Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Sopimuspalokunnat brändäävät itseään saadakseen uusia jäseniä riveihinsä - "Kilpailuahan tämä on"

Some-näkyvyys toiminnan markkinoimisessa vahvemmin avuksi. Perinteiset kikat eivät enää toimi.

Padasjoen VPK:lle on toistaiseksi riittänyt jäseniä. Turvatakseen jatkuvuuden se lähti mukaan hankkeeseen, joka antaa vinkkejä markkinointiin. Kuva: Niko Ara

Onko sopimuspalokunta vain palokunta vai trendikäs toimija, sellainen, joka vetää harrastajia puoleensa?

Palokuntaväki itse liputtaa jälkimmäisen vaihtoehdon puolesta ja haluaa viestiä siitä myös ulospäin. Keinot kaipaavat pöllyttämistä.

– Aika on mennyt eteenpäin, perinteiset myyntiarvot eivät toimi, sanoo Padasjoen VPK:n puheenjohtaja ja some-vastaava Niko Ara.

Hänen mielestään sopimuspalokuntien pitää näkyä somen lisäksi muilla kanavilla houkutellakseen uusia jäseniä.

– Suomessa ei ole monta palokuntaa, joilla olisi liikaa jäseniä. Padasjoella ei ole hätää, mutta haluamme toimia ennakoiden.

Apua asiantuntijalta

Padasjoen VPK on useimpien muitten Päijät-Hämeen sopimuspalokuntien tapaan mukana LAMKin hallinnoimassa Verkostoituvat sote-yritykset -hankkeessa. Sen tavoitteena on vahvistaa maakunnan pieniä sote-yrityksiä menestymään muuttuvassa toimintaympäristössä.

Hankkeen asiakkaita ovat yritysten ohella sopimuspalokunnat, joilla on kaikkien yhdistysten tapaan oma y-tunnus.

– Hanke on hyvä. Se kertoo, miten sopimuspalokuntia kannattaa tuoda esille, Ara sanoo.

Aika on mennyt eteenpäin, perinteiset myyntiarvot eivät toimi. Niko Ara, Padasjoen VPK:n puheenjohtaja

EAKR-hankkeessa on mukana muun muassa Lahden Seudun Kehitys Ladec.

– Annan sopimuspalokunnille niitten pyytämää asiantuntija-apua hallinnollisen toiminnan kehittämisessä, kuten näkyvyydessä, markkinoinnissa ja tiedottamisessa, kertoo liiketoimintakehittäjä Marjut Suokas.

– Olen tosi ylpeä siitä, että palokunnat ovat reippaasti ja rohkeasti nostaneet esiin haasteita ja niihin ratkaisuehdotuksia, hän sanoo.

Hanke jatkuu ensi vuoden kesään.

Liittymään ja jäämään

– Hankkeen tavoitteena on rekrytoida palokuntiin lisää jäseniä sekä saada heidät pysymään mukana toiminnassa, sanoo pelastusjohtaja Jari Hyvärinen. Hänen mielestään tilanne on toistaiseksi kohtuullisen hyvä.

Varsinkin kaupungeissa nuorille on tarjolla harrastuksia mistä valita.

– Kilpailuahan tämä on, Niko Ara sanoo.

Hämeen Pelastusliiton toiminnanjohtaja Eeva-Liisa Heikkinen on samaa mieltä. Yhdistykset käyvät kovaa kilpailua ihmisten vapaa-ajasta.

– Rekrytointi on kohdennettava ihan varhaisnuoriin.

Hämeessä sopimuspalokuntien nuoriso-osastoissa on runsaat 400 jäsentä.

Jäseniksi toivotaan myös nuorisoiän ylittäneitä sekä muustakin kuin hälytysosastotoiminnasta kiinnostuneita.

Kahden köyden varassa. VPK-toiminta tuo kavereita ja rakentaa luottamusta ihmisten kesken. Kuva: Niko Ara

Palopaikalla ei aina kopata blondia kainaloon

Niko Ara sanoo havainneensa, että joittenkin maakunnan sopimuspalokuntien some-näkyvyys on vaatimatonta. Hänestä niissä pitäisi antaa tilaa uusille ajatuksille.

Myös toisenlainen valtakunnallinen näkyvyys voisi lisätä kiinnostusta palokuntatoimintaa kohtaan.

– Siinä on tapahtunut ylilyöntejä, kun on puhuttu sankaruudesta.

– Hälytystehtävät eivät aina ole sankaruutta eikä jokaiselta palopaikalta kannetta nättiä blondia kainalossa.

Mitä palokuntatoiminta sitten on?

– Yhdessä tekemistä, kavereita, luottamusta ja ennen kaikkea yhteisöllisyyttä.

Mikko Kivelä
mikko.kivela@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi