Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Kilpailu kuntosalien välillä äityi Lahdessa veriseksi - "Kahdessa vuodessa tilanne on hurjasti muuttunut"

Kuntosalien määrä on Lahdessa noussut, ja kaikki eivät ole pysyneet kilvassa mukana. Alan yrittäjillä on kaksi keinoa käytössään, jos he mielivät selvitä kilpailusta hengissä.

Lahtelainen Sanni Ikonen on sitä mieltä, että hinnassa ja laadussa on eri kuntosalien kesken suuria eroja. Hän käy salilla 4 -5 kertaa viikossa. Kuva: Juha Peurala

Lahtelaisten kuntosalien keskinäinen kilpailu on noussut sitä mukaa kuin uusia yrittäjiä on liittynyt joukkoon. Hintakilpa kuristaa kannattavuutta, ja ensimmäiset konkurssit on jo nähty.

Kuntosaliyritys Tokia oy löi pari viikkoa sitten lapun luukulle, kun toiminnalle ei löytynyt lisärahoitusta eikä uutta jatkajaa. Easyfit-ketjuun kuulunut Lahden Salit oy puolestaan jätti konkurssihakemuksen viime vuoden syyskuussa.

Liikuntakeskus Lumon Nastolan toimipiste eli Sport Center Nastola oy on yrityssaneerauksessa. Kahden vuoden takainen tulipalo merkitsi tilapäistä takaiskua Nastolan kuntosalin kannattavuudelle.

Ilmiö ei ole toki vain lahtelainen. Esimerkiksi Helsingissä Motivus-kuntokeskukset omistava Kuntokumppanit oy ilmoitti viime vuonna sulkevansa osan saleistaan.

Ketjut jyräävät

Merkittävä osa kilpailun kovuudesta Lahdessa selittyy kuntosaliketjujen tulolla. Esimerkiksi WellGym tuli kaksi vuotta sitten, ja Launeella ennestään toiminut GOGO Express avasi pari viikkoa sitten toisen salinsa Mukkulaan.

GOGO Expressin kuntosalivastaava Erika Heikkilä pitää alkuvaiheen asiakasmäärää hyvänä.

– Launeelta on tullut aika hyvin porukkaa, ja uusiakin on liittynyt mukaan.

Tulokkaiden hinnat ovat edullisempia kuin monissa muissa lahtelaisissa alan yrityksissä.

– Kahdessa vuodessa tilanne on hurjasti muuttunut. Ketjusaleja on tullut kilpailemaan sellaisilla hinnoilla, joihin me emme pysty vastaamaan, arvioi Maken Fitness Center oy:n osaomistaja Marjo Passila.

Passilan mielestä kilpailu käy jatkossa yhtä tuimemmaksi, kun etenkin ketjuyrittäjiä tulee lisää.

Kaikki eivät uskalla

Vaikka uusia kuntosaliyrittäjiä Lahteen ilmestyykin, niin osa päättää suosiolla pysyä poissa. Lahtelainen Hyvinvointikeskus Fysakos esimerkiksi yritti takavuosina markkinoida omaa toiminnallista saliaan, josta löytyy samanlaista kalustoa kuin varsinaisilta kuntosaleilta.

Markkinointi ei kuitenkaan tuottanut hyvää tulosta, ja koko kuntosalibisnes näyttäytyi liian haastavana.

– Ei houkuttele lähteä kilpailuun, kun uutta salia pukkaa harva se viikko, sanoo Fysakosin omistaja, fysioterapeutti Saara Laatta.

Päijät-Hämeessä on nyt yli 30 kuntosaliyritystä. Saleja löytyy vielä enemmän, koska niitä on muun muassa työpaikoilla ja uimahallien yhteydessä.

Selviytyvätkö paikalliset?

Kuntokeskus K&M:n markkinointipäällikkö Nina Koutajoki on huolissaan, että isot ketjut ajavat paikalliset pienet yritykset entistä ahtaammalle.

– Lahdessa ei enää ole monta yksityistä kuntosalia.

Ankara hinnalla kilpaileminen kertoo Koutajoen mielestä siitä, että asiakkaita yritetään haalia keinolla millä tahansa. Toisaalta alhaiset hinnat eivät ole koko alan kannalta pelkästään huono asia.

– Halvempihintaiset salit ovat kannustaneet useammat ihmiset kotisohvalta liikkeelle, mikä on järjettömän hyvä asia. Se on tuonut tuloja myös meille muille saleille, joilla hinta on kalliimpi ja joissa tarjotaan palveluita, luonnehtii Koutajoki.

Paljonko ja mihin hintaan?

Kuntosaleille jäävät kilpailussa oikeastaan samat vaihtoehdot kuin muillakin elinkeinoaloilla. Asiakkaalle tarjotaan joko paljon ja kalliilla tai vähän ja halvalla.

Säästösaleilla asiakkaalla on käytössään tilat ja välineet, mutta henkilökohtainen palvelu on mahdollisesti ostettava erikseen tai oltava ilman.

Hinnakkaammat salit iskevät juuri edellä mainittuun puutteeseen. Ne investoivat palvelun ja välineistön laatuun,

asiakaskohtaisiin harjoitusohjelmiin, viihtyisiin tiloihin ja monipuolisiin liikuntamahdollisuuksiin.

– Hyvää palvelua vielä nykyaikana moni arvostaa, sanoo Marjo Passila.

Mitä on hinnan takana?

Suomen kunto- ja terveysliikuntakeskusten yhdistyksen (SKY) toiminnanjohtaja Riitta Hämäläinen-Bister pitää kuntosaliyritysten harjoittamaa markkinointia hyvin hintapainotteisena. Hinnoittelukeskeisellä mainonnalla on varjopuolensa.

– Monelle kuluttajalle jää epäselväksi, mitä palveluja hinta sisältää.

Hämäläinen-Bisterin mielestä kilpailutilanne merkitsee yrittäjälle muun muassa sen asian läpikäymistä, miten palvelu voisi olla tarpeeksi houkuttelevaa uusille asiakkaille. Samoin verkottuminen ja yhteistyökumppaneiden löytyminen on tärkeää.

– Moni yritys on siinä tilanteessa, että ne joutuvat katsomaan omaa liiketoimintaansa tarkoin. Osa yrityksistä menestyy, mutta osalla on ongelmia.

Monet kuntosaliyritykset ovat hankkineet välineensä leasing-sopimuksilla eli yritykset eivät itse omista laitteitaan. Kaluston laatu on yksi kuntosalin markkinointivalteista. Kuva: Juha Peurala

Erikoistuminen kannattaa

Hinnoittelun lisäksi toinen keino selvitä kovasta kilpailusta hengissä on erottua muista. Yksi kuntosali keskittyy aloittelijoihin ja perusliikkujiin, kun taas jossain toisessa salissa treenataan todella kovaa. Tietysti kaikki yritykset pyrkivät samalla palvelemaan kaikkia.

– Salit, jotka eivät erotu muista millään tavoin, menevät konkurssiin. Ne, jotka löytävät oman kohderyhmän, pärjäävät paremmin, luonnehtii Liikunta- ja hyvinvointikeskus Lumon toimitusjohtaja Juhani Lahti.

Alan yritysten suhtautuminen kilpailun ankaruuteen vaihtelee. Puolitoista vuotta toimineen kuntosalin Vahva Energian toimitusjohtaja Toni Naumanen sanoo, että vastaavalla idealla toimivia muita saleja ei Lahdesta löydy.

Naumasen yritys tarjoaa mahdollisuuden toiminnalliseen harjoitteluun ja suorituskykyharjoitteluun.

– Emme välitä, mitä muut tekevät. Me teemme omaa juttuamme ja rakennamme omaa brändiämme.

Kuntosali Well Gymin keskusvastaava Mira Ahola kertoo salin sijainnin olevan kilpailun kannalta edullinen, sillä Metsäkankaalla ei ole toista alan yritystä aivan lähellä. Toisaalta sijainnin varjopuolena on, että keskustasta tulee vain vähän ihmisiä Well Gymille.

Eroja löytyy

Lahtelainen Sanni Ikonen käy kuntosalilla 4–5 kertaa viikossa. Lahden uusimpiin salitulokkaisiin kuuluva Vahva Energia on vakiintunut Ikosen suosimaksi treenipaikaksi, mutta hän on käynyt muuallakin.

– Eroja on. Hinta-laatu-suhteesta sen huomaa.

Välineiden ja painojen merkki kertoo hänen mukaansa, onko saliyritys välittänyt panostaa kalustoon vai ei. Asiakkaalle ei välttämättä riitä, että tarjolla on lähinnä verkkokaupasta ostettua halpatavaraa.

Ikonen arvostaa välineiden laadun lisäksi sitä, että tarvittaessa voi saada henkilökohtaista apua. Merkitystä on silläkin, kenen kassaan maksut kilisevät.

Monelle kuluttajalle jää epäselväksi, mitä palveluja hinta sisältää. Toiminnanjohtaja Riitta Hämäläinen-Bister

– Olen sitä mieltä, että mieluummin tuen paikallista yrittäjää kuin isoa ketjua.

Ikonen lopetti kilpauimarin uransa kaksi vuotta sitten ja keskittyy nyt vain voimaharjoitteluun. Penkkipunnerrus, leuanveto ja maastaveto kuuluvat peruskuvioihin. Taljat, tangot ja käsipainot ovat ahkerassa käytössä.

– Vapailla painoilla voi itse päättää, mitä lihaksia treenaa.

Ex-uimari iloitsee siitä, että naisten kuntosaliharrastukset ovat alkaneet siirtyä juoksumatolta rautojen nostamiseen.

– On mahtavaa, kun ei enää pelätä maskuliinisuutta vartalossa.

Ilmapiirillä merkitystä

Sanni Ikosen kanssa samalla salilla olleet Laura Tolonen ja Marianne Nukarinen puolestaan pitävät tärkeinä, että kuntosalilla on laadukkaiden laitteiden lisäksi hyvä ilmapiiri ja vakituinen kävijäporukka. Tilaa liikkeiden tekemiseen on myös löydyttävä.

Kumpikin käy kuntosalilla 4–6 kertaa viikossa. Tolonen on sitä mieltä, että hinnassa ja laadussa on eroja eri paikoissa.

– Osalla on kohtuullisen kallis hinta laatuun verrattuna.

Lue myös: Onko Lahdessa kuntosaleja yli tarpeen? "Kilpailu on erittäin kovaa"
 

Molemmat ovat huomanneet kuntosaliharrastuksen lisänneen päivittäistä jaksamista. Tolonen harrastaa liikuntaa hyvinvoinnin ja ulkonäön takia, mutta Nukarisella on toiset motiivit.

– En treenaa ulkonäön vuoksi, vaan siksi, että olisin vahva ja toimintakykyinen.

Liiketoiminta

Isot ketjut valtaavat alaa

Kuntosaliketjut ovat lisäämässä asemiaan alan markkinoilla koko maassa.

Pihlajalinna-konserniin kuuluva Forever-liikuntaklubit on laajentunut yritysostojen kautta.

Laajentujiin kuuluu myös Fressi-ketju, jonka takana on Fysioline Fressi oy.

Kotimaisista ketjuista niin ikään Liikku elää kasvuvaihetta.

Kansainvälisiin kasvuyrityksiin kuuluu puolestaan Fitness24, jolla on yli 240 salia ympäri maailman. Niistä yksi on Lahdessa.

Konkursseja kuntosalialalla ei ole erityisen paljon. Muutokset yrityskentässä tapahtuvat enemmän juuri ostojen ja ketjuuntumisen kautta.

Hinnoittelu on kirjavaa. Kuukausimaksu kuntosalille on halvimmillaan alle 20 euroa.

Petri Koivisto
petri.koivisto@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi