtää kolmannelle osapuolelle.

Kerrostalorakennuksen rahoittamisesta ja omistamisesta vastaa WasaGroupin hallinnoima WGF-kiinteistökehitysrahasto, joka toimii myös tilojen vuokranantajana. Kiinteistön on tarkoitus valmistua vuoden 2020 loppuun mennessä.

Hennan ensimmäinen kerrostalo sijoittuu aivan Hennan juna-aseman nurkille, Asemarinteen kulmatontille. Hennan hankepäällikön Kristian Keinäsen mukaan hybridikorttelista asemalle on vain noin viiden metrin matka ja siksi kerrostaloon tulee myös aseman odotustila. Lämmintä odotustilaa ei Hennan asemalla ole aikaisemmin ollut.

Kerrostaloon tulee myös kaupungin oma Henna-info.

– Info-pisteelle ja aseman odotustiloihin kaavaillaan myös kahvilapalvelua. Lisäksi tavoitteena on avata yritysten käytettävissä oleva työskentelypiste, jossa esimerkiksi kannettavalla tietokoneella työskentely olisi mahdollista, Keinänen maalailee.

Hankepäällikön mukaan marketeilla ja kaupoilla on omat rajansa, kuinka paljon alueella on oltava ihmisiä, ennen kuin ruokakauppaa lähdetään alueelle kaavailmaan. Näin ollen ruokakauppaa ei tulla Hennassa vielä lähivuosina näkemään.

– Hybridikortteliin on suunniteltu kaupan noutopistettä, johon aamulla töihin lähtiessä henkilö voisi tilata ostokset ja töistä tullessa napata pisteelle tuodun kauppakassin mukaansa. Noutopisteelle voisi tilata esimerkiksi lähituottajien tuotteita. Hybridikorttelissa olisi tilaa myös kioskille tai ravintolapalveluille, Keinänen sanoo.

Hänen mukaansa sekä päiväkodin tilaa että info-pisteen tilaa pyritään hyödyntämään niiden aukioloaikojen ulkopuolella seurojen ja eri toimijoiden projektitiloina.

7 tonttia myyty ja 3 varattu

Hennasta kaavaillaan 15 000 ihmisen puutarhakaupunkia, joka olisi ekologinen ja hyödyntäisi erilaisia "älyratkaisuja", kuten sovelluksella toimivia yhteiskäyttöautoja. Kokonaisuudessaan Hennan on arvioitu valmistuvan noin 15–20 vuoden kuluttua.

Kuva: Anssi Hietamaa

Toistaiseksi Hennaan on rakennettu vasta kolme omakotitaloa. 22 myytävänä olevasta omakotitalotontista seitsemän on myyty ja kolme varattu. Myydyt ja varatut tontit sijaitsevat Minttukujalla sekä Salviakujalla Hennan Länsirinteen alueella.

– Rakenteet ovat vahvistetun kaavan osalta valmiit. Viimeinen pätkä Hennan Bulevardia päällystetään ensi syksynä. Vedet ja sähköt on vedetty myös valmiiksi. Lisäksi olemme tehneet maaperätutkimuksen maalämmön käyttöönottoa varten, Keinänen luettelee.

Hankepäällikkö uskoo, että päiväkodin saaminen Hennaan vauhdittaa alueen kehitystä.

– Hennan alueesta on tullut paljon kyselyitä sellaisilta perheiltä, jotka ovat tarvinneet päivähoitopalveluita ja päätyneet sitten muualle, koska päivähoitoa ei ole Hennassa ollut tarjolla.

Tähän mennessä Hennassa on keskitytty lähinnä omakotitalotonttien myymiseen. Keinäsen mukaan kerrostalorakentamisesta ja rivitalorakentamisesta on käyty keskusteluja hybridikorttelin ohella.

– Esimerkiksi hoiva-alan yritysten kanssa olemme neuvotelleet pienkerrostaloista ja useamman perinteisen rakennusyhtiön kanssa kerrostaloista. Yksi hoiva-alan yritys on ollut kiinnostunut myös rivitalosta. Lisäksi olemme alustavasti neuvotelleet erään osuuskunta-asumismallia suunnittelevan yrityksen kanssa, joka olisi mahdollisesti kiinnostunut jopa kokonaisesta kujan pätkästä, hankepäällikkö paljastaa.

Linja-auto lopettaa, jatkossa tilataksi ja yhteiskäyttöautot

Tiistai oli varsinainen Henna-uutisten päivä, sillä hybridikorttelin lisäksi Orimattilan kaupunki tiedotti karsivansa Hennan juna-aseman ja Orimattilan keskustan välillä liikennöivän Lahden seudun liikenteen linjan 95 bussivuoroja. Kaupunki päätti jo maaliskuussa, ettei se jatka linjaa 95 koskevaa liikennöintisopimusta LSL:n kanssa alhaisten matkustajamäärien vuoksi.

Kesällä bussivuoroista karsitaan viikonloput kokonaan pois. Arkisin viimeinen kyyti lähtee Hennasta kesä-heinäkuun ajan kello 17.35. Myös keskustasta Hennaan arkisin kello 5.08 lähtenyt vuoro karsitaan pois. Kesällä viimeinen vuoro keskustasta Hennaan lähtee kello 17.00.

Uudet karsitut vuorot alkavat maanantaina 3.6. ja ne ajetaan linja-auton sijasta tilataksilla. Vuorot ajetaan LSL:n lippujen piirissä, mutta maksaminen onnistuu poikkeuksellisesti vain LSL:n lippumobiilisovelluksella.

Hennan juna-aseman käyttäjämäärät ja tyhjänä ajava yhdyslinja ovat puhuttaneet Orimattilassa aina siitä lähtien, kun juna-asema aloitti toimintansa.

Olemme tähdänneet alusta asti liikkumisen hybridimalliin, jossa hyödynnetään kyydinjakopalveluita ja yhteiskäyttöautoja. Kristian Keinänen, Hennan hankepäällikkö

Keinäsen mukaan aseman käyttäjämäärät ovat kuitenkin nousseet koko ajan. Viime marraskuussa VR laski, että Hennan asemalla oli jo noin 3 000 käyttäjää kuukausittain.

– VR on ilmaissut olevansa hyvin tyytyväinen tilanteeseen, joka Hennassa vallitsee, Keinänen sanoo.

Hankepäällikön mukaan Hennaan tullaan ahkerasti omalla autolla, mikä selittää osaltaan lähes tyhjänä ajelevaa linja-autoa. Vähentyvät linja-autovuorot eivät Keinästä huolestuta.

– Aktiivisimpina vuoroina nyt käyttöönotettava tilataksi on hyvä ratkaisu ja tukee kulkemisen palvelua, mutta olemme tähdänneet alusta asti liikkumisen hybridimalliin, jossa hyödynnetään kyydinjakopalveluita ja yhteiskäyttöautoja. Päämääränä on julkaista Henna-sovellus, joka yhdistäisi monta erilaista liikkumisen palvelua, Keinänen muistuttaa.

Hennan ja Orimattilan välillä kulkeva yhdyslinja on usein tyhjä. Bussin vuorot ajetaan karsitusti tilataksilla 3.6. alkaen. Kuva: Elena Liseytseva

Liikkumiseen liittyviä pilottihankkeita on Hennassa tällä hetkellä kaksi kappaletta. Alkuvuodesta käynnistyi kimppakyytisovelluksen pilotti, jossa orimattilalaiset ovat voineet tarjota kyytiä omassa autossaan. Viime joulukuussa Hennan alueella alkoi myös yhteiskäyttöautopilotti, jossa mukana olevat yksityishenkilöt voivat vuokrata oman autonsa Blox Car -palvelun kautta.

Pilotissa Blox Car ottaa auton välityksestä palkkion, johon sisältyy myös auton ylimääräinen vakuutus. Auton vuokraajien on rekisteröidyttävä palveluun ja Blox Car kerää palautetta molemmilta osapuolilta.

– Yhteiskäyttöautoringissä mukana olevaan autoon asennetaan pieni musta tasku, johon auton vuokraaja naputtelee palvelusta saamansa koodin. Lopulta tasku aukeaa ja vuokraaja saa sinne talletetun auton avaimen, Keinänen selittää.

Toistaiseksi palvelu on toiminut vain Hennassa, mutta kesäkuun aikana se on tarkoitus lanseerata myös Orimattilan keskustaan.

– Yhteiskäyttöautoja on tarjonnut tähän mennessä vain kaksi perhettä, mutta pilotin toisessa vaiheessa pyrimme aktivoimaan myös kaupungin työntekijöitä ja keskusta-alueen yrityksiä, joilla auto saattaa seistä pitkäänkin käyttämättä, Keinänen sanoo.

Hankkeet esillä keskiviikon tapahtumassa

Orimattilan kaupunki järjestää keskiviikkona 29.5. Hennan puutarhakaupunki -tapahtuman. Tapahtuma kestää kello 15–19.

Koko perheen tapahtumassa on muun muassa paikallista stand upia sekä poniratsastusta, mutta esillä ovat myös yhteiskäyttöautorinki, uusi kerrostalohanke ja Hennan tonttitarjonta. Lisäksi tapahtumassa pistetään kirjaimellisesti kädet multaan, kun Hennaan istutetaan ensimmäiset yhteiset hedelmäpuut.

Keinäsen mukaan puutarhakaupunki -tapahtumassa esitellään myös Vihreä Henna -projektin tuloksia. Projektissa oli mukana noin 30 Hämeen ammattikorkeakoulun opiskelijaa, jotka tekivät suunnitelmia Hennan alueen viherrakentamiseen, -suunnitteluun ja yhteisöllisyyteen liittyen.

Opiskelijoiden suunnitelmissa on otettu huomioon esimerkiksi Hennaa ympäröivät liikuntareitit, mietitty Hennan läpivirtaavan vesialueen hyöty- ja virkistyskäyttöä sekä mietitty, miten asukkaat voivat osallistua ympäristönsä kehittämiseen ja ylläpitämiseen.

– Suunnitelmista on tarkoitus poimia parhaita paloja, Hennan ja koko Orimattilan jatkokehittämiseen. Tapahtumassa kerätään kaupunkilaisten kommentteja ideoihin, Keinänen sanoo.

Hänen mukaansa suunnitelmissa Hennaan on kaavailtu esimerkiksi yhteisöllisyyteen liittyvää puutarhatyökalujen, kuten ruohonleikkureiden lainauspistettä, siirtolapuutarhaa sekä kaupunginosaa koristavia yhteisöllisiä hyötykasvien istutuslaatikoita.

Ruska Paronen
ruska.paronen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi