Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Lahden busseista kysytään nyt yrittäjiltä – "Jos vaihtoterminaali tulee Trion kulmille, sehän hyödyttää Trioa"

Keskustayritykset haluavat todennäköisesti bussien kulkevan joko torin tai Trion kautta riippuen siitä, kumpi on lähempänä liikkeen ovia.

Pipsa Wirtanen kutsui joukkoliikennesuunnittelija Katja Suhosen esittelemään runkolinjastosuunnitelmia Lahti Cityn jäsenille. Kuva: Jani Wallenius / Lahti City ry

Lahden bussilinjasuunnitelmista saavat suunvuoron nyt myös keskustan yritykset, kun keskustan kehittämisyhdistys Lahti City järjestää asiasta jäsenkyselyn.

Tavoitteena on, että kyselyllä kerättävistä vastauksista kootaan yhteinen lausunto kaupungille pikaisella aikataululla eli kesäkuun alkuun mennessä.

Lahti City edustaa välillisesti toistasataa keskustayritystä, ja siinä on mukana myös kaupunki.

– Toivon, että kyselyyn tulee vastauksia. Olisi tärkeää, että saataisiin sitä kommenttia, kannustaa yhdistyksen toiminnanjohtaja Pipsa Wirtanen.

Vaihtoterminaalista ei vielä vastausta

Kyselyä pohjusti tiistaiaamuna Rautatienkadun Dooroom-työtilassa järjestetty keskustelutilaisuus, joka tosin houkutteli paikalle vain kymmenisen henkeä.

Osallistumisprosentin lisäksi keskustelukin jäi jokseenkin vaisuksi, koska Lahti Citylle runkolinjastoa esitelleellä joukkoliikennelogistikko Katja Suhosella ei ollut tarjota yksityis­kohtia isoimmasta kysymyksestä: vaihtoterminaalin paikasta.

– Runkolinjastosuunnitelmassa ei päätetä keskustan vaihtoterminaalin paikkaa, vaan sitä tullaan käsittelemään keskustan liikenteen ja liikkumisen vision työssä, Suhonen selitti tilaisuuden jälkeen.

Kyse on siitä, vaihdetaanko bussia jatkossakin torin ympärillä vai kauppakeskus Trion edustalla.

Vesijärvenkadun terminaali nopeuttaisi matka-aikoja, kun torin kierros jäisi väliin. Keskustakin on siirtynyt entistä idemmäksi.

Toisaalta moni matkustaja kannattaa torivaihtoehtoa, ja merkitystä on myös keskustayrittäjille.

– Tämä on todella mielenkiintoinen asia meille, kertoi Vapaudenkadun Optiminäkö-yrityksen toinen omistaja Pekka Jaakkola viitaten vaihtoehtoihin.

Torin kautta vai Trion edestä?

Kauppahallin vieressä torin kulmalla sijaitseva optikkoliike on nyt varsin otollisella paikalla bussilla kulkevia asiakkaita ajatellen. Jaakkola kannattaakin torin kautta kulkemisen säilyttämistä vahvasti.

– Meillä käy paljon ikäihmisiä, eli jos kävelymatkaa tulee, kyllä se bisnekseen vaikuttaa. Tietysti jos terminaali tulee Trion kulmille, sehän hyödyttää Trioa.

Tiistain tilaisuudessa oli toki paikalla myös Trion edustaja eli kauppakeskuspäällikkö Saara Viento kauppakeskuksen omistavasta Cityconista. Hän myönsi, että vaihtoterminaali Trion edessä olisi kiistatta eduksi.

– Varmasti vaihtoterminaalin ympäristössä liikkuu jalkapareja, Viento muotoili.

Yrittäjät toivovat sujuvuutta autoilulle

Tiistain tilaisuudessa yrittäjät esittivät myös toiveita siitä, etteivät joukkoliikenneratkaisut hankaloittaisi keskustaan autoilua.

– On tärkeää, että parkkipaikat säilyvät esimerkiksi Vapaudenkadulla ja Hämeenkadulla ja että ihmiset pääsevät myös autoilla tulemaan. Eihän se ole kuin pieni prosentti, joka käyttää julkista liikennettä, Jaakkola huomautti.

Omalla autolla taitetaan nykyisin noin puolet Lahden matkoista, bussilla vain viitisen prosenttia.

Tuomas Haakana
tuomas.haakana@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi