Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Lahden kaupungin ympäristöjohtaja ei purematta niele ajatusta KymiRingin hiilineutraaleista kisoista

Lahden kaupungin ympäristöjohtaja Saara Vauramo ymmärtää, miksi kaupunginhallitus haluaa Lahden lähtevän mukaan KymiRingin toimintaan, mutta peräänkuuluttaa aiheen herkkyyttä Euroopan ympäristöpääkaupunki-kilpailuun osallistumisen takia.

Viime kesäkuussa KymiRing näytti tältä. Kuva: Sami Kuusivirta

Kymi Ring-rata tavoittelee kurveilleen jopa Formula-luokan autoja, jotka yllättäen ovatkin jo kunnostautuneet ilmastotalkoissa. F1-luokassa on jo vuosia käytetty turbohybridimoottoreita, joilla saadaan enemmän tehoa pienemmällä tilavuudella. Moottorit myös ottavat talteen jarrutusenergiaa.

Lahden kaupungin ympäristöjohtaja Saara Vauramo ei kuitenkaan nielaise ajatusta vihermoottorikisoista. Aihe on kaupungin kannalta herkkä, sillä Lahti on jälleen mukana Euroopan ympäristöpääkaupunki-kilpailussa. Teesinä on, että Lahti haluaa tehdä koko Suomen tunnetuksi päästöttömyyden edelläkävijänä.

– Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että moottoriurheilu ja ympäristö eivät koskaan ole ristiriidaton yhdistelmä.

Suuret veneet kilpailivat Vesijärvellä vuonna 2008. Kuva: Markus Henttonen

Lahdessa pohdittiin ympäristön ja moottoriurheilun yhdistämistä viimeksi noin kymmenen vuotta sitten, jolloin Vesijärvellä järjestettiin Formula-veneiden kilpailut kahtena kesänä.

Sen jälkeen vuorossa olivat MM-rallikisat Jokimaan ravikeskuksessa. Lahden kaupunki tuki molempia kisoja pienellä summalla. Venekilpailu ei kerännyt tarpeeksi yleisöä, ja rallijärjestäjille kävi liian kalliiksi pystyttää rata yhtä osakilpailua varten.

Kymi Ring-yhtiö kertoo tavoittelevansa hiilineutraaleja kilpailuja. Vauramo tähdentää, että suurimmat kilpailun aiheuttamat päästöt eivät synny itse kilpa-autoista tai moottoripyöristä, vaan suuren yleisön liikkumisesta alueelle.

Pelicans esimerkkinä

Suurin haitta Lahdelle ei kuitenkaan näy päästömittareissa:

– Tämä on ennen kaikkea mainekysymys. Tämä herättää ajatuksia siitä, miten voidaan toimia kahdella tavalla.

Jokimaalla ajettiin rallia vuonna 2011. Kuva: Tuomas Linna

Kaupunginhallitus oli kuitenkin yksimielinen mukaan lähdöstä, ja ympäristöpäällikkö ymmärtää syyn.

– Isoissa kaupungeissa kaikki ei mene vihreitten silmälasien läpi. Niissä tehdään elinvoimapolitiikkaa ja tuetaan matkailua. Olen ymmärtänyt, että kyseessä voivat olla todella suuret yleisömäärät ja elinvoima on Lahdelle tosi tärkeää. Kyse on siitä, miten kaupunki säilyy kiinnostavana. Kilpailujen järjestelyissä on silti oltava niin vastuullinen kuin mahdollista, sitä odottaa myös yleisö.

Tästä on jo esimerkki: Lahden kaupunki ja jääkiekkojoukkue Pelicans ovat jo aloittaneet ympäristöyhteistyön. Sen halutaan laajentuvan koko kiekkoliigaan ja myös yleisöön.

Pirjo Kamppila
pirjo.kamppila@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista FC Lahden tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 2 vk
0 €

Oletko jo tilaaja?

Aiheet:

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi