Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Lahti lähtee KymiRingin tapahtumabisnekseen – valtuusto hyväksyi 2 miljoonan euron pääomalainan äänestyksen jälkeen

Lahti Events ryhtyy tuottamaan MotoGP-kisoja. "Lahdella on mahdollisuus päästä yhdelle merkittävälle maailmankartalle", sanoi tapahtumayhtiö KOKO Lahden hallituksen puheenjohtaja Jari Salonen (kok.).

Havainnekuva Iitin Tillolaan rakennettavasta KymiRing-moottoriradasta. Kuva: Arkkitehdit Sankari

Lahden kaupunki lähtee yhtiöidensä kautta Iitin KymiRing-moottoriradan osakkaaksi ja tapahtumatuottajaksi. Kaupunginvaltuusto päätti maanantaina myöntää tapahtumayhtiö KOKO Lahdelle 2 miljoonan euron pääomalainan KymiRing-yhteistyötä varten.

Päätös syntyi perusteellisen keskustelun ja äänestyksen jälkeen lukemin 32–26, yksi tyhjä. Valtuuston enemmistö tuki järjestelyä, jossa KOKO Lahden tytäryhtiö Lahti Events hankkii ratayhtiöstä 12,5 prosentin omistusosuuden. Samalla Lahti Events saa oikeuden toimia rata-alueen pääasiallisena tapahtumatuottajana.

KymiRingillä on tarkoitus ajaa ratamoottoripyöräilyn MotoGP-kisoja, joista ratayhtiöllä on viiden vuoden sopimus kilpailuoikeudet omistavan Dorna Sportsin kanssa. Radan asvaltointi valmistuu elokuussa, jolloin Lahti Events järjestää MotoGP:n testiajotapahtuman.

"Nähkää mahdollisuudet"

KOKO Lahden hallituksen puheenjohtajan Jari Salosen (kok.) mukaan KymiRing-yhteistyön puolesta puhuvat MotoGP-tapahtumien suuret yleisömäärät. Rata-alueella on tarkoitus järjestää muitakin kuin moottoriurheiluun liittyviä tapahtumia. Kisoihin liittyviä tapahtumia tuodaan Messuhalliin ja Sibeliustaloon.

– Nähkää mahdollisuudet suurempana kuin uhat. Lahdella on mahdollisuus päästä yhdelle merkittävälle maailmankartalle, hän puolusti pääomittamista.

Pääomittamisen hylkäämistä esitti Kristiina Joensuu (kok.). Hänen mukaansa moottoriradan taloudellinen tukeminen ei kuulu kaupungin toimintaan.

– Kaupungin tehtävänä on huolehtia kaupunkilaisten hyvinvoinnista. En halua ajaa intressipiirien etuja.

Vihreiden Salla Palmi-Felin piti moottoriratabisnekseen lähtemistä kyseenalaisena tilanteessa, jossa raportit kertovat ilmastonmuutoksesta ja luonnon köyhtymisestä.

– Radan hiilineutraalius ei tule olemaan helppoa, hän epäili.

"Imagohaitta ilmeinen"

Kuva: Jani Keronen

KymiRing-osakkuutta hallituksessa tukeneet Aleksi Mäntylä (vihr.) ja Rami Lehto (ps.) äänestivät nyt vastaan. Mäntylä perusteli ratkaisuaan vihreiden tekemällä ryhmäpäätöksellä.

– Lahti on tehnyt työtä, että meidät tunnettaisiin ympäristökaupunkina. Kymiringin ei voi sanoa tukevan tätä imagoa. Ihmisten mielessä asiat eivät kohtaa, ja tästä syystä imagohaitta on ilmeinen.

Vastustajat pitivät kyseenalaisena, että Lahti investoi rajojensa ulkopuolella olevaan rataan.

– Lahdessa on kuitenkin Salpausselän stadion. Pitäisi keskittyä sinne ja tuottaa tapahtumia Lahdessa, Erkki Nieminen (sd.) sanoi.

– Lahden tulisi investoida omaan kaupunkiinsa niin, että olisimme houkutteleva kohde ympäri vuoden, katsoi Marju Markkanen (sd.).

Niin ikään vastaan äänestänyt Maria Mäkynen (sd.) kertoi pohtineensa, voiko hän seisoa kymmenen vuoden päästä tämän päätöksen takana.

– Millaista kaupunkia ja maailmaa rakennamme?

Lue myös: Lahti haistoi rahan Kymiringin moottoriradassa - Kaupungin ympäristömaine ei vaarannu, vakuuttavat päättäjät
 

"Lisää yhteiseen pottiin"

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Pekka Komu (sd.) muistutti tapahtumien tuomista hyödyistä.

– Lahti tarvitsee useamman uuden hotellin. Jos Lahti lähtee mukaan, se voi olla ratkaiseva asia hotellihankkeissa. Voimme rakentaa matkailupaketteja. Pajulahti on yksi suurimmista hyötyjistä. Riski on kaksi miljoonaa euroa.

Pasi Karjalainen (sd.) huomautti, että matkailussa Lahti on jäänyt jälkeen.

– Rusinat pullasta -ajattelu ei ole viisasta. Otetaan taloudellinen vastuu saamastamme hyödystä.

Francis McCarronin (kok.) mielestä kasvavan kaupungin on uskallettava investoida.

– Tähän pitää lähteä sen takia, että se tuo lisää yhteiseen pottiin.

KymiRing

Rata valmistuu elokuussa

Iitin Tillolaan rakennetaan 4,6 kilometriä pitkä kansainvälisten moottoriurheilutapahtumien järjestämisen mahdollistava rata.

KymiRing-yhtiön omistajia ovat nyt AKK Sports, Suomen Moottoriliitto, A. Ahlstrom Kiinteistöt ja Iitin kunta. Lahti Events lähtee osakkaaksi 2 miljoonalla eurolla ja 12,5 prosentin omistusosuudella.

KymiRingin kokonaiskustannuksiksi on arvioitu 25 miljoonaa euroa. Valtion rahaa on tullut jo 6,4 miljoonaa euroa.

Radan on määrä olla valmis elokuussa, jolloin sillä ajetaan ensimmäiset moottoripyörien MotoGP-testiajot.

Vili Uuskallio
vili.uuskallio@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Aiheet:

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi