Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Näin ruokaa ostetaan Lahdessa – katso kartasta, mitkä ovat suosituimmat tuotteet eri puolilla kaupunkia

Lahden keskustassa ostetaan muuta kaupunkia enemmän take away -tuotteita. Kauemapana keskustasta kaupaksi käyvät kotiruaan raaka-aineet. Kuva: Katja Luoma kluo

Kiireinen shoppailija nappaa keskustassa kaupasta smoothien tai mukaan otettavan salaatin. Perheet puolestaan kurvaavat omalla autolla isoihin marketteihin tekemään viikon suuret ruokaostokset.

Ostotilanteet tuntuvat niin arkisilta, että harvoin tulee ajateltua niiden vaikutusta kauppoihin. Keskimääräinen ostoskori ei kuitenkaan näytä samalta ympäri Lahtea.

Selvimmät erot myymälöiden kuluttajakunnissa johtuvat S-ryhmän tuoretuotteiden valikoimajohtajan Antti Oksan mukaan yksinkertaisista syistä. Luonnollisesti esimerkiksi lapsiperheillä on erilaiset tarpeet kuin lounasasiakkailla.

Arvoihin ja kulutusidentiteettiin liittyvät valinnat näkyvät kuitenkin sekä koko Suomen tasolla että alueellisina eroina.

– Joissain kaupungeissa kaupoilla ei tarvitse olla montaa kilometriä eroa, kun luomua myydään huomattavasti enemmän, Oksa kertoo.

Osuuskauppa Hämeenmaan ryhmäpäällikkö Mervi Grönberg kertoo, että S-ryhmän myymälöissä Lahdessa tällaisia eroja ei juuri näy. Suurimmat alueelliset erot näkyvät keskustassa, jossa ostetaan muuta Lahtea selvästi enemmän niin sanottuja take away -tuotteita. Niihin kuuluvat muun muassa valmisruuat, kylmät juomat, tuorepuristetut mehut ja paistopisteiden tuotteet.

Kauempana keskustasta sijaitsevissa myymälöissä taas ostetaan enemmän perustuotteita kotiruoan valmistukseen. Niissä suosituimpia tuotteita ovat ruokajuomat, vihannekset ja juurekset, maitotalouden välipalat ja leivät.

Keskustan ulkopuolella tuotteita ostetaan myös suuremmissa pakkauksissa.

Kuva: Anssi Hietamaa

Valikoima muodostuu alueen mukaan

Oksan mukaan valikoimaltaan kahta samanlaista S-ryhmän myymälää ei ole.

Kauppa kerää aluestaan dataa, jonka avulla valikoimaa lähdetään rakentamaan. Tämän perusteella päätetään, missä suhteessa myymälässä on mitäkin tuoteryhmää. Jos alueella on esimerkiksi paljon lapsiperheitä, vaippa- ja lastenruokahyllyille varataan enemmän tilaa.

Toinen valikoimaa määrittävä tekijä on myymälän tyyppi, eli ostetaanko sieltä viikon ruuat vai täydennetäänkö ilta- ja aamupalatarvikkeita. On myös tärkeää, tullaanko kauppaan autolla, paikallisbussilla vai jalan, ja onko se keskustassa vai lähiössä.

Eniten toivotaan gluteenitonta ja kasvista

Tuotetasolla valikoiman päättäminen on hienosäätöä, joka perustuu siihen, mitä asiakkaat ostavat ja toivovat. Myös paikallisuus pyritään ottamaan huomioon. Jos esimerkiksi osuuskaupan tai jopa yksittäisen myymälän alueella on leipomo, sen tuotteita yritetään saada valikoimaan.

Lidleissä puolestaan on Lidl Suomen kaupallisen osaston johtajan Thomas Heinrichsin mukaan pääpiirteittäin sama valikoima ympäri Suomen. Lahdenkaan myymälöiden valikoimissa ei ole eroja. Alueelliset erot huomioidaan tilaamalla jokaiseen myymälään sen asiakaskunnalle sopiva määrä tuotteita.

Eniten valikoimatoiveita S-ryhmän kaupoille tulee erikoisruokavalioihin kuten keliakiaan, kasvissyöntiin ja vegaaniuteen liittyen.

Kasvistuotteita alettiin toivoa kauppojen hyllyille jo ennen niin sanotun vegebuumin alkua, kun kasvisruokia ei vielä paljoa ostettu.

– Siitä pystyimme ennustamaan, että niiden suosio tulee nousemaan, Oksa kertoo.

Thomas Heinrichsin mukaan Lidlin asiakkaat toivovat sekä yksittäisiä tuotteita kuten kaurajuomaa, tiettyä paistopisteen leipää tai tulista pizzaa että kokonaisia tuoteryhmiä kuten gluteenittomia tuotteita tai luonnonkosmetiikkaa.

Päijät-Häme rakastaa ruista

S-ryhmän myyntidatan mukaan Päijät-Hämeessä ostoskorin sisältö on hyvin samanlainen kuin muualla Suomessa, mutta pääkaupunkiseutuun verratessa alkaa näkyä eroja. Pääkaupunkiseudulla esimerkiksi ostetaan luomutuotteita ja lihaa korvaavia kasviproteiinituotteita kaksi kertaa enemmän kuin Päijät-Hämeessä. Maitokaapin kasvipohjaisten juomien osuus on puolestaan pääkaupunkiseudulla lähes kolminkertainen.

Sama ilmiö on huomattu myös Lidlissä.

– Isoimmat erot kuluttamisessa ovat etelän suurten kaupunkien ja muun Suomen välillä, vahvistaa ketjun Thomas Heinrichs. Ero näkyy Lidlissäkin konkreettisesti juuri kasviproteiinituotteiden, kuten soijarouheen, kohdalla.

Päijät-Hämeessä leipää ostetaan S-ryhmän mukaan hieman muuta Suomea enemmän. Leipätyypeistä Päijät-Hämeessä korostuvat selkeästi ruisleipä, erityisesti reikäleivät ja jälkiuunileivät. Myös rinkelit ja makeat piirakat ovat suosiossa muuhun Suomeen verrattuna. Muuta Suomea vähemmän taas ostetaan rieskoja ja paahtoleipiä.

Elina Nissinen
elina.nissinen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi