Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Lahtelaisista kivijalkakaupoista löytyy kaikkea vaatteista tuoksuihin ja sisustustavaroihin - yhä useampi pärjää nettikaupan ansiosta

Putiikissa on silti etunsa. Niissä pääsee sovittamaan, aistimaan ja voi tavata suunnittelijan.

Lahesta: Cocoonhousen Riikka Flink suunnittelee vaatteita ja ne ommellaan muutaman korttelin päässä. Karita Lankinen tuli sovittamaan vaatteita viikonloppuna pidettävään muotinäytökseen. Kuva: Mirja Hussain

Vaatteiden, kenkien, asusteiden ja laukkujen tilaaminen netistä on erittäin yleistä. Nettikaupassa on kuitenkin pari puutetta verrattuna siihen, että käy ihan oikeassa kaupassa.

Netissä ei pääse hypistelemään saati sovittamaan. Putiikissa on ihan eri juttu: voit tunnustella materiaalia, tutkia miten tuote on valmistettu, nähdä värit sellaisina kuin ne ovat ja useimmiten myös jutella omistajan kanssa. Saat lisätietoa tuotteesta ja voit vertailla, olisiko toinen vaihtoehto sittenkin parempi.

Kivijalkakaupan toinen etu on, että jokaisella vastaantulijalla ei olemaan samaa tusinatuotetta kuin itsellä. Monet putiikinpitäjät toimivat myös maahantuojina ja käyvät itse valitsemassa esimerkiksi muotimessuilta, mitä haluavat myydä asiakkailleen.

Vastuullisen vaatekaupan kampanjassa kysyttiin "kuka tekee vaatteesi". Laukkusi tekee Mari Huhtala Kiva Kombossa. Kuva: Mirja Hussain

Yhä useampi kivijalkaputiikki avaa myös verkkokaupan, ilman sitä ei oikein pärjää. Verkkokauppa on myös laukkuliike Kiva Kombolla. Alunperin kolmen käsityöläisen yhteisyritys on nyt yksin Mari Huhtalan käsissä. Laukkujen lisäksi putiikissa myydään muutakin paikallista, kuten Dustyn ja Re-Don tuotteita. Hämeenkadulta liike on muuttanut Rautatienkadun alkupäähän.

– Tässä samassa toimii myös työpajani, yrittäjä esittelee. Täällä asiakas voi omin silmin tarkistaa, kuka tekee hänen laukkunsa ja millaisissa olosuhteissa.

Mari Huhtala on tyytyväinen paikkaan – matkakeskuksen ansiosta kadulla on aika vilkas liikenne.

– Moni poikkeaa sisään ohikulkumatkalla. Lisäksi katu on kivan puistomainen isojen puiden ansiosta.

Putiikeissa voi yllättyä - Mini Moressa Paula Hintsasen apulaisena häärii Jörö. Kuva: Mirja Hussain

Joskus asiakkaat nostavat kulmiaan muiden kulmakunnan yrittäjien takia. Kadun toisella puolella on useampikin erotiikkaputiikki.

– Eivät ne haittaa, ovathan hekin tavallaan käsityöläisiä, Mari Huhtala nauraa.

Oikeasti hän uskoo, että Rautatienkadun alkupäästä kehittyy pikkuhiljaa varsin monipuolinen käsityöläiskortteli. Naapurissa on jo sellaisia kuin Cocoonhouse ja farkkukansan tuntema Mooster denim.

Kulmille on noussut myös muutamia kivoja kahviloita, joten ehkä Rautatienkadusta voi kehittyä Lahden oma Sofo, Tukholmasta tuttu putiikki- ja lifestylekeskittymä.

Yhteen asiaan keskittyminen ei enää kannata. Millan Putiikin kaltaisesta modernista sekatavarakaupasta saa niin vaatteet kuin sisustuksenkin. Kuva: Mirja Hussain

Cocoonhouse on mitä suurimmassa määrin lahtelainen: tuotteet suunnitellaan ja suurelta osin valmistetaan Lahdessa. Ompelimo sijaitsee Moisionkadulla, myymälä Rautsikan alkupäässä lähellä rautatieasemaa.

– Teemme vastuullisuuteen perustuvaa vaatemallistoa, paljon kotimaista ja se mikä tulee ulkomailta, tulee Euroopan rajojen sisäpuolelta, omistaja Riikka Flink tiivistää.

Pikkuputiikeissa on paljon yllättävää, eikä aina vain hyllyvalikoimassa. Mini-More on lastenvaateliike, jonka pikku apulainen kiinnittää ohikulkijoiden huomion. Valkoinen havannankoira seuraa kadun tapahtumia näyteikkunassa ja moni piipahtaa sisään moikkaamaan pientä Jöröä. Partasuu tervehtii kaikki yhtä sydämellisesti. Paula Hintsasen myymälä palvelee pikkuväkeä vastasyntyneestä aina 164-senttiseen esiteiniin saakka. Putiikkikadun toinen lastenvaateliike Marakattimarssi sijaitsee kutakuinkin vastapäätä.

Petit St Louisin Heidi Kivinen on erikoistunut vaatteiden lisäksi tuoksujen maailmaan ja mielellään suunnittelee asiakkaalle oman tuoksuidentiteettin. Kuva: Mirja Hussain

Petit St Louis tunnetaan Support Your Local -tuotemerkistä ja tuoksuista. Heidi Kivinen on erikoistunut vaatteiden lisäksi tuoksuihin, valikoimissa on esimerkiksi maailman tuoksuhifistelijöiden suosikkeihin kuuluvat Byredo ja Diptyque. Asiakkaalle ei myydä vain kivaa parfyymia vaan luodaan tuoksuidentiteetti.

MariMari on laajentanut vaatekauppansa lifestyle-valikoimaan aivan kuten moni muu pikkuputiikki. Vaatteiden lisäksi on kenkiä, hattuja, tuoksuja, sisustusesineitä ja luksusmakeisia. Ja nettikauppa.

– Pitää olla monenlaista, koska pelkästään yhteen asiaan keskittyminen ei enää kannata, sanoo Mari Nieminen.

Seinän takana Putiikki 18 jatkaa sinnikkäästi vaatelinjalla – legendaarinen myymälä luottaa Marjo Salosen johdolla edelleen ranskalaiseen tyyliin.

Putiikki 18 on palvellut lahtelaisia samalla paikalla vuosikymmeniä. Ranskalaisen muodin koti on täällä. Kuva: Mirja Hussain

Millan Putiikki houkuttelee kävijän sisään tyllihameella, mutta vasta sisällä paljastuu valikoiman runsaus.

– Tämä on lifestyle-myymälä, kuin moderni sekatavarakauppa, kuvailee myyjä Erika Luhtalo.

Hyvin sanottu liikkeestä, jossa asiakkaan huomiosta kilpailevat lentokentältä tutut makeiset ja Minna Parikan kengät, sisustuselementit, vaatteet, huonekalut ja somisteet.

Moni yrityksen asiakkaista piipahtaa sisään, mutta aika moni asioi liikkeessä myös tai pelkästään verkon puolella. Liikkeen valikoimissa on noin sata brändiä.

Mari Niemisen MariMari aloitti vaatteista, mutta laajensi lifestyle-putiiksiksi. Kuva: Mirja Hussain

Bottega on laukkukauppa, suurin osa tuotteista tuodaan Italiasta oman maahantuontiliikkeen kautta. Päivi Kivekäs-Kortelainen suosii pieniä tehtaita ja laukut ovat pääsääntöisesti brändittömiä.

Päivi Kivekäs-Kortelainen käy itse messuilla valitsemassa tuotteet myymäläänsä. Monet tuotteet valmistuvat pienissä perheyrityksissä. Kuva: Mirja Hussain

– Jos laukulla on brändi, se yleensä nostaa vain hintaa, hän perustelee. Osa asiakkaista haluaa juuri tietynmerkkisen laukun, useimmille riittää laukku itsessään.

Hämeenkatu on kauppapaikkana hyvä, vaikka siinä on vähän läpikulun tunnelmaa. Mutta on pikkuliikkeitäkin: pari kivaa alusvaateliikettä, teekauppa, kukkakauppa.

– Enkä enää lähtisi tästä pois, laukkukauppias korostaa.

Irina Unkuri suosii liikkeensä valikoimissa yksilöllistä tyyliä. Värivalikoima on minimalistinen, vaatteiden juju on usein leikkauksessa. Kuva: Mirja Hussain

Topdeissä luotetaan ajattomaan tyyliin: musta hallitsee rekkien värivalikoimaa. Irina Unkuri pyrkii valitsemaan tuotteita, jotka kestävät aikaa.

– Vaatteet tulevat Italiasta, kengät ja asusteet myös Ranskasta, Espanjasta ja Portugalista. Suosin ajatonta, yksilöllistä konseptipukeutumista, en trendejä, jotka vanhenevat heti.

– Asiakkaat saattavat käyttää samaa vaatetta jopa kymmenen vuotta, hän huomauttaa.

Väriskaala on rauhallinen ja minimalistinen, mustan rivistön rikkoo muutama vaaleampi vaate.

Kuva: Anssi Hietamaa
Mervi Pasanen
mervi.pasanen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi