Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

KymiRingistä toivotaan turistimagneettia, jonka vetovoima tuntuisi myös Lahdessa

KymiRing herättää ristiriitaisia ajatuksia ja Lahti tasapainoilee kahdella pallilla.

Ratamoottoripyörät harjoittelevat jo elokuussa ja ensi vuonna pidetään kilpailut.

Lahti pyrkii jälleen Euroopan ympäristöpääkaupungiksi, mutta aikoo samalla osallistua moottoriurheiluradan rakentamiseen, vieläpä naapurikuntaan eli Iittiin. Yhdistelmä kuulostaa vähintäänkin erikoiselta, mutta kaiken takana on Lahden halu saada lähialueelle suuret turistivirrat.

KymiRing-moottorirataa on puuhattu Iittiin vuosia, mutta tähän asti se on liikuttanut lähinnä Kouvolan seutua.

Lue myös: Lahti haistoi rahan Kymiringin moottoriradassa - Kaupungin ympäristömaine ei vaarannu, vakuuttavat päättäjät
 

Viime perjantaina kerrottiin, että Lahden kaupungin tapahtumayhtiö Lahti Events on valittu radan päätoimiseksi tapahtumatuottajaksi elokuun testiajoihin. Samalla tuotiin julki Lahti Eventsin toive päästä osalliseksi KymiRing-yhtiöön. Sijoitus maksaisi kaksi miljoonaa euroa ja sillä saa 12,5 prosentin siivun.

Lahden veronmaksajat on tosin jo vedetty maksajiksi valtion tuen myötä. KymiRing on saanut tukea 6,5 miljoonaa euroa.

Puilla sovitettu

Kuva: Timo Filpus

Lahden kaupunginhallitus käsitteli asian pikavauhtia ja hyväksyi sijoituksen maanantaina yksimielisesti. Päätös vaatii vielä kaupunginvaltuuston siunauksen, joka sekin tapahtuu nopeasti eli ensi maanantaina.

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Pekka Komu (sd.) ei näe ristiriitaa moottoriurheilun ja Lahden ympäristötavoitteiden välillä. Ratkaisu on päästökompensaatio:

– Päästöjä voi hyvittää rahoittamalla vihreitä hankkeita ja esimerkiksi istuttamalla puita, hän selitti päätöksenteon yhteydessä.

Hyvityksessä olisi siis kyse samanlaisesta vapaaehtoisesta järjestelystä kuin lentopäästöjen kompensointi, jolloin matkustaja lahjoittaa rahaa hiiltä sitoviin toimiin.

Suuri tapahtumakylä

KymiRing-suunnitelma ei rajoitu pelkästään ajorataan, vaan sen ympärille kaavaillaan kokonaista pienoiskylää hotelleineen, varikkotoimintoineen, yrityksineen ja tapahtumapuistoineen. Alueella voidaan siis järjestää monenlaisia isoja tapahtumia.

Pelkästään yksittäisen moottoripyöräkilpailun eli MotoGP:n uskotaan vetävän paikalle 100 000 katsojaa. Lahden edellinen suurtapahtuma, hiihdon MM-kisat vuonna 2017 vetivät kymmenessä päivässä paikalla yhteensä noin 220 000 katsojaa.

Kymi Ringin radalla on menossa viimeiset työvaiheet ennen asfaltointia. Kuva: Markku Pietilä

Runsas yleisömäärä tarkoittaa myös lisää liikennettä ja päästöjä. KymiRing-rata on kuitenkin aivan junaradan, Kouvolan aseman ja valtatien varressa, joten joukkoliikenne on helppo järjestää. Paikka eli entinen soranottoalue tarjoaa luonnollisen edun ratarakentamisessa:

– Käytetyt maamassat on saatu paikan päältä. On kestävän kehityksen mukaista, ettei tarvitse kuljettaa massoja pitkiä matkoja, muistuttaa KymiRing-yhtiön toimitusjohtaja Markku Pietilä.

Päästöjen hinta laskurista

Ilmastoapu-verkkosivuston mukaan yhden tonnin päästövähennystä vastaa 10–15 puuntaimen istutus, mikä maksaa 34 euroa.

Lahti Events ei itse aiheuta päästöjä, mutta teoreettinen jakolasku kertoo, että kaksi miljoonaa euroa vastaisi lähes 59 000 puuntaimen istutusta. Taimimäärä vastaa noin 35 hehtaarin istutusta. Jos puut ovat nopeasti kasvavia rauduskoivuja, hiilikin sitoutuu nopeasti. Hyvitys on siis periaatteessa helppoa.

– Meillä on käytössä omaa maata 180 hehtaaria. Siihen mahtuu istuttamaan.

KymiRingin toiminta on jatkuvaa, joten tarvitaan lisää laskureita ja hyvityksiä. Verkkosivuston mukaan ison auton (145g hiilidioksidia kilometriä kohden) päästöt vaativat lähes viiden euron hyvityksen tuhatta kilometriä kohden.

Iitin suuri lupaus

Rata ja huvikeskus

KymiRing-yhtiö rakentaa Iittiin kokonaisuutta, johon sisältyy moottoriurheilukeskus ja Puolustusvoimain ajoharjoittelurata.

Radalla voi ajaa sekä kaksi- että nelipyöräisillä.

Hankkeen kustannuksiksi on arvioitu 25 miljoonaa euroa. Valtion rahaa on tullut jo 6,4 miljoonaa euroa.

Lisäksi valtio rakentaa valtatielle ohituskaistan ja eritasoliittymän.

Radan on määrä olla valmis elokuussa, jolloin sillä ajetaan ensimmäiset moottoripyörien testiajot.

Asfaltointi on määrä tehdä kesäkuussa.

KymiRing-osakeyhtiön omistajia ovat nyt AKK Sports oy, Suomen Moottoriliitto ry, A. Ahlstrom Kiinteistöt oy ja Iitin kunta.

AKK Sportsin omistaa autourheilun Suomen lajiliitto.

Koko alue on 180 hehtaaria. Sille on suunniteltu paljon oheisrakentamista.

Hanke lähti liikkeelle suuresta soranottoalueesta, jolle piti keksiä uutta käyttöä. Hanke käynnistyi vuonna 2007.

Lahden kaupunki aikoo sijoittaa hankkeeseen kaksi miljoona euroa. Kaupunginvaltuusto päättää asiasta ensi maanantaina.

Pirjo Kamppila
pirjo.kamppila@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista FC Lahden tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 2 vk
0 €

Oletko jo tilaaja?

Asiasanat:

Aiheet:

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi