Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Juha Kivihaan talossa tehtiin tilaa fillareille - Pyöräliiton Matti Koistinen: "Pyörien säilytykseen rakennetaan edelleen aika heikkoja ratkaisuja"

Juha Kivihaka varmistaa pyöränsä kahdella lukolla myös pyöräkellarissa. "Vähän enemmän pitää sitten töitä tehdä, että saa pyörän mukaansa", hän selittää. Pyöriä varastettiin talon kellarista viimeksi muutamia vuosia sitten. Kuva: Janne Ranne

Polkupyörä on vapauttanut ihmiset liikkumaan helposti ja laajasti, pohjustetaan kestävän kehityksen yhtiö Motivan ja kumppaneiden uudessa pyörien pysäköintioppaassa taloyhtiöille.

Esimerkiksi Lahden Ruolankadulla asuva Juha Kivihaka tietää tämän ja kertoo käyttävänsä pyörää työmatkoihin ympäri vuoden juuri helppouden vuoksi.

– Minulla on auto tuolla alhaalla autotallissa, mutta paljon vaivattomammin pääsee töihin, kun menee fillarilla, Kivihaka kertoo kerrostalonsa pyöräkellarilla.

Monella helppous saattaa kuitenkin karista jo ennen ensimmäistä polkaisua, kun omaa ruismoottoria joutuu vääntämään ahtaasta kellarista esiin väkivoimin.

Vain neljäsosassa hyvät tilat

Pysäköintitilan riittämättömyys onkin tärkeimpiä ongelmia, joihin viime viikolla julkaistu opas yrittää vastata, kertoo asiantuntija Helena Suomela Motivasta.

– Viime vuonna Kiinteistöliiton selvityksessä kävi ilmi, että vain neljäsosassa taloyhtiöistä säilytystilat riittävät pyörille hyvin, eli tilanne on jopa huonontunut 2000-luvun alusta, Suomela sanoo.

Tilanne on jopa huonontunut. Motivan asiantuntija Helena Suomela

2000-luvullakin rakennetuista taloista vain yhdessä kolmesta säilytystilat arvioitiin selvityksessä hyviksi. Edustettuna olivat Suomen suurimmat kaupungit Lahti mukaan luettuna.

– Edelleen rakennetaan pyöräsäilytyksen suhteen aika heikkoja ratkaisuja, vaikka voisi kuvitella, että mentäisiin eteenpäin, näkee Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen.

Tyhjäys tuo tilaa

Avarissakin pyöräkellareissa tilanahtautta aiheuttaa ylläpidon puute, erityisesti se, ettei hylättyjä pyöriä poisteta tiloista riittävän usein.

Lahtelainen Kivihaka kertoo, että heidänkin talonsa pyöräkellari oli vielä ennen kevään siivousoperaatiota täynnä vanhoja raatoja. Edellisestä tyhjennyksestä oli vuosia.

– Saatiin lisää tilaa, kun kuolleiden sielujen pyörät lähtivät pois, Kivihaka toteaa.

Säännöllisen tyhjentämisen lisäksi uusi opas muun muassa kannustaa käyttämään luovuutta.

– Mietittäisiin, onko tiloja, joita voisi muuttaa pyöräpysäköintikäyttöön tai pystyykö pieniä tiloja järjestelemään pyörille tilatehokkaammin, Suomela hahmottaa.

Yksi ratkaisu on myös uusi rakennus tai katos. Sellainen voi kuitenkin vaatia lupia.

Pyörävaraston oveen asennettu pumppu varmistaa, että ovi pysyy säpissä. Kuva: Janne Ranne

"Välttämätön paha"

Kaupungeissa pyöräily lisääntyy hitaasti mutta varmasti.

Lahdessa pyörällä taitetaan toistaiseksi vähän alle viidennes matkoista, mutta niille olisi runsaasti lisää mahdollisuuksia lyhyiden etäisyyksien ansiosta.

Taloyhtiöissä pyöristä ei kuitenkaan olla järin kiinnostuneita.

– Tahtotila ei ole ollut kovin korkea pyörätilojen merkittävään laajentamiseen tai parantamiseen. Tuntuu olevan niin, että monessa yhtiössä pyöräsäilytystilat ovat vain välttämätön paha, muotoilee lahtelainen pyöräilyaktiivi Jari Klinga.

Ylipäänsä ihmiset satsaavat entistä hintavampiin pyöriin.

Pyöräliiton Koistisen mukaan asian ratkaisu on kuitenkin verraten helppoa, koska pyöräsäilytyksen parantaminen ei vaadi paljonkaan rahaa eikä edes tilaa.

Koistinen ja Suomela myös kannustavat kysymään pyöräpysäköinnin tarpeista asukkailta.

– Näin itsekin taloyhtiön hallituksen jäsenenä: kannattaa selvittää asukkaiden näkemyksiä, kuunnella ja ottaa niitä esille. Yllättävän moni ihminen voi kaivata taloyhtiössä parempaa pyöräpysäköintiä, Koistinen muistuttaa.

Hintava kaipaa suojaa

Ovella odottaa uusia ongelmia.

Suomessa myytiin viime vuonna jo kymmenisentuhatta sähköpyörää, ja kasvun ennustetaan jatkuvan.

Sähköavusteiset polkupyörät maksavat helposti vähintään tuhat euroa tavallista pyörää enemmän, ja pyörien keskihinta on muutenkin nousussa.

– Ylipäänsä ihmiset satsaavat entistä hintavampiin pyöriin. Sen takia pyöräpysäköinnin laatu on tosi oleellista. Pitää voida olla turvallisin mielin, että pyörä ei lähde vääriin käsiin, sanoo Koistinen.

Ylipäänsä ihmiset satsaavat entistä hintavampiin pyöriin.

Koistinen huomauttaa, että pyörää säilytetään suurimman osan ajasta omassa talossa tai kotipihalla, mikä lisää turvallisuuden tärkeyttä.

– Esimerkiksi omassa taloyhtiössäni neljäsosa asukkaista on kokenut pyörävarkauden taloyhtiön alueella. Pyöriä viedään paljon taloyhtiöiden pihalta, ei pelkästään kaupungilla.

Perinteisen ehdoilla

Oman lisänsä asiaan tuovat uudenlaiset menopelit, kuten kuormapyörät, jotka vaativat tavallista enemmän säilytystilaa. Kookkaiden pyörien saaminen pyörävarastoon voi olla tätä nykyä jopa mahdotonta.

Oppaassa suositellaankin varautumaan tällaisiin kulkuneuvoihin esimerkiksi maalaamalla niille omia alueita pyörätiloista.

– Pyörätiloja suunnitellaan edelleen perinteiselle polkupyörälle. Nykyäänhän on hyvin paljon erilaisia pyöriä, muun muassa eripaksuisia renkaita ja erilaisia tavarapyöriä, Klinga huomauttaa.

Tuomas Haakana
tuomas.haakana@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi